arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

تیلرسون: دیدگاه‌ ما با روسیه درباره پایان بحران سوریه نزدیک است

وزیر امور خارجه آمریکا بر تعهدات این کشور برای تامین امنیت اروپا به ویژه در مقابل آنچه که تداوم رفتار تهاجمی روسیه خواند، تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیلرسون: دیدگاه‌ ما با روسیه درباره پایان بحران سوریه نزدیک است

وزیر امور خارجه آمریکا بر تعهدات این کشور برای تامین امنیت اروپا به ویژه در مقابل آنچه که تداوم رفتار تهاجمی روسیه خواند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی خود در اندیشکده "وودرو ویلسون" در واشنگتن گفت، آمریکا نخستین کشوری خواهد بود که می‌تواند به هرگونه حمله‌ای علیه هر متحد اروپایی‌اش براساس بند پنجم مربوط به دفاع مشترک ناتو پاسخ دهد.

برخی از رهبران اروپایی نگرانی خود را بابت احتمال خروج دولت آمریکا از ائتلاف ناتو پس از درخواست از اعضای اروپایی آن برای صرف هزینه‌های بیشتر دفاعی ابراز کرده‌اند.

تیلرسون در جریان این سخنرانی روسیه را به سیاست‌های خصمانه برای جدا و متفرق کردن واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش متهم کرد و ادامه داد: مداخله نظامی روسیه در گرجستان و اوکراین و در انتخابات و سیاست‌های اروپایی غیرقابل قبول هستند. کشورهای غربی به دنبال یک رابطه جدید سازنده با روسیه پس از شوروی هستند اما این کشور خودش را از چنین راه حلی دور می‌کند.

همکاری بهتر نیاز است

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که رزمایش بزرگ نظامی روسیه موسوم به "زاپاد ۲۰۱۷" را که در سپتامبر سال جاری میلادی در بلاروس برگزار شد، نشان داد که باید همکاری بهتری میان واشنگتن و شرکای اروپایی صورت گیرد.

تیلرسون همچنین بار دیگر بر تعهدات آمریکا برای تامین امنیت در اروپا تاکید کرد و گفت که واشنگتن هرگز فراموش نمی‌کند که ناتو چگونه پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در کنار آمریکا ایستاد.

وی همچنین افزود که شرکای اروپایی نیازمند مسؤولیت پذیری بیشتر برای تامین امنیت خودشان هستند.

تیلرسون ادامه داد: آمریکا از یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند و از مسکو خواست تا به توافقات مینسک که برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین است، کاملا پایبند باشد. اوکراین کشوری کلیدی در روابط بهتر دو جانبه با منطقه محسوب می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌هایش گفت: آنچه می‌خواهم به روسیه بگویم این است که روابط میان واشنگتن و مسکو تا زمانیکه مساله اوکراین حل نشود، به حالت عادی باز نمی‌گردد. این یک مانع بزرگ است و ما آن را مورد ملاحظه قرار می‌دهیم. تحریم‌ها علیه روسیه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند تا زمانیکه این کشور در اقداماتش تغییری ایجاد کند.

بحران در وزارت خارجه آمریکا

رکس تیلرسون همچنین درباره بحران موجود در وزارت خارجه این کشور و سری جدیدی از کناره گیری‌ها توسط مشاوران و مقام‌های ارشد این وزارتخانه صحبت کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم تا پست‌های وزارتخانه را خالی نکنیم. من از کاهش بودجه ۳۰ درصدی پیشنهادی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا حمایت می‌کنم. کاهش بودجه وزارت خارجه آمریکا برای حل برخی از درگیری‌های جهانی است.

این حمایت تیلرسون از کاهش بودجه وزارت خارجه آمریکا در بحبوحه موجی از انتقادها از سوی قانونگذاران و دیپلمات‌های سابق درباره نحوه مدیریت وی صورت گرفته است. بسیاری از دیپلمات‌ها یا مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا یا اخراج شده یا کناره‌گیری کرده‌اند و کاهش بودجه برای این وزارتخانه تنها به تردیدها بر سر نقش دیپلماسی در دولت ترامپ می‌افزاید.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که گزارش‌های رسانه‌ای درباره وضعیت کارمندان وزارتخانه غلوآمیز است چراکه تعداد کارمندان در وزارت خارجه آمریکا و میزان بازنشستگی همانند ۲۰۱۶ است. گزارش‌هایی از کاهش ۶۰ درصدی تعداد کارمندان و دیپلمات‌ها در وزارت خارجه منتشر شده که همگی نادرست هستند.

صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر روزهای آتی‌اش به اروپا صورت گرفته است.

دیدگاه روسیه و آمریکا در سوریه به هم نزدیک است

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، دیدگاه‌های آمریکا و روسیه درباره نحوه پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه به هم نزدیک است.

تیلرسون تصریح کرد: درباره روسیه زمینه همکاری وجود دارد. ما با جدیت در سوریه به منظور تحقق پیروزی علیه داعش تلاش می‌کنیم و در مسیر تحقق پیروزی قطعی بر تروریسم و برای همیشه در سوریه هستیم. ما با مسکو در زمینه اجتناب از جنگ داخلی در سوریه همکاری داریم.

وی افزود: روسیه و آمریکا مذاکراتی درباره این موضوع داشتند و دیدگاهی روشن در این باره وجود دارد.

مذاکرات ژنو تنها اصل حل سیاسی بدون هیچ نقشی برای اسد است

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، مذاکرات صلح درباره سوریه در ژنو تحت نظارت سازمان ملل تنها اصل دستیابی به راه حل سیاسی بدون هیچ نقشی برای نظام بشار اسد است.

این وزیر آمریکا گفت: در حالی که داعش آخرین مناطق تحت کنترل خود در سوریه از دست می‌دهد چشم‌های جامعه جهانی به سمت دستیابی به راه حلی برای جنگ داخلی در سوریه دوخته شده است.

وی از روند مذاکرات ژنو استقبال کرد که با استناد به قطعنامه ۲۲۵۴ است، در حالی که روسیه نیز با هم‌پیمانان خود طرح‌های دیپلماتیک برای حل سیاسی بحران را آغاز کرده است.

تیرسون با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روند صلح در آستانه ورود به مسیر درست است، گفت: روند مذاکرات ژنو تنها پایه ممکن برای بازسازی سوریه و اجرای راه حل سیاسی است که هیچ نقشی برای نظام بشار اسد، خانواده‌اش در دولت سوریه قائل نیست.


درخواست برای مذاکره فوری بین انگلیس و اتحادیه اروپا

تیلرسون خواستار مذاکرات فوری اتحادیه اروپا و انگلیس درباره دستیابی به توافق بر سر بریگزیت شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در این سخنرانی تاکید کرد، آمریکا روابط قدیمی و ویژه خود را با انگلیس حفظ می‌کند و در عین حال بر روابط قوی با اتحادیه اروپا هر چه که نتیجه بریگزیت باشد، تاکید دارد.

تیلرسون ادامه داد: ما تلاش نخواهیم کرد بر مذاکرات تاثیر بگذاریم اما اتحادیه اروپا و انگلیس را به تلاش در مسیر پیشبرد سریع روند مذاکرات تشویق می‌کنیم.

نظرات بینندگان