arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

تشکیل وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد خاتمی بود/ کسی"سقف" را رعایت نکرد

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه تشکیل وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد خاتمی بود گفت: انتخاب اعضای هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس کار دشواری نیست و باید هرچه زودتر این دو باشگاه سروسامان بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی با بیان اینکه تشکیل وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد خاتمی بود گفت: انتخاب اعضای هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس کار دشواری نیست و باید هرچه زودتر این دو باشگاه سروسامان بگیرند.

حسن غفوری فرد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که میهمان خبرگزاری مهر در خصوص ورزش، سازمان نوپای ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، دو باشگاه پرطرفدار پایتخت؛ استقلال و پرسپولیس و ... با خبرنگاران گروه ورزشی گفتگو کرد که در زیر می خوانید: 

زود است عملکرد وزارت ورزش و جوانان را ارزیابی کنیم
"ارزیابی شما از عملکرد وزارت ورزش و جوانان چیست؟"، غفوری فرد در پاسخ به نخستین پرسش خبرنگار مهر، گفت: خیلی زود است که بخواهیم ارزیابی از عملکرد این وزارتخانه داشته باشیم و حرفی بزنیم. باید حداقل یکسال فرصت بدهیم تا المپیک لندن برگزار شود، بعد از آن عملکرد وزارت ورزش را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تشکیل وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد خاتمی بود
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری چگونگی تشکیل وزارت ورزش و جوانان گفت: بحث تشکیل وزارت ورزش و جوانان از خیلی زمان قبل تر و دوره‌ای که من رئیس سازمان تربیت بدنی بودم، مطرح شد. آن زمان برای نخستین بار بحث تشکیل سازمان امور جوانان مطرح شد و آقای خاتمی وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد اگر قرار است سازمان جوانان تشکیل شود، بهترین کار این است که با سازمان تربیت بدنی ادغام شود و وزارت به نام ورزش و جوانان به وجود آید.

وی در ادامه افزود: این موضوع برای سال 68 بود که نتیجه‌ای به دنبال نداشت تا اینکه بازهم در دهه 70 طرح تشکیل وزارت ورزش و جوانان در مجلس پنجم مطرح شد اما در آن دوره زمان رئیس وقت سازمان تربیت با تشکیل وزارت ورزش و جوانان مخالفت کرد، دقیقا مشابه مخالفت‌هایی که در دوره گذشته برای آغاز به کار وزارت و جوانان وجود داشت. همین مسئله باعث شد در آن دوره نیز تاسیس وزارتخانه‌ای با نام ورزش و جوانان در حد طرح موضوع در مجلس بماند.

دلایل تشکیل وزارت ورزش و جوانان
غفوری فرد خاطرنشان کرد: در مجلس پنجم استدلال‌های قوی و محکمی برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی مطرح نشد و همین مسئله باعث شد مجلس به این طرح رای ندهد تا اینکه بازهم در مجلس هشتم راه اندازی و آغاز به کار وزارتخانه ورزش و جوانان طرح شد که دلایل مختلفی داشت از جمله؛ ادغام دو سازمان و کوچک سازی دولت، ارتقای جایگاه ورزش، پاسخگویی ورزش به مجلس و ... .

پیشنهاد کردم رئیس سازمان تربیت بدنی تا معاونت رئیس جمهور ارتقا یابد
رئیس سازمان تربیت بدنی در ادامه یادآور شد: پیش از آنکه من رئیس سازمان تربیت بدنی شوم، رئیس این سازمان را در جلسات هیئت دولت راه نمی دادند و یکی از شرط‌های من برای حضور در سازمان تربیت بدنی این بود که جایگاه این سازمان تا معاونت رئیس جمهور بالا بیاید و در عین حال رئیس آن در جلسات هیئت دولت حضور یابد که خوشبختانه هر دو شرط پذیرفته شد.

غفوری فرد یکی از ملزومات تشکیل وزارت ورزش و جوانان را پاسخگوی مسئولان ورزش در قبال مجلس خواند و گفت: نمایندگان مجلس برای خود این حق را قائل بودند که سئوالات‌شان در مورد ورزش را از مسئول اول آن جویا شوند اما به جهت اینکه نمی توانستند و قانون به آنها اجازه نمی داد که پرسش‌های خود را از معاون رئیس جمهور بپرسند، در 9 دولت گذشته هیچ وقت از رئیس جمهور، رئیس سازمان تربیت بدنی و ... سئوال نشد و تذکری به میان نیامد و به دنبال آن کنترلی از سوی مجلس روی ورزش وجود نداشت.

مجلس می تواند نظارت بیشتری روی ورزش داشته باشد
"مجلس چه سئوال‌هایی می تواند از رئیس وزارت ورزش و امور جوانان داشته باشد؟"، غفوری فرد در این خصوص گفت: مجلس در شرایط فعلی می تواند نظارت بهتری روی عملکرد وزارت ورزش داشته باشد در عین حال این سئوالات هم هست که چقدر بودجه در ورزش صرف شده است؟ هزینه عقد قرارداد با یک مربی خارجی چقدر است؟ در بحث دوپینگ که آبروی ورزش را می برد، چه کسی مقصر است؟ و ... .

چارت وزارت ورزش و امور جوانان بزودی تعیین می شود
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین چارت سازمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: تنها وزارت ورزش و جوانان نیست که چارت سازمانی‌اش مشخص نشده است، سه وزارتخانه جدید دیگر نیز هنوز چارت سازمانی ندارند. در حال حاضر قرار بر این شده که شرح وظایف وزارت ورزش و امور جوانان در چارچوب اختیاراتی باشد که دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان داشتند. در عین حال به وزارت ورزش و جوانان نیز همچون سه وزارتخانه جدید دیگر تاکید کرده‌ایم که باید هرچه زودتر چارت سازمانی خود را تدوین کرده و به مجلس ارائه کنند.

سرانجام طرح تحقیق و تفحص از سازمان تربیت بدنی
"سرانجام طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تربیت بدنی چه شد؟"، این سئوال مهم از سوی غفوری فرد پاسخی کوتاه داشت، او به خبرنگار مهر گفت: نتیجه طرح تحقیق و تفحص مشخص شده است و قرار بود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود اما به دلیل اینکه موضوع رای اعتماد به وزیر ورزش و امور جوانان در اولویت قرار داشت، قرار شد ابتدا تعیین وزیر انجام شود و پس از آن نتیجه این طرح به اطلاع عموم برسد.

رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی نیز با پذیرش اینکه طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تربیت بدنی به درازا کشیده شده است، گفت: باید زودتر از اینها نتیجه این طرح تحقیق و تفحص اعلام می شد اما بنا به دلایلی که بخشی از آن را بیان کردم به طول انجامید.

"انتخاب اعضای هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کار دشواری است؟"، پس از آنکه غفوری فرد این سئوال را با پاسخی منفی جواب داد، سئوالی دیگر از سوی خبرنگار مهر مطرح شد، مبنی بر اینکه "پس چرا ماه‌هاست که دو باشگاه پرطرفدار تهرانی بدون هیئت مدیره اداره می شوند؟"

زمان من سه باشگاه ایرانی قهرمان آسیا شدند
غفوری‌فرد در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر، گفت: ما آن زمان دوستانی را برای مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس انتخاب کردیم و اتفاقا نتایج خوبی هم گرفتیم. در آن برهه زمانی هم تیم استقلال و هم تیم پرسپولیس قهرمان آسیا شدند. کلا در فوتبال آسیا چهار بار تیم‌های باشگاهی کشورمان موفق به کسب قهرمانی شده‌اند که سه بار از آنها در دوره من بوده است و حدود 18 سال است که دیگر قهرمان آسیا در این رده نشده‌ایم.

هزینه پرسپولیس، استقلال و پاس 20 میلیون تومان بود
وی یادآور شد: در یک دوره زمانی آقای آقامحمدی که رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال بود، از من خواست تا قرار بگذاریم سه باشگاه اصلی کشور؛ پرسپولیس، استقلال و پاس هزینه‌شان از 20 میلیون تومان بیشتر نشود که این کار هم انجام شد و هزینه‌های این سه باشگاه بیشتر از رقمی که عنوان کردم، نمی شد اما امروز شرایط فرق می کند. اگر شما حساب کنید، تورم، حق و حقوق بازیکنان و مربیان از آن دوره تا به امروز 10 و یا حتی 20 برابر شده باشد، آن 20 میلیون تومان می شود، 400 میلیون. با این رقم امروز حتی نمی شود یک بازیکن درجه دو خرید اما در دوره‌ای هزینه سه باشگاه بزرگ کشور یک بیستم آن بود. پرسپولیس، استقلال و پاس با این شرایط قهرمان آسیا شدند.

"خوبی ورزش این است که نتیجه و سرانجام آن مشخص است، حتی اگر سال‌ها از آن بگذرد"، غفوری فرد با بیان این جمله افزود: الان می توانیم با ارزیابی نتایج ورزش بگویم چه کسی موفق بوده و چه کسی ناموفق. ما علاوه بر قهرمانی تیم‌های فوتبال باشگاهی، یکبار قهرمان مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی شدیم. این قهرمانی در حالی رقم خورد که کل قهرمانی‌های فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی سه بار است که یکبار آن در زمان طاغوت و با جذب مربی خارجی و هزینه‌های زیاد حاصل شد.

انتخاب اعضای هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس دشوار نیست
وی خاطر نشان کرد: انتخاب هیئت مدیره برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کار دشواری نیست و هرچه زمان بگذرد، این کار دشوارتر می شود. شاید سرپرست برای اقداماتی که باید انجام دهد، دستش باز نباشد و یا حتی کسی حرفش را نخواند با این شرایط بهتر است، هرچه زودتر برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هیئت مدیره و مدیرعامل انتخاب شود.

"آیا برخی نمایندگان مجلس برای انتخاب وزیر ورزش و امور جوانان با وزیر منتخب این وزارتخانه بده و بستانی داشته‌اند، چون این شائبه وجود دارد که برخی از نمایندگان برای عضویت در هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با وزیر منتخب رایزنی کرده‌اند؟"

نمایندگان با وزیر ورزش "بده و بستان" نداشتند
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: به هیچ عنوان بده و بستانی نبوده است. اینکه هیئت مدیره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشخص نشده است، ربطی به نمایندگان ندارد. باید این حق را برای وزیر ورزش قائل شویم که خودش گزینه هایی که مدنظر دارد را برای مدیریت این دو باشگاه انتخاب کند. شاید او با افرادی که در دوره آقای سعیدلو انتخاب می شدند، نمی توانست کار کند و همین مسئله کار را دشوار می کرد.

خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سوژه پرسشی دیگر از غفوری فرد بود که او در پاسخ به آن گفت: براساس قوانین فدراسیون بین المللی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا تا سه سال دیگر فقط باشگاه‌های خصوصی می توانند در مسابقات حضور پیدا کنند و اجازه اینکه از بودجه دولت استفاده کنند را ندارند.

سهام استقلال و پرسپولیس باید زودتر واگذار شود
وی افزود: اولتیماتوم سازمان‌های بین المللی از یکسو و اینکه قانون تاکید دارد کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی با اجرای درست اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شوند، باعث می شود تا با جدیت موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را دنبال کنیم. در شرایطی که همه دنیاها باشگاه‌های بزرگ به صاحبان اصلی خود که همان مردم هستند، واگذار شده‌اند، باید هرچه زودتر سهام این دو باشگاه نیز به مردم واگذار شود.

سقف قرارداد را کسی رعایت نمی کند
غفوری‌فرد با یادآوری اینکه قرار بوده سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا شهریورماه در بورس عرضه شود، افزود: این دوباشگاه خریداران زیادی دارند و امیدوارم هرچه زودتر به صاحبان اصلی خود عرضه شوند. قطعا اگر بخش خصوصی اداره باشگاه‌ها را در دست بگیرد، دیگر اینقدر بی حساب و کتاب هزینه نمی شود. امروز که برای جلوگیری از هزینه کرد، سقف قرارداد هم گذاشته‌اند که کسی آن را رعایت نمی کند!

"در زمان تصدی پست ریاست سازمان تربیت بدنی چند رئیس فدراسیون را عوض کردید؟"، غفوری فرد در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: من ناصر نوآموز را به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب کردم و تا آخرین روزهای ریاستم بر سازمان ایشان رئیس فدراسیون بود تا اینکه آقای صفی‌زاده به فدراسیون فوتبال آمد و رئیس شد.

اعضای مجمع رئیس فدراسیون را انتخاب نمی کنند
"موافق انتصاب رئیس فدراسیون هستید یا انتخاب؟"، وی این پرسش را نیز این چنین پاسخ داد: در حال حاضر مجمع عملا رئیس فدراسیون را انتخاب نمی کند. مجموع فدراسیون‌ها چند عضو دارد؟ 44 یا 45 نفر. از این تعداد عضو مجمع چند نفر نماینده سازمان و یا فدراسیون هستند؟ با این شرایط طبیعی است که نماینده مورد نظر سازمان رئیس فدراسیون شود. کدام رئیس فدراسیون را سازمان تربیت بدنی خواسته و تا به امروز انتخاب نشده است؟ به جز تعدادی انگشت شمار دیگر روسای فدراسیون‌ها افراد مورد نظر سازمان بوده‌اند.

باید رئیس فدراسیون گزینه مورد نظر رئیس ورزش باشد
وی افزود: زمانی که رئیس سازمان تربیت بدنی در گذشته و وزیر وزارت ورزش و امور جوانان در امروز باید پاسخگوی ناکامی‌ها و نتایج ورزش کشور باشند و مسئولیت ورزش کشور با آنهاست باید هم فردی را برای ریاست فدراسیون انتخاب کنند که مورد نظر خودشان باشد. اگر در شکست‌ها و ناکامی‌ها "یقه" مجمع را می گرفتند، ایرادی نداشت و اعضای مجمع می توانستند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند اما زمانی که رئیس ورزش باید برای هر نتیجه‌ای پاسخگو باشد، باید هم فرد مورد نظر خود را برای ریاست فدراسیون انتخاب کند.

خودم روسای فدراسیون‌ها را انتخاب می کردم
غفوری فرد در پایان با تاکید براینکه در زمان حضورش در سازمان تربیت بدنی خود روسای فدراسیون‌های ورزشی را انتخاب می کرده است، تصریح کرد: آنهایی که امروز در ورزش موفق هستند، زمان من مسئولیت فدراسیون‌های ورزشی را برعهده داشتند؛ افرادی چون محمدرضا یزدانی خرم، محمود مشحون و ... . آقایان یزدانی خرم و مشحون در والیبال و بسکتبال معجزه کردند و در شرایطی که این دو رشته در آسیا جایگاهی نداشتند، آنها را به رتبه‌های اول تا سوم این قاره رساندند.

نظرات بینندگان