arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۳ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

چرا فرمایشات رهبری در پارس جنوبی اجرایی نمی شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آذر جزایری، خبرآنلاین: مسوولان نفتی نیز در این بازدید یک روزه رهبری عملکرد خود را در این منطقه تشریح کردند و با تاکید مقام معظم رهبری بر سرعت بخشی به توسعه این منطقه از افتتاح فازهای 15،16 و 17، 18 در سالجاری خبر دادند.

این درحالی است که این فازها در سالجاری علی رغم وعده به مقام معظم رهبری اما وارد مدار بهره برداری نخواهند شد.البته در خوشبینانه ترین حالت می توان امیدوار بودکه این بخش خشکلی این فازها وارد مدار شود که باید متذکر شد وقتی گازی از دریا وارد این فازها نشود بهره برداری از فاز خشکلی بی بهره خواهد بود.

درحال حاضر بیشتر سعی می شود به جای کار کردن از مانورهای تبلیغاتی در منطقه بهره برده شود.این درحالی است که مقام معظم رهبری در سفر خود به این منطقه بر جهاد اقتصادی اصرار داشتند و با ظرافت خاصی ایشان با تشریح معنی جهاد خواستار تلاش بی وقفه مسوولان این منطقه شدند.اما در شرایط فعلی روش به کار گرفته شده در این منطقه تغییری نکرده و سرعت توسعه فازها همانند گذشته پیگیری می شود در حالیکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود خواستار جهاد واقعی در این منطقه شده بودند.

براین اساس مسوولان نفتی در زمان بازدید مقام معظم رهبری تاکید کردند :علاوه بر فازهای دهگانه ای که تاکنون در پارس جنوبی به تولید رسیده، امسال نیز، فازهای 15، 16، 17 و 18 در این منطقه به بهره برداری می رسد .

مسئولان منطقه پارس جنوبی در بازدید رهبر انقلاب اسلامی همچنین اعلام کردند امسال با بهره برداری از فازهای 17 و 18، پنجاه میلیون مترمکعب به ظرفیت گاز خانگی کشور افزوده می شود . که هیچیک از این وعده ها محقق نخواهد شد.این درحالی است که رهبری علاوه بر بهره برداری از این فازها انتظار سرعت بخشی به توسعه دیگر فازها داشتند که تا کنون با گذت 7ماه از سفر ایشان به این منطقه این امر محقق نشده است.

همچنین براساس اطلاعاتی که مسئولان منطقه در طول بازدید رهبر انقلاب اسلامی برای ایشان بیان کردند میانگین مدت اجرای پروژه ها 70 ماه بوده که با مطالعات عمیق علمی و تدابیر پیچیده تخصصی اکنون به 35 ماه رسیده است. این درحالی است که گفته می شود این مدت زمان تعیین شده براساس مطالعات فنی و علمی تعیین نشده و قطعا با توجه به پیشرفت فعلی پروژه های پارس جنوبی این مدت در خوشبینانه ترین حالت به 70 ماه افزایش خواهد یافت.

شاید بد نباشد به گوشه ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در این سفر یک روزه اشاره کنیم تا شاید باز هم به مسوولان این منطقه معنی جهاد اقتصادی یادآوری شود.

براساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی ، جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بارِ معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمیشود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى میکند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما میخواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ى شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ى اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، میشود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ى اقتصادى

ایشان همچنین در این سفر فرمودند: در این منطقه‌ى معادن غنى گاز، خب ما شریکى داریم؛ حالا من نمیخواهم تعبیر کنم به رقیب. شما وقتى نگاه میکنید، مى‌بینید همه‌ى کسانى که از پیشرفت ملت ایران ناراضى‌اند، آنجا در مواجهه‌ى با ملت ایران جمع شده‌اند، متراکم شده‌اند؛ آن طرف را کمک کنند و هرچه میتوانند، در کار این طرف کارشکنى کنند. این، معناى جهاد و مبارزه را نشان میدهد؛ اینکه انسان در مقابل خود، دشمنىِ دشمن و خصم را احساس کند. هر یک قدمى که شما در این کار و امثال این کار پیش بروید، دشمن را عصبانى میکند، ناراحت میکند؛ هرچه هم بتوانند، کارشکنى میکنند. هرچه شما براى این پیشرفت احتیاج داشته باشید، آنها سعى میکنند بر روى آن متمرکز شوند و دسترسى شما به آن را مشکل کنند، دشوار کنند.

رهبری با درایت خاصی تاکید کردند:در همین منطقه‌ى عسلویه - در این دو تا مرکز مهم بشرى و انسانى عسلویه و نخل تقى - مردم نیازهائى دارند. کمک به رفع این نیازها، جزو جهاد اقتصادى است؛ جزو کار بزرگ است. امروز ما با مدیران و مسئولان بخشهاى مختلف، در زمینه‌ى محیط زیست، هواى آلوده، مشکلات گوناگون، درباره‌ى این مردم، همین طور گفتگوهائى داشتیم. ان‌شاءاللَّه باید این مسائل را دنبال کنند. باید مشکلات مردم حل شود. اینها همه اجزائى است از مجموعه‌ى یک جهاد عظیم و همه‌جانبه‌ى اقتصادى. با همکارى، همدلى، احساس برادرى، احساس عمل للَّه و کار براى خدا، این ملت میتواند جایگاه شایسته‌ى خود را پیدا کند.

مقام معظم رهبری با وجود مطرح شدن گزارش های رویایی در خصوص افتتاح فازهای پارس جنوبی با درایتی خاصی تاکید کردند :در این کار، بخشهائى وجود دارد که باید کارهاى علمى انجام بگیرد. در خصوص مسئله نفت و گاز، علاوه‌ بر بخشهاى فنى، حتماً بایستى روى بخشهاى حقوقى و اقتصادى - حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز - کار کنیم، فکر کنیم و در این زمینه مطالعات علمى داشته باشیم.
نظرات بینندگان