arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

تنها یک چهارم کاتالان‌ها از استقلال حمایت می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در آستانه انتخابات منطقه‌ای کاتالونیا در ۲۱ دسامبر نتایج نظرسنجی روزنامه ال پائیس نشان می‌دهد، تنها یک چهارم مردم کاتالونیا خواستار ادامه طرح استقلال از اسپانیا هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رفراندوم استقلال کاتالونیا در اول اکتبر اسپانیا را وارد بدترین بحران سیاسی در چندین دهه اخیر کرد. تنش‌ها با اقدام دولت مرکزی مادرید در اخراج مقام‌های جدایی‌طلب کاتالونیا اندکی کاهش یافت اما اگر کمپ حامی استقلال در انتخابات ۲۱ دسامبر پیروز شود، تردیدها بار دیگر باز می‌گردد.

تنها ۲۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی موسسه "متروسکوپیا" می‌گویند روند استقلال را بعد از انتخابات پیگیری می‌کنند و ۷۱ درصد ترجیح می‌دهند سیاستمداران توافقی بر پایه ادامه اتحاد کاتالونیا با اسپانیا پیدا کنند.

بخش اول این نظرسنجی که ۲۶ نوامبر منتشر شد، نشان می‌دهد احزاب حامی استقلال ممکن است در انتخابات ماه آتی از کسب اکثریت مطلق کرسی‌ها در پارلمان کاتالونیا باز بمانند. با این وجود، آستانه خطای این نظرسنجی ۲.۴ درصد است و همین امر نتیجه‌گیری را سخت می‌کند. این نظرسنجی بین ۲۰ تا ۲۲ نوامبر به صورت تلفنی از ۱۸۰۰ ساکن کاتالونیا انجام شد.

ناکامی در کسب اکثریت در پارلمان این منطقه ضربه‌ای به جدایی‌طلبان خواهد بود چرا که آنها این انتخابات را به چشم رفراندومی درباره تصمیم مادرید می‌دانند که از ماه گذشته اعمال نفوذ مستقیم در این منطقه را آغاز کرده است. در جریان رفراندوم ۲۴ اکتبر اکثر ساکنان کاتالونیا از استقلال حمایت کردند اما مشارکت مردمی تنها ۴۳ درصد بود چرا که بسیاری از مخالفان جدایی رای ندادند.

نظرات بینندگان