arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۸۳
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از "دفاع بد" از ولی فقیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان«دفاع بد از ولایت فقیه» نوشت:

*تداوم و تقویت نظام حکومتی مبتنی بر ولایت فقیه، با توجه به ویژگی منحصر به فردی که دارد، فقط با واقع گرائی و پرهیز از وابسته کردن آن به امور غیرواقعی میسر است. مردم،‌ هنگامی که احساس کنند فردی از جنس خودشان، با همه ویژگی‌های یک انسان، توانسته است با خودسازی، تهذیب نفس، پرهیز از دنیاطلبی و خودکامگی و با رعایت عدالت، زمام امور یک جامعه را دردست بگیرد و برای حفظ استقلال و عزت و سعادت آنها و تأمین آزادی‌های مشروعشان تلاش کند، به او علاقمند می‌شوند و با او همراهی می‌کنند اما اگر فرشته‌ای از آسمان بیاید و با همان ویژگی‌های فرشته بودن، همین خواسته‌ها را تأمین نماید، احساس مردم نسبت به او آنقدر ستایش برانگیز نخواهد بود که نسبت به آن انسان عادل و صالح است، زیرا اقتضای طبع فرشته اینست.

*با این مقدمه به سراغ سخن آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری می‌رویم که در نطق افتتاحیه اجلاس هفته گذشته خبرگان گفت: "نمی گوئیم که در رهبری اشکال نیست و ایشان خود نیز ادعای عصمت ندارند اما رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در طول 22 سال گذشته توانسته نظامی با اینهمه مشکلات را به جلو ببرد و این کار ساده‌ای نیست". (خبرگزاری فارس 15/6/90 و روزنامه جمهوری اسلامی16/6/90) این،‌ همان شیوه صحیح دفاع از ولایت فقیه است که بدون پناه بردن به امور غیرواقعی صورت گرفته است.

*نمونه دیگر، سخن یکی از مسئولان حوزه علمیه قم است که چندی قبل گفت: "ولی مطلق فقیه در تصمیمات خود هیچگاه اشتباه نمی‌کند، چرا که اگر بخواهد تصمیم بگیرد و این تصمیم صد درصد به ضرر امت اسلام باشد، وظیفه لطف امامتی امام زمان ایجاب می‌کند که به هر نوعی وی را ارشاد کند". افراد دیگری نیز مطالبی گفته‌اند که از لوازم عصمت است و جایگاه ولی فقیه را به جایگاه امام معصوم تغییر می‌دهد. قطعاً این افراد، با نیت تقویت ولایت فقیه چنین مطالبی را به زبان آورده‌اند و هدفی غیر از خدمت نداشته اند، لکن در اظهارنظرهای مهم به ویژه توسط افرادی که سخنان و مواضعشان مورد توجه و رصد ناظران داخلی و خارجی است فقط حسن نیت کافی نیست و دقت در اتقان گفتارها نیز ضرورت دارد.

*درباره افرادی که برخلاف تصریح امام خمینی و رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی، اصرار دارند بگویند ولی فقیه اشتباه نمی‌کند، باید گفت این افراد در عین حال که قصد دفاع از ولایت فقیه را دارند، متأسفانه از شیوه صحیح دفاع غافلند و به "دفاع بد" متوسل می‌شوند. دفاع بد، از ایراد گرفتن و حمله کردن بدتر است تا جائی که اگر گفته شود نوعی دشمنی (البته چه بسا بدون نیت دشمنی) است، سخن به گزافه گفته نشده است. ضمناً براین نکته باید تأکید کنیم که آنچه این حضرات می‌گویند نظر اسلام نیست بلکه نظر شخصی خودشان است.
نظرات بینندگان