arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۷۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶

احتمال ادامه ممنوعیت واردات برنج

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با توجه به اینکه واردات برنج در نیمه نخست امسال رشد فزاینده‌ای داشته و از یک میلیون تن هم عبور کرد، وزارت جهاد کشاورزی درصدد ادامه ممنوعیت واردات این محصول استراتژیک است، چراکه از ابتدای شهریور تا ابتدای آذر ماه واردات برنج ممنوع بوده که به نظر می‌رسد ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، افزایش ناگهانی واردات برنج در نیمه نخست امسال تفاوت فاحشی از نظر حجم و سرعت در روند افزایشی نسبت به سال‌های گذشته داشت و به همین سبب انتقادات برخی از کارشناسان بخش کشاورزی را به دنبال داشت که اگر میزان نیاز کشور به برنج وارداتی حدود ۸۰۰ هزار تومان است را باید واردات آن تا نیمه نخست بیش از یک میلیون تن برسد.

از سوی دیگر نیز وزارت جهاد کشاورزی از همان ابتدای امسال مدت چهار ماهه ممنوعیت واردات برنج را به سه ماه تقلیل داد تا قبل از نیمه دوم واردات آن ممنوع باشد، چراکه به گفته کاوه خاکسار - مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی - در سالهای گذشته ممنوعیت واردات برنج از مرداد ماه آغاز و تا آذر ماه ادامه داشت اما امسال در راستای کنترل و تنظیم بازار اعمال ممنوعیت واردات برنج را یک ماه به تعویق انداختیم تا این ممنوعیت از شهریور ماه اتفاق بیفتد.

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت تولید برنج به ایسنا گفت: وضعیت تولید و برداشت برنج در شالیزارهای کشور مناسب بود و امسال در سطح زیر کشت ۶۱۰ هزار هکتاری شالیزارهای کشور دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شد که با توجه به میزان تولید برنج و نیاز سه میلیون تومانی این محصول، سالانه به واردات ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج نیاز داریم.

البته یکی از مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره واردات برنج به ایسنا گفت که با توجه به رسیدن واردات برنج به مرز یک میلیون تن و تولید مناسب برنج، وزیر جهاد کشاورزی در صدد ادامه ممنوعیت واردات برنج است تا مانند دولت های نهم و دهم شاهد واردات بی رویه این محصول استراتژیک نباشیم.

گرچه در شش ماهه نخست امسال روند رشد واردات برنج شتاب بسیاری گرفته بود اما به نظر می رسد واردات این محصول متوقف شده است چرا که بر اساس این آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی طی شش ماهه نخست امسال حدود یک میلیون و ۵۴ هزار و ۱۳۰ تن برنج به ارزش ۹۹۶ میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد شده بود که در هفت ماهه نخست امسال به یک میلیون و شصت هزار و ۲۴۰ تن رسید که نشان دهنده توقف واردات این محصول استراتژیک است.

البته در حال حاضر ممنوعیت واردات برنج بر اساس قانون برداشته شده و باید دید، برنج خارجی باز هم به کشور وارد می شود یا آنکه وزارت جهاد کشاورزی جلوی واردات آن را می گیرد.

نظرات بینندگان