arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

شهاب مرادی: باید برای تخلیه هیجانات جوانان تا دیر نشده کاری کرد

حجت الاسلام شهاب مرادی با بیان اینکه کم‌کاری نظام آموزشی و تربیتی موجب بروز معضلاتی همچون مصرف مشروبات الکلی، فحشا و فساد در جامعه شده گفت: نهادهای متولی فکری برای تخلیه هیجانات جوانان نکرده‌اند و تنها نقش ناظر و ناظم را برای آنها به عهده دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حجت الاسلام شهاب مرادی با بیان اینکه کم‌کاری نظام آموزشی و تربیتی موجب بروز معضلاتی همچون مصرف مشروبات الکلی، فحشا و فساد در جامعه شده گفت: نهادهای متولی فکری برای تخلیه هیجانات جوانان نکرده‌اند و تنها نقش ناظر و ناظم را برای آنها به عهده دارند.

حجت الاسلام شهاب مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد افزایش قاچاق مشروبات الکلی و خطر گرایش جوانان به شرب خمر گفت: اخبار و گزارشات منتشرشده نشان می‌دهد که نیروی انتظامی تمام تلاش خود را برای مبارزه با قاچاق هرگونه مواد مخدر و مشروبات الکلی به کشور انجام داده ولی موضوع قاچاق الکل با تمام کالاهای دیگر متفاوت است زیرا دشمن روی این کالای خاص سرمایه گذاری ویژه ای انجام داده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی قاچاق مشروب به ایران را بیمه کرده‌اند

وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی به نوعی قاچاق مشروبات الکلی به ایران را بیمه کرده اند که شاید قیمت تمام شده این کالا برای قاچاقچیان مفت تمام شود ولی هدف از این اقدام فروش مشروبات الکلی با نیت درآمدزایی نیست بلکه تباه کردن جوانان ایرانی است.

این کارشناس مهارتهای زندگی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان مبنی بر تباه شدن جوانان بر اثر کم کاری و اهمال نهادهای فرهنگی گفت: کم کاری نظام آموزشی و تربیتی اعم از دولتی و غیردولتی موجب بروز معضلاتی مرتبط با مشروبات الکلی، فحشا و فساد در جامعه می شود که راهکار  مقابله با آن تقویت شخصیت دینی و معنوی جوانان و نوجوانان است. باید تمامی افراد مذهبی و متدین، رسانه ها و دستگاههای آموزشی و مروج فرهنگ و دین در جامعه در تقویت بنیانهای دینی و اعتقادی قشر جوان پویا باشند گویی که زمان جنگ است و باید با این دشمن فرهنگی مقتدرانه بجنگیم.

اعلام آمارها معضلات اجتماعی به رقابت میان رسانه‌ها تبدیل نشود

وی خطاب به رسانه ها و برخی مسئولان گفت: هر چند این موضوع بسیار مهم و نگران کننده است اما نباید اعلام آمارهای بالا در مصرف مخدرها و مشروبات الکلی و فساد در جامعه به رقابت میان رسانه ها تبدیل شود زیرا انتشار چنین خبرهایی می تواند از مصادیق اشاعه فحشا باشد

مصرف کنندگان الکل در کشورهای غربی هم افرادی طرد شده هستند

حجت الاسلام مرادی مساله مبارزه با مصرف مشروبات الکلی را منحصر به دین و شریعت ندانست و افزود: حتی در کشورهای غربی هم این اعمال ناصحیح بوده و جامعه، معتادان به الکل را طرد می کند و از شان اجتماعی کمتری برخوردارند.

وی تصریح کرد: در روایات آمده است رسول خدا (ص) فرمودند: اگر روزی تمامی بدیها و شرها را در اتاقی کرده و درب آن را قفل کنیم و این قفل دو کلید داشته باشد یکی دروغ است و دیگری شرب خمر و مصرف مشروبات الکلی  که در شریعت اسلام گناه کبیره است و انسان را از چشم خدا می اندازد به نحوی که تا چهل روز نماز و عبادتش مورد قبول درگاه خدواند قرار نمی گیرد.

ضرورت حساس کردن جامعه به حلال و حرام خوراکیها 

حجت الاسلام مرادی همچنین با بیان اینکه باید در جامعه نسبت به حلال و حرام بودن خوراکیها حساسیت ایجاد شود گفت: تاجران باید دقت کنند که محصولات حلال را به کشور وارد کنند هرچند نظارتها به خوبی انجام می شود و فروش اینگونه محصولات حرام در کشور ممنوع است ولی اگر برچسب حلال را بر محصولات غذایی نصب کنیم نگاه کودکان به واژه حلال در کنار آرم استاندارد بر افزایش تقوا و رعایت اعتقادات تاثیر مثبتی خواهد داشت. همانطور که در بسیاری از کشورهای مسلمان هم این کار را انجام می دهند.

تقویت ایمان و اعتقادات؛ راه پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی

این استاد مهارتهای زندگی از روحانیون و ائمه جماعات در مساجد کشور درخواست کرد تا مردم را با بیان روایات و آیات از ارتکاب به گناه بازدارند زیرا آسیبهای اجتماعی در جامعه به حدی رسیده است که تقویت ایمان و اعتقادات یکی از راههای پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی است. به ویژه در رابطه با  مخاطب نوجوان و جوان تقویت غیرت دینی و تقوا از اهمیت  بسیار بالایی برخوردار است.

مسئولان فکری برای تخلیه هیجانات جوانان نکرده اند 

این چهره فرهنگی حوزه و دانشگاه، تحکیم بنیانهای خانواده را یکی از راههای کنترل فرزندان عنوان کرد و افزود: تقوا و کنترل نفس رابطه مستقیم با سلامت روان دارد. جوانان ایرانی پاک هستند ولی مشکل از آنجایی آغاز می شود که نهادهای متولی تا کنون فکری برای تخلیه هیجانات این قشر عظیم جامعه نکرده‌اند و تنها نقش ناظر و ناظم را در جامعه ایفا کرده اند.

آدمی صرفاً با توصیه به تقوا پرهیزگار نمی‌شود

این مدرس اخلاق در ادامه تاکید کرد: همه انسانها به موعظه نیاز دارند حتی انبیاء و معصومین اما روشن است که آدمی صرفاً با شنیدن توصیه به تقوا پرهیزگار نمی‌شود. حتماً در این مسیر نیازمند دانستن و به کاربستن مهارتهایی است تا او را در "شناخت" و "مدیریت" هیجاناتش کمک کند. چنانچه در روایات و کتب اخلاق نیز این روش نظام مند مورد توجه قرار گرفته است. این  شناخت احساسات و عواطف با الگوی دینی همان عملیاتی کردن تقواست. نداشتن این مهارت و فقدان آگاهی ریشه مشترک تمام مسائل اجتماعی امروز جوانان نظیر ازدواجهای نادرست، طلاق، شرب خمر و قتل است.

با تماشگرنما خواندن جوانان نمی توانیم مشکل هیجانات آنها را حل کنیم



به گفته حجت الاسلام مرادی، بحث تخلیه هیجانات نکته‌ای است که مغفول مانده است. آمارها در جامعه حکایت از این دارد که ما در این حوزه یعنی تخلیه هیجانات کاری نکرده‌ایم. بنده سالهاست که بر روی موضوعات آسیب‌های اجتماعی و آمارهای مختلفی که در این حوزه اعلام شده کار کرده‌ام و بارها در رسانه‌ها نسبت به این موارد هشدار داده‌ام اما بدیهی است که یک دست صدا ندارد. ما باید برای تخلیه هیجانات جوانان چاره اندیشی کنیم تا با آمارهای نگران کننده همچون تلفات جاده ای، مرگهای ناشی از نزاع و درگیری، فحاشی در استادیوم‌ها، ویراژ دادن در خیابانها مواجه نشویم. زیرا با تماشگرنما خواندن جوانان نمی توانیم مشکل هیجانات این گروه سنی را مدیریت کنیم. این کنش‌ها و تمایلات را باید شناخت و مدیریت کرد. در واقع با یک آموزش مستمر و طراحی مدل های سازگار با فرهنگ ایرانی ــ اسلامی باید برای تخلیه هیجانات جوانان تدابیری اندیشید. اگر این موضوع همچنان مورد غفلت قرار گیرد به موازات رشد جمعیت و بروز شکاف نسلی و تضادهای فرهنگی کنترل این آسیب‌ها پرهزینه‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

نظرات بینندگان