arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۲۴۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶

اژه ای: "دری‌اصفهانی" جلسات هیئت ۱+۵ را مخفیانه ضبط می‌کرده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دری‌اصفهانی از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیئت ۱+۵ بوده، به‌صورت مخفیانه گزارش تهیه و ضبط کرده است.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره نامه مرتضوی و مسائلی که درباره قاضی شعبه 22 تجدیدنظر مطرح کرده است، گفت: من در جریان این موضوع نیستم. آقای مرتضوی سه پرونده داشت؛ یک پرونده در رابطه با قتل‌هایی بود که شکات شکایت کردند و بعد دادگاه قتل عمد تشخیص داد و مباشرین را محکوم کرد اما چون رضایت دادند، قصاص انجام نشد و از باب جنبه عمومی تحمل کیفر کردند. آقای مرتضوی در آن پرونده به معاونت در قتل عمد متهم شد. نهایتاً دادگاه بدوی، آقای مرتضوی را به 5 سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر به‌خاطر اظهار ندامت به دو سال تخفیف داد.

وی ادامه داد: یک پرونده دیگر هم درباره سازمان تأمین اجتماعی و رأی دیوان عدالت اداری بود و بحث این بود که آقای مرتضوی در آن مقطع می‌تواند به‌عنوان رییس سازمان باشد یا خیر. این پرونده در دادگاه رسیدگی شد که دادگاه بدوی به مجرمیت و شش ماه حبس رأی داد اما دادگاه تجدیدنظر نپذیرفت و از این اتهام تبرئه کرد. یک پرونده دیگر درباره تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی است که در ارتباط با آن پرونده هنوز حکم صادر نشده و بخشی را نقص گرفتند و بازگشته است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات وزیر خارجه بریتانیا مبنی بر آزادی نازنین زاغری و اینکه گفته شده حاضر هستند به‌ازای آزادی وی، بدهی 400 هزار پوندی را بدهند، گفت: این فرد برایش حکمی صادره و قطعی شده و در حال تحمل کیفر است. تلاش آنها طبیعی است اما باید دید آیا این فرد شرایط آزادی را دارد یا خیر.

وی گفت: پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه مشترک است. تا الآن حدود 37 نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و 8 نفرشان بازداشت هستند و بقیه با قرار آزاد شدند و پرونده هنوز به دادگاه نرفته و گزارش تحقیق و تفحص هم هنوز واصل نشده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره متواری بودن یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره و بانک سرمایه گفت: آقای امامی‌نامی بود که یک مدتی بازداشت بود و با قرار آزاد شد و یک مدتی به خارج رفت و بعد هم برگشت اما یک فردی که از بدهکاران این پرونده است، قبل از اینکه تحقیق شود رفته خارج از کشور و برنگشته است.

وی درباره اجرای حکم اعدام زنجانی تا 10 روز دیگر گفت: من چیزی در این رابطه نشنیدم.

محسنی‌اژه‌ای درباره اینکه آیا امکان دارد دادگاه بقایی علنی شود، گفت: این امکان به‌عهده قاضی است و این را هم قانون گفته و سلیقه‌ای نیست مگر اینکه یک پرونده ملی شود که مکانیزمش را توضیح دادم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره فیلم منتشرشده از نحوه جاسوسی دری‌اصفهانی گفت: ایشان یک اتهامی داشته و این اتهام در دادسرا رسیدگی شد و رفت دادگاه و محکوم شد و تجدیدنظر تأیید کرد اما از جزییات پرونده و ساعت و اینها اطلاع ندارم اما یک مطلب را می‌دانم؛ ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده و هیئت 1+5 بوده، به‌صورت مخفیانه گزارش تهیه و ضبط کرده است.

وی درباره زمین‌لرزه کرمانشاه و اظهارات جهانگیری در خصوص جان‌باختگان مسکن مهر در زمین‌لرزه و ایجاد تشویش و نگرانی بین ساکنان این مسکن‌ها افزود: بررسی با اینکه تشخیص داده شود جرم است یا خیر، دوتاست. اینکه برخی از اینها صحت نداشته، درست است. خبر داده بودند که در ساختمان‌های مسکن مهر 100 نفر کشته شدند که یقیناً درست نبود. اینکه این ساختمان‌ها بیشتر از سایر ساختمان‌ها تخریب شدند هم درست نبود. کسانی که این حرف را می‌زنند سوء نیت دارند یا خیر و بر چه‌اساسی حرف می‌زنند، نمی‌دانم. اگر با سوء نیت نباشد جرم نیست اما اگر ثابت شود کسی با قصد سوء اظهاری کند، بحثش جداست که تا الآن گزارشی نیامده است.

معاون اول قوه قضاییه درباره پرونده حقوق‌های نجومی گفت: درباره حقوق‌های نجومی حکمی صادر نشده است.

وی همچنین درباره تخلف و جرایم انتخاباتی برخی استانداران گفت: درباره انتخابات در تهران در رابطه با مسئولین 5 حکم صادر شده است؛ 3 استاندار و یک فرماندار و یک کارمند وزارت کشور و یک نفر دیگر که به‌یاد ندارم اما احکام قطعی نیست. در آنجا با توجه به نوع جرم باید قاضی تبدیل کند، یعنی نمی‌تواند حبس بدهد و باید تبدیل کند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره نرم‌افزار ویز گفت: هنوز دستگاه‌های امنیتی ما نظر واحد و قاطعی ندادند که از اینها دشمن چه سوء استفاده‌ای می‌تواند بکند و اصلاً می‌تواند سوء استفاده بکند یا خیر، تا الآن پاسخ اینها روشن نیست. غیر از استفاده احتمالی دشمن، ممکن است در داخل هم جرمی واقع بشود یا خیر؟ اگر جرمی در داخل واقع نشود و دشمن هم نتواند استفاده کند، یک طور بحث می‌شود و اگر احتمال وقوع جرم احراز شود، قوه قضاییه وارد می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده دانیال‌زاده و بدهکاران بانکی و فراری دادن دو متهم گفت: کیفرخواست صادر نشده است. یک نفر فراری بود که هنوز هم فراری است و هنوز هم نیامده است. در مورد بدهی‌اش ، تلاش کردند بدهی خود را با بانک به‌صورت یکجا یا تقسیط تسویه کنند.

نظرات بینندگان