arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶

عضو جامعه روحانیت: آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گفت ما آخوندیم نه حزب / مرحوم بهشتی حزب را معبد می‌دانست اما شما آخوند دیگری را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد

سید رضا اکرمی درباره تبدیل به حزب شدن جامعه روحانیت مبارز معتقد است که جامعه روحانی خود را نه تنها در قالب حزب که حتی تشکل هم نمی‌داند و فراتر از این هستند که بخواهند در مجموعه و زیرمجموعه تعریف شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو جامعه روحانیت: آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گفت ما آخوندیم نه حزب / مرحوم بهشتی حزب را معبد می‌دانست اما شما آخوند دیگر را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد

سید رضا اکرمی درباره تبدیل به حزب شدن جامعه روحانیت مبارز معتقد است که جامعه روحانی خود را نه تنها در قالب حزب که حتی تشکل هم نمی‌داند و فراتر از این هستند که بخواهند در مجموعه و زیرمجموعه تعریف شوند.

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی به چرایی عدم تمایل روحانیون برای فعالیت در قالب حزب سیاسی پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید: 

آیا براساس قانون احزاب، جامعه روحانیت مبارز قرار است که خود را به عنوان حزب مطرح کند؟
شما باید از سخنگوی جامعه روحانیت بپرسید. اما من به طور کلی می‌گویم که ما هنوز برنامه‌ریزی حزبی و کار حزبی را اصلا باور نکردیم. هنوز نیت منفی در افراد وجود دارد که حزب دولتی وابسته است یا اینکه حزب توده و حزب رستاخیز در ذهنشان هست در حالی که چهل سال از آن جریانات گذشته است. مشکل ما این است که ما کار حزبی را قبول نداریم و به آن بدگمان هستیم. از زمان مرحوم آیت الله مهدوی کنی که می گفت حزب نیستیم بلکه آخوند هستیم و می‌خواهیم کار راهنمایی و دعوت و ... مردم را داشته باشیم، این امر متداول شد. ایشان می‌گفت که ما اصلا حزب نیستیم که شما انتظار دارید که حالت تشکل داشته باشد. به همین دلیل هم نه تقاضا کردند، نه دنبال کردند و این مسیر همین طور ادامه دارد.

یعنی به چیزی فراتر از ساماندهی‌های حزبی می‌نگرید؟
شما خانم‌ها و آقایان تا آخوند نشوید نمی‌دانید که آخوند یعنی چی. آخوند یک موجود خاص است. آخوند یک روحیه و حالت خاصی دارد و به هر حال به این شکل است؛ من به درست و غلط آن کاری ندارم. مرحوم آقای بهشتی هم آخوند بود و به تشکل واقعا متعهد و معتقد بود، حزب را معبد می‌دانست اما شما نفر دیگری را پیدا کن که این روحیه را داشته باشد، نداریم؛ لذا حزب جمهوری بعد از مدتی تعطیل شد. در کشور ما حزب فعلا سابقه و عملکرد خوبی ندارد.

به هر حال دولت در تلاش است تا احزاب را ساماندهی کند و جامعه روحانیت مبارز فعالیت‌های سیاسی دارد، در انتخابات فعال است و از کاندیدای خاص اعلام حمایت می‌کند.
اصلا ما حزب نیستیم که زیرمجموعه یا مجموعه باشیم و شما هم باید این موضوعات را از سخنگو بپرسید.

منبع: اعتماد آنلاین

نظرات بینندگان