arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶

ادامه اختلاف انگلیس با جمهوری ایرلند بر سر وضعیت مرزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لیام فاکس، وزیر تجارت انگلیس گفت، دولت این کشور تنها زمانی در مورد مناقشه مربوط به مرز ایرلند تصمیم‌گیری خواهد کرد که مذاکرات با اتحادیه اروپا در مورد ساز و کارهای دوران بعد از بریگزیت به جریان افتاده باشد؛ همزمان جمهوری ایرلند تهدید کرد در صورت عدم حل مناقشه مرزی مذاکرات بریگزیت را متوقف خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که قرار است رهبران اتحادیه اروپا در نشستی در اواسط ماه دسامبر درباره اینکه مذاکرات بریگزیت می‌تواند وارد مرحله مربوط به تجارت شود، تصمیم‌گیری کنند.

موضع اخیر دولت انگلیس با موضع ایرلند در تعارض قرار دارد.

لیام فاکس در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: ما می‌خواهیم وضعیت مرزی ایرلند مشخص شود،‌ اما با این مشکل روبرو هستیم که بریتانیا قرار است از اتحادیه گمرکات و بازار واحد خارج شود.

او اظهار داشت: ما نمی‌توانیم برای مساله ایرلند پاسخ نهایی داشته باشیم مگر آنکه با اتحادیه اروپا وارد مذاکرات مربوط به وضعیت نهایی شویم که بسیار دشوار خواهد بود.

وی افزود: هر چه سریعتر بتوانیم این کار را انجام دهیم بهتر است.

فیل هوگان، کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپا در جمهوری ایرلند تهدید کرده که کشورش جلوی پیشرفت در مذاکرات بریگزیت را تا زمان دریافت تضمین درخصوص مشخص شدن وضعیت مرزهایش خواهد گرفت.

جمهوری ایرلند از بریتانیا یا فقط ایرلند شمالی خواسته تا در داخل بازار واحد یا اتحادیه گمرکی باقی بمانند، اما ترزامی نخست وزیر انگلیس این احتمال را رد کرده است.

هوگان نسبت به هرگونه توافق جامع تجارت آزاد دولت انگلیس با اتحادیه اروپا اظهار تردید کرد و هشدار داد: دوبلین همچنان به سر سختی نشان دادن درخصوص وضعیت مرزهایش ادامه خواهد داد.

همچنین رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی نیز گفت: حزب او با هرگونه مانع تجاری داخلی در داخل بریتانیا مخالف است.

نظرات بینندگان