arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

چرخش نيكزاد و روي ديگر سكه براي ايرلاين‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه تنها چند روز پس از افزايش نرخ بليت هواپيما، وزير راه و شهرسازي در پي نارضايتي ايرلاين‌ها از ميزان افزايش آب پاكي را روي دست ايرلاين‌ها ريخت و اعلام كرد كه هر ايرلاني نمي‌تواند با اين شرايط كار كند تعطيل كند و برود، اخيرا اظهاراتي كرده كه به نظر مي‌رسد ديدگاه وي تا حدودي به ايرلاين‌هاي كشور متفاوت شده است به طوري كه اكنون مسئله كاهش نرخ سوخت شركت‌هاي هواپيمايي مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، "هر ايرلايني كه نمي‌تواند خودش را با افزايش 14 درصدي قيمت‌ بليت‌ها تطبيق بدهد، تعطيل كند برود" اين جمله واكنش علي نيكزاد- وزير راه و شهرسازي- نسبت به نارضايتي ايرلاين‌ها درباره ميزان افزايش قيمت بليت هواپيما بود.

چراكه ايرلاين‌ها افزايش حداقل 30 درصدي نرخ بليت هواپيما را خواهان بوده و اعلام مي‌كردند به دليل 4 برابر شدن قيمت سوخت در‌آمد‌ها هزينه‌ها را پوشش نمي‌دهد.

اما وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اين‌كه بايد تحولي را در خطوط هوايي شاهد باشيم، گفت: از آنجاكه نرخ بليت هواپيما سال گذشته 30 درصد افزايش يافته بود، درخواست ايرلاين‌ها را قبول نمي‌كرديم اما با شرط ارتقا خدمات و تحول در اين بخش اجازه افزايش قيمت 14 درصدي را داديم.

وي ادامه داد: اكنون شركت‌هاي هواپيمايي بايد اعلام كنند با اين ميزان افزايش چه خدماتي را به مردم ارائه مي‌كنند. خبرنگاران نيز بايد اين را از ايرلاين‌ها سوال كنند.

اين در حالي‌ است كه پيش از افزايش قيمت بليت هواپيما عبدالرضا موسوي- رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي- اعلام كرد: در صورتي كه شركت‌هاي هواپيمايي بهاي سوخت 400 تومان را با قيمت فعلي بليت هواپيما پرداخت كنند عملا ورشكسته خواهند بود.

وي ادامه داد: شركت‌هاي هواپيمايي پويا هستند هزينه استهلاك سرمايه‌اي كه در دستمان هست را داريم، هواپيماها هزينه تعمير و نگهداري دارند و بعد از مدتي بايد بتوانيم جايگزين براي آن‌ها تعيين كنيم به عبارت ديگر هر صنعتي بايد سود داشته باشد تا انباشت شود و بتواند خود را توسعه دهد.

رييس انجمن شركت‌هاي هواپيمايي افزود: ‌وقتي از پس هزينه‌هاي خودمان برنمي‌آييم و در شرايطي كه به ما تسهيلات ارزان قيمت هم پرداخت نمي‌شود چه توقعي از ما است.

اما هنوز دو ماه از افزايش قيمت بليت نگذشته است كه وزير راه و شهرسازي اظهاراتي متفاوت با قبل را ارائه كرده است.

وي اعلام كرده كه ارائه خدمات به مسافران همواره در دستور کار جلسه هوايي وزارت راه و شهرسازي، سازمان هواپيمايي کشور و شرکتهاي هواپيمايي بوده و اين افزايش قيمت حدود 14 درصدي بليت هم به دليل افزايش قيمت سوخت است.

وزير راه شهرسازي ادامه داد: در حال حاضر قيمت سوخت متفاوت‌تر از قبل در اختيار شرکتهاي هواپيمايي قرار مي‌گيرد و همچنين بحث تورم نيز در اين زمينه بي‌تاثير نيست بنابراين دليل افزايش قيمت بليت هواپيما همين موارد است و ارتباطي به افزايش يا کاهش خدمات‌دهي شرکت‌هاي هواپيمايي ندارد.

در اين‌باره حميد غوابش در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: مرور زمان مساله را روشن كرده و نشان داده با اين ميزان افزايش نمي‌توان سطح خدمات را ارتقاء داد.

وي ادامه داد: براي افزايش سطح خدمات، ابتدا بايد هزينه‌هايي كه محيط به ايرلاين‌ها تحميل كرده، پوشش داده شود و سپس سقف خدمات بالا برود.

دبير انجمن شركت‌هاي هواپيمايي گفت: به طور معمول، عموم مردم انتظاري زيادي ندارند و فقط خواهان انجام به موقع پرواز‌ها و رفتار مناسب هستند.

غوابش با تاكيد بر اين‌كه البته پروازها بايد به موقع انجام شود، تصريح كرد: تاخير پرواز قبل از هر چيزي ايرلاين‌ها را متضرر مي‌كند.

وي با اشاره به اين‌كه اين ميزان افزايش قيمت، افزايش هزينه سوخت را پوشش نمي‌دهد، گفت: افزايش هزينه‌ي سوخت، هزينه هر نفر ساعت صندلي پروازي را 12 دلار افزايش داده است، اين در حالي است كه اين ميزان افزايش نرخ بليت هواپيما فقط شش دلار را پوشش مي‌د‌هد بنابراين هم‌چنان شركت‌هاي هواپيمايي با زيان انباشته روبه‌رو هستند.

وي با تاكيد بر اين‌كه هدف متعادل‌سازي هزينه‌ها و درآمد است، ادامه داد: در حال مذاكره با دولت هستيم تا نرخ سوخت را كاهش دهيم و افزايش قيمت را دنبال نمي‌كنيم.

بنابراين با توجه به اين‌كه قيمت بليت هواپيما بايد طي دو سال آينده آزاد شود و همچنين نقش ناچيز حمل و نقل هوايي در جابه‌جايي مسافر به نظر مي‌رسد بهتر است مسوولان هرچه سريعتر نسبت به بهبود شرايط ايرلاين‌ها اقدام كند.
نظرات بینندگان