arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶

دیدار کاسترو با وزیر خارجه کره شمالی/ آیا کوبا به تنش پیونگ‌یانگ با واشینگتن پایان می‌دهد؟

در حالی که امید می‌رود کوبا بتواند متحدش کره شمالی را برای خاتمه تنش با آمریکا متقاعد کند، رائول کاسترو با وزیر امور خارجه کره شمالی دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیدار کاسترو با وزیر خارجه کره شمالی/ آیا کوبا پیونگ یانگ را به پایان تنش با آمریکا متقاعد می‌کند؟

در حالی که امید می‌رود کوبا بتواند متحدش کره شمالی را برای خاتمه تنش با آمریکا متقاعد کند، رائول کاسترو با وزیر امور خارجه کره شمالی دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کره شمالی برای توقف برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود با فشار بی‌سابقه‌ای از جانب آمریکا و جامعه بین‌المللی مواجه است. کوبا از سال ۱۹۶۰ روابط دیپلماتیک نزدیک خود با کره شمالی را حفظ کرده اما با تسلیحات هسته‌ای مخالف است.

تلویزیون دولتی کوبا در برنامه نیم‌روزی خود اظهار کرد: در این ملاقات برادرانه، هر دو طرف به رابطه دوستانه تاریخی میان دو کشور پرداختند و درخصوص موضوعات بین‌المللی بر اساس تمایل مشترک گفت‌وگو کردند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در روز پنجشنبه گفت، سال گذشته با رائول کاسترو، رییس جمهور کوبا درباره امکان همکاری برای از بین بردن تنش‌های جهانی در رابطه با کره شمالی گفت‌وگو کرده است.

ترودو پس از یک سخنرانی در جلسه پرسش و پاسخ پرسید: آیا می‌توانیم پیام خود را از مسیرهای غافل‌گیرکننده (به کره شمالی) برسانیم؟ این موضوع گفت‌وگوی من با رائول کاسترو در دیدار سال گذشته‌مان بود. تصور می‌کنم این نقشی است که کانادا می‌تواند آن را ایفا کند؛ نقشی که طی سال گذشته آمریکا نخواسته به ایفای آن بپردازد.

ترودو ادامه داد، کانادا به یافتن راه حل تمایل دارد، نه تنها به دلیل امنیت منطقه‌ای بلکه به این خاطر که مسیر موشک‌های احتمالی کره شمالی می‌تواند از فراز خاک کانادا عبور کند.

کره شمالی در حال توسعه موشک‌های خود با کلاهک هسته‌ای است؛ موشک‌هایی که قادر هستند به خاک آمریکا اصابت کنند تا چیزی که ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره شمالی آن را " تعادل واقعی قدرت با آمریکا" خوانده، به دست آورند.

به گفته وزارت امور خارجه کوبا، "ری" در روزهای اخیر با برونو رودریگز، همتای کوبایی خود ملاقات کرد و دو وزیر طی این دیدار، آمریکا را به " فهرست‌بندی‌های خودسرانه و یک‌جانبه" متهم کردند که "اقدامات اجباری مغایر با قوانین بین‌المللی" را در پی دارد.

وزرای امور خارجه دو کشور "احترام به حق حاکمیت مردم" و " توافق مسالمت‌آمیز بر سر اختلاف نظرها" را خواستار شدند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا فشارها بر کوبا را از زمان آغاز به کار دولتش افزایش داده و آشتی‌ای را که در دولت باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا آغاز شده بود، با بازگشت به لفاظی‌های خصمانه جنگ سرد، از بین برده است.

کره شمالی و کوبا آخرین کشورهای جهان هستند که اقتصاد به سبک شوروی را حفظ کرده‌اند. با این حال کوبا، تحت حکومت رائول کاسترو گام‌های کوچکی در مسیر کمونیسم بازار محور چین و ویتنام برداشته است.

دولت کوبا اعلام کرد، سفارت خود در کره شمالی را حفظ می‌کند اما روابط تجاری خود را بیشتر با کره جنوبی ادامه می‌دهد. سال گذشته، ارزش تجارت کوبا و کره جنوبی ۶۷ میلیون دلار بوده و این کشور تنها ۹ میلیون دلار با کره شمالی همکاری تجاری داشته است.

نظرات بینندگان