arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
در هر مناسبتي مي خواهيم مردم را در صحنه داشته باشيم، هتاکي ها شروع مي شود؛

انصاری: حاج احمد آقا در سال‌هاي آخر متوجه شدند که خطري در کمين انقلاب است

وي ادامه داد: با توجه به اين حساسيت، چگونه است که من يازده سال درکنار امام زندگي کرده باشم و برخي در حضوربنده بگويند که اين جمله يا اين حکم يا اين پيام يا اين خط، از امام نيست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدعلي انصاري گفت: برخي از روي دلسوزي عنوان مي کنند که حساسيت روي موسسه زياد است، بنده معتقدم جايگاه، جايگاهي است که بايد بر روي آن حساسيت باشد. اما يک عده نيز اين جايگاه را برنمي تابند و نمي خواهند در اين جايگاه مقدس افرادي با ايده هاي خالص و گرايشات مختلف ولي در خط امام وجود داشته باشند تا آثار امام را نشر دهند. ما خود را از پيکره نظام مي دانيم و از زمان يادگار امام روي خط اعتدال و خط راستين امام حرکت کرديم و امروز هم که متولي کار موسسه و هدف حضرت امام و يادگار ايشان جناب حجت الاسلام و المسلمين سيد حس خميني است، ما بايد در همين خط حرکت کنيم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، حجت الاسلام و المسلمين محمد علي انصاري، که در جمع اعضاي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س) به مناسبت سالروز تاسيس اين موسسه سخن مي گفت، به نحوه تاسيس موسسه اشاره کرد و گفت: در 17 شهريور سال 67 يادگار حضرت امام به امام نامه اي جهت تاسيس موسسه نوشتند و با جواب حضرت امام به ايشان اين موسسه مبارک شکل گرفت که اهداف آن محقق شده و خواهد شد.

انصاري در ادامه 17 شهريور را نقطه عطف تاريخي در پيروزي انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: مناسبتي که نبايد از کنار آن بگذريم حادثه 17 شهريور است. قطعا همه افتخارات نظام و هر آنچه ما داريم و خواهيم داشت مرهون اين حماسه هاي بزرگ تاريخي است. 17 شهريور نقطه عطف تاريخي مهمي در انقلاب و پيروزي انقلاب است و مي توان گفت شايد به تعداد انگشتان يک دست هم همانند روز 17 شهريور مناستي به اين بزرگي و ابعاد درانقلاب اسلامي نداريم.

وي گفت: از سال 56 كه نهضت و انقلاب از جريان اهانت به يادگار بزرگ حضرت امام مرحوم حاج آقا مصطفي شروع شد، هر روز انقلاب اسلامي اوج مي گرفت و مردم حادثه‌اي جديد خلق مي کردند. مردم ايران در طول اين يک سال واندي، مصداق کامل اين آيه شريفه قرآن بودند که هر کس در راه ما جهاد کند، ما نه يک راه بلکه راه هاي زيادي زا يه روي او باز مي کنيم و او را هدايت مي کنيم.

رييس موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام همچنين گفت: آن هايي که دستشان در تاريخ انقلاب است، مي دانند که دشمنان هر روز نقشه اي را ترسيم مي کردند و امام هر روز تکليف مشخصي را بيان مي کردند و اينگونه نبود که پيروزي انقلاب در يک جريان آرام بستر سازي شده باشد .

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، انصاري با بيان اين که در انقلاب يک روز سکوت نقش داشت و يک روز فرياد و روزي روحانيت و و روزي دانشگاهيان، گفت: حماسه انقلاب اسلامي فرازهاي خاصي دارد. 17 شهريور آزمايش همه تجربه هاي سياسي و نظامي و برخوردهاي خشن نظام شاهنشاهي و تاريخي بود که آن ها از روز شهادت حاج آقا مصطفي تا قبل از 17 شهريور تجربه کرده بودند، ولي هيچ کدام از اين تجربه‌ها جواب نمي داد.

وي گفت: در هر قضيه‌اي که با اسلحه و خشونت با مردم بر خورد مي کردند، جواب معکوس مي گرفتند. رژيم شاهنشاهي با اين که بارها اعلام حکومت نظامي کرده بود و دستورات خشني را صاد کرده بود، ولي جواب نگرفت. به همين دليل بسياري از تحليلگران داخلي به شاه توصيه کردند که از راه ديگري با مسئله انقلاب برخورد کند.

انصاري در ادامه از راه حلي که تحليلگران پيش روي شاه گذاشته بودند نيز صحبت به ميان آورد و گفت: آن مسئله آشتي ملي بود. در نظامي که تمام هويت، هويت استبداد و برخورد و تحجر بود، اعلام شعار آشتي ملي بسيار خطرناک بود، زيرا اين شعاري فريبنده بود و آنها دنبال عناصري بودند که هم وابسته به آن‌ها باشند و هم تا اندازه‌اي در جامعه مقبوليت نسبي داشته باشند و بتوانند با طرح آنها در جامعه حرکتي را شروع کنند.

وي تصريح کرد: اين اساس حرکت بود و هم اکنون که تاريخ به دست ما رسيده متوجه مي شويم که بر روي اين مسئله چقدر کار کرده بودند. در خاطرات احسان نراقي يا علم مي بينيم که در مقطعي خاص کار اين‌ها اين بوده است که مغز شاه را شستشو دهند و شاه خودکامه را وادرا کنند که بپذيرد واعلام کند که مي خواهيم با مردم آشتي کنيم.

وي ادامه داد: براي اين موضوع کارهاي زيادي نيز کرده بودند تا اين که آقاي شريف امامي به عنوان يک گزينه مطوب آنها براي اين کار انتخاب شد.

رييس موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام گفت: به مجرد اين که ايشان انتخاب شد و شعار آشتي ملي مطرح شد، زنگ خطر جدي به صدا در آمد و حتي در اعلاميه حضرت امام مشاهده مي کنيم که امام از اين موضوع به عنوان يک خطر بزگ ياد مي کند و حتي به روحانيت هشدار مي دهند که مراقب اين نيرنگ باشيد و اعلام مي کنند که شاه مي خواهد از بستر آشتي ملي راه انقلاب را منحرف کنند.

انصاري در ادامه به ماجراي زنداني شدن خود اشاره کرد و گفت: بنده درايامي که شريف امامي انتخاب شد، اين توفيق را داشتم که چند صباحي در زندان باشم. زندان عادل آباد شيراز مملو از انقلابيون بود. وقتي اين قضيه مطرح شد و ما فرصت داشتيم با ياران امام گفت‌وگو کنيم، همگي بر روي اين مسئله حساسيت داشتند که اين موضوع آشتي ملي خطرناک است و مي تواند نفاق ايجاد کند.

وي خاطرنشان کرد:‌ اما امام در همين دوره بيشترين فعاليت هاي سياسي و پيام‌ها و مصاحبه‌ها را با شخصيت هاي خارجي و داخلي از طرق مختلف انجام دادند تا اين نقشه خنثي شود. خوشبختانه درآن زمان هيچ کس تصورنمي کرد که اين حرکت فريبنده بزودي رنگ ببازد و هويت خود را به مردم نشان دهد . البته حوادث بزرگي به کمک انقلاب آمد.

انصاري ادامه داد: 13 شهريور با پيام امام به روحانيت ديدم که صف روحانيت مجاهد و روحانيتي که در خط امام بودند و تا آخر هم استوار ايستادند، بيشتر از گذشته از برخي روحانيت بي تعهد جدا شد.

وي ادامه داد: ‌رژيمي که فکر مي کرد با اين شعار آشتي ملي تفرقه ايجاد کرده، متوجه حماسه بزرگي همانند نماز عيد فطر شد و نماز عيد فطر به يک نماز عبادي سياسي و بنيان کن تبديل شد؛ به گونه‌اي که دستگاه حاکم حتي نتوانست دو سه روز بعد از آن روز را تحمل کند و بلافاصله بعد از قضيه13 و 15 و 16 شهريور تصميم گرفته شد حکومت نظامي را اعلام کنند.

انصاري افزود: نکته جالب که تاريخ نگاران بايد به آن توجه کنند همراهي قشرها حتي برخي وابستگان به رژيم به نهضت انقلاب و امام بود. اين درس بزرگي است. امام وقتي قضيه نماز عيد فطر سال 57 اتفاق افتاد، در اعلاميه‌اي هم از روحانيون متعهد و هم از مردم متعهد تجليل و تشکر کردند و هم از ارتشيان و نظامياني که بر روي مردم اسلحه نکشيدند.

وي گفت : رژيم شاهنشاهي مشاهده کرد، درپيام امام سه مورد برجسته شده است؛ اول مردم، دوم روحانيت و افراد سياسي و سوم نظاميان و ارتشياني که بصورت ظاهر به نظام شاهنشاهي و دربار وابسته بودند و اين موضوع براي نظام شاهنشاهي خيلي گران تمام شد. شاه براي کشتار مردم در 17 شهريور از افرادي استفاده کرد که مي دانست تا روز آخر هوادار آنها هستند.

وي گفت: قضيه 17شهريور با همه تلخي و ابعاد مصيبت باري که داشت، موجب شد، ريشه استکبار در اين کشور درهم پيچد و درخت انقلاب اسلامي در 17 شهريور آبياري شد.

انصاري در ادامه سخنان خود، به تاسيس موسسه تنظيم و نشر آثار امام در 17 شهريور سال 67 اشاره کرد و گفت: تاسيس موسسه از برگ و ميوه هاي شجره طيبه دودمان امام است. حاج سيداحمدآقا، يادگار امام که يک انسان با کرامت و بزرگوار بودند،وقتي در سال‌هاي آخر متوجه شدند که خطري در کمين انقلاب است و افرادي ممکن است در فرداي روز رحلت امام تفسيرها و سخنان اشتباه بگويند، با فراست و تيزبيني موسسه را که مسبوق به يک سابقه تاسيس دفتر فرهنگي امام بود، پيشنهاد کردند.

رييس موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام ادامه داد: تيزهوشي و تدبير ايشان حکايت از يک نگراني عميقي در وجود ايشان داشت که مي فرمودند من بايد تکليف خود را دراين راستا انجام دهم و بايد مرکزي براي آثار امام با تاييد امام به وجود آيد.

وي گفت: خداوند متعال اين توفيق را به حقير و برخي افراد ديگر که از روزهاي نخست در جماران بودند و همچنين برادر عزيزم آقاي حميد انصاري داد که ما در کنار کارهاي روزمره‌اي که براي امام انجام مي داديم آثار و نوشته‌هاي امام را جمع آوري کنيم.

انصاري افزود: وقتي که حمايت‌هاي پنهان و آشکار مرحوم حاج احمد آقا باعث شد که مجموعه بسيار ارزشمندي از آثار امام را در اختيار داشته باشيم، طبيعي است که براي بهره برداري از آنها نيازمند تاييد حضرت امام و تاسيس موسسه بوديم.

وي افزود: در آن سال‌ها، انشعابات و حوادث مهمي در جامعه اتفاق افتاده بود مخصوصا در سال 67 که حوادث بزرگي به وقوع پيوست. اين ها اين مسئله را القاء مي کرد که به طور طبيعي در ميان طبقه وفادار به امام ممکن است نظرات و برداشت هاي متفاوتي به وجود بيايد و هر کسي راجع به احکام يا سخنان يا نامه ها يا پيام هاي امام، ديدگاهي خاصي ارائه کند. اين مسئله و مسائل ديگر باعث شد که يادگار امام طي نامه‌اي از ايشان بخواهند که نظر خود را راجع به تاسيس موسسه بيان فرمايند.

انصاري خاطرنشان کرد: اين جفاي بسيار بزرگ و ظلم نابخشودني بود که برخي در دوره امام مي گفتند، افرادي روي امام تاثير دارند با اين‌که مي دانستند که اينگونه نيست، ولي براي اهداف سياسي به اين موضوع دامن مي زدند و ظلم نابخشودني تر براي کساني است که بعد از امام بر روي نامه و حکم هاي امام و مواضع صريح امام انگشت ترديد و تشکيک مي گذارند.

انصاري از وظيفه خود در زمان امام هم صحبت کرد و گفت: بنده رابط خبر امام در صدا و سيما بودم، بايد خبر تنظيم و تصحيح مي‌شد، خبرها را که از قول ايشان مي نوشتيم و يادگار امام اين ها را براي امام قرائت مي کردند. بارها شده بود ما خبر را بخاطر يک تصحيح عبارتي پخش نکرديم و من از دفتر صدا و سيما با حاج احمد آقا تماس مي گرفتم و به ايشان عرض مي کردم بهتر است در اين خبر حتي يک تغيير حرفي و عبارتي داده نشود و ايشان مي فرمودند بايد از امام بپرسم و بگويم که خبر پخش بشود يا خير.

وي ادامه داد: با توجه به اين حساسيت، چگونه است که من يازده سال درکنار امام زندگي کرده باشم و برخي در حضوربنده بگويند که اين جمله يا اين حکم يا اين پيام يا اين خط، از امام نيست.

رييس موسسه تنظيم نشرو آثار حضرت امام گفت: ما بايد مراقب باشيم. تاسيس موسسه و دفاع از موسسه و آرمان‌هاي امام خطي است که بر اساس آن، هيچ فرد و عنصري نه در زمان امام و چه بعد از امام نمي تواند مطلبي را از امام بگويد که امام آن را نگفته باشد. موسسه و نيروهاي موسسه بايد يک عنصر تعيين کننده زوال ناپذير داشته باشند و آن عنصر جهاد است و جهاد هميشه جنگ نيست، بلکه کوشش است.

انصاري اظهار داشت:‌ جهاد ما اين است که همواره بدانيم که خطر براي تحريف و جعل کردن در کمين است. اگر موسسه بر روي خط و اصول خود حرکت کند همه حساس مي شوند که البته ما به اين افتخار مي کنيم که برروي موسسه حساسيت وجود دارد.

انصاري گفت: برخي از روي دلسوزي عنوان مي کنند که حساسيت روي موسسه زياد است، بنده معتقدم جايگاه، جايگاهي است که بايد بر روي آن حساسيت باشد. اما يک عده نيز اين جايگاه را برنمي تابند و نمي خواهند در اين جايگاه مقدس افرادي با ايده هاي خالص و گرايشات مختلف ولي در خط امام وجود داشته باشند تا آثار امام را نشر دهند. ما خود را از پيکره نظام مي دانيم و از زمان يادگار امام روي خط اعتدال و خط راستين امام حرکت کرديم و امروز هم که متولي کار موسسه و هدف حضرت امام و يادگار ايشان جناب حجت الاسلام و المسلمين سيد حس خميني است، ما بايد در همين خط حرکت کنيم.

رييس موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني در ادامه سخنان خود به مسئله اخلاق نيز اشاره کرد و افزود: بايد علاوه بر همه مسئوليت‌ها، مساله مهم ديگري نيز به عنوان يک برنامه در موسسه جريان داشته باشد و آن ترويج بخش اخلاقيات و عرفان انديشه امام است. اين بخش را بايد جدي گرفت و هنرمندانه با آن برخورد کرد و اين احساس عطشي که در جامعه وجود دارد را پاسخ گفت.

وي با تاکيد بر اين که نبايد در جامعه مسائل را پنهان کرد، افزود: ‌نبايداين احساس را در جامعه پنهان کنيم و ابا نداشته باشيم که بگويم در جامعه بد اخلاقي هايي وجود دارد يا اعلام کنيم که از اخلاق اسلامي و امامي فاصله گرفتيم. در اخلاق امامي و اسلامي فحش و اهانت و پرده دري و پرونده سازي معنا ندارد. اگر ما به اخلاق دل خوش نکنيم به چه چيزي مي توانيم دل خوش کنيم ؟ همه چيز در مکتب پيغمبر زير سايه اخلاق است .

انصاري همچنين گفت: پيغمبر مصيبت هاي فراواني کشيد، ولي خداوند مي فرمايد ما اين جامعه و ملت و کساني که تو را اذيت کردند ، آزار نمي کنيم زيرا تو اخلاق عذاب و خشونت نداري.

وي با انتقاد از بي اخلاقي هاي موجود در جامعه، افزود: در هر مناسبتي فرصتي براي هتاکي باز مي شود. يا در هر مناسبتي مي خواهيم مردم را در صحنه داشته باشيم، هتاکي ها شروع مي شود و متاسفانه نام اين هتاکي ها را ارزش مي گذارند. کجاي قانون اين است که ما بدون علم و محکمه مردم را محکوم کنيم؟

وي از فضاي رسانه‌اي در جامعه هم صحبت کرد و گفت: خوشبختانه امروز فضاي ارتباطات در جامعه اين گونه است که هرکسي در خانه خويش مي تواند خط اينترنت داشته و سايتي داشته باشد و هر مطلبي را مي خواهد بنويسد. مصيبت اين است که برخي از سايت ها در اختيار کساني قرار مي گيرند که عنوان مي کنند ما در زير چتر نام امام و زير چتر انديشه امام و ولايت هستيم و مي گويند مي خواهيم اين راه و مکتب زنده بماند، ولي متاسفانه مي بينيم که برخي خبرها را جعل مي کنند و متاسفانه اين شايعات، منبع اظهار نظرهاي بعدي مي شود.
نظرات بینندگان