arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۰ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۰

جزييات نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها

محمدجعفر محمدزاده در اين نشست با اشاره به ارزيابي‌هاي صورت گرفته نسبت به نمايشگاه‌ و جشنواره‌هاي سال‌هاي گذشته اظهار كرد:‌ متاسفانه در برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي سال گذشته، توسعه كيفي چندان مورد نظر نبود در حالي كه شعار اين معاونت توسعه كيفي مطبوعات است و با ارزيابي‌هاي صورت گرفته شاهد تحقق اين موضوع در سال جاري خواهيم بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا نوشت: محمدجعفر محمدزاده در اين نشست با اشاره به ارزيابي‌هاي صورت گرفته نسبت به نمايشگاه‌ و جشنواره‌هاي سال‌هاي گذشته اظهار كرد:‌ متاسفانه در برگزاري جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي سال گذشته، توسعه كيفي چندان مورد نظر نبود در حالي كه شعار اين معاونت توسعه كيفي مطبوعات است و با ارزيابي‌هاي صورت گرفته شاهد تحقق اين موضوع در سال جاري خواهيم بود.

وي درباره روند برگزاري نمايشگاه‌هاي سال‌هاي قبل عنوان كرد: در سال‌هاي گذشته نمايشگاه تنها رويدادي مشخص بوده كه در تاريخي مقرر برگزار مي‌شد و از اين منظر كاركرد واقعي خود را از دست داده بود چراكه بايد هدف اصلي از برگزاري از آن نماياندن توانمندي مطبوعات كشور باشد.

او ادامه داد: ‌در كل مي‌توان گفت نمايشگاه‌ها در سالهاي گذشته شبيه يك دكه بزرگ روزنامه‌فروشي و يا كلوپي براي ديدار اهالي سياست بوده است و حتي بعضا در روند برگزاري آن نيز شاهد حضور مطبوعات و رسانه‌هاي استاني و سراسري كه متمول‌تر و از جايگاه برتري برخوردار بودند، بوديم در حالي كه مابقي رسانه‌ها در فضايي كوچك قرار گرفته و بازديدكنندگان نيز چيزي از توانمندي مطبوعات نمي‌ديدند.

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد زمان برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات را سوم تا دهم آبان ماه عنوان كرد و گفت: سعي شده كه در روند برگزاري به جنبه‌هاي مغفول مانده و جديدي تكيه شود و در اين راستا وجود سالن‌ها و غرفه‌هاي تخصصي و همچنين برگزاري نشست‌ها و كارگاه‌هاي مناسب مي‌تواند بخشي از جنبه‌هاي جديد به حساب آيد تا بازديدكنندگان به بخشي از توانمندي‌هاي مطبوعات واقف شوند و حتي خود رسانه‌ها و مطبوعات نيز از جنبه‌هاي مثبت آن در ارتقاي خود بهره ببرند.

وي افزود: در كنار نمايشگاه سالانه، نمايشگاه تخصصي مطبوعات را خواهيم داشت چراكه به راحتي مي‌توان حوزه‌هاي رسانه‌يي را به 10 الي 15 دسته‌ تقسيم‌بندي كرد تا ميزان تاثيرگذاري هر يك نيز ارتقاء يابد. به عنوان مثال در حوزه تغذيه و سلامت مي‌توان نمايشگاهي را برگزار كرد كه در ارتباط با تمامي افراد خانواده و همه اقشار جامعه باشد. حال بماند كه حوزه‌هايي همچون ورزشي، ديني، جهانگردي و هنري نيز جايگاه مخصوص به خود را دارند و خوشبختانه طراحي‌هايي براي برگزاري اين نمايشگاه‌ها انجام شده و بعد از نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات تا پايان سال چند عنوان از نمايشگاه‌هاي تخصصي را برگزار خواهيم كرد.

محمدزاده درباره نقش جشنواره مطبوعات و خبرگزاري‌ها در سال‌هاي گذشته اذعان كرد: جشنواره مطبوعات هميشه پا به پاي نمايشگاه مطبوعات بوده به نحوي كه از منتخبان رسانه‌ها در روز پاياني نمايشگاه تحت عنوان جشنواره مطبوعات تقدير مي‌شد و نماد جشنواره به نحوي كه بايد مشخص نبود؛ در حالي كه به خودي خود يك رويكرد فرهنگي است و برگزاري اين دو رويداد با يكديگر نگاه كلان به توسعه كيفي مطبوعات را كاهش مي‌دهد.

وي درباره زمان برگزاري جشنواره خاطرنشان كرد:‌ جشنواره بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها نيز حداقل دو ماه بعد از برگزاري نمايشگاه برگزار خواهد شد.

معاون وزير ارشاد در ادامه سخنانش يادآور شد: در كنار جشنواره سالانه و در جهت فرايند مستمر ارزيابي كيفي و نيل به اهداف توسعه كيفي جشنواره‌هاي فصلي را داريم كه دومين مرحله از آن تا نيمه اول مهرماه برگزار خواهد شد.

او درباره ضرورت‌هاي جشنواره فصلي گفت: در جشنواره سالانه معمولا فراخواني داده مي‌شود و اشخاص متقاضي طبق ميل خود با ارسال آثار در آن شركت مي‌كنند و تنها موضوعي كه اينجا مغفول واقع مي‌شود اين است كه احتمال دارد افرادي از فراخوان جا مانده باشند و متوجه آن نشده باشند، اما با برگزاري جشنواره‌هاي فصلي روند ارزيابي ما فراگير است و حتي اگر شخصي باب ميلش نباشد هم اثر او ارزيابي خواهد شد.

محمدزاده درباره بخش‌هاي جشنواره بين‌المللي امسال ابراز كرد: ‌جشنواره امسال در شش بخش مطبوعات سراسري، خبرگزاري‌ها، مطبوعات استاني، پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مجازي، بخش ويژه و رسانه‌هاي خارجي فعال در كشور كه حدودا 120 دفتر رسانه‌هاي خارجي در كشور فعال است، برگزار خواهد شد.

وي درباره شرايط بخش ويژه جشنواره هم تصريح كرد: محورهايي را در اين بخش تحت عناوين تبيين نقش مطبوعات در جهاد اقتصادي، رسالت مطبوعات و اخلاق حرفه‌يي روزنامه‌نگاري، تهذيب رسانه، موضوعات طرح تحول اقتصادي، فرهنگ اسلامي همچون تعليم و تربيت كودكان و بيداري ملت‌هاي مسلمان داريم.

معاون مطبوعاتي ارشاد با اشاره به رسانه‌هاي خارجي مقيم در كشور و شرايط ويژه براي حضور آن‌ها عنوان كرد: برگزيدگان اين رسانه‌ها مي‌توانند در بخش جايزه بين‌المللي صلح و عدالت نيز شركت كنند تا جايزه صلح و عدالت نيز به آن‌ها اهدا شود.

وي درباره شركت آثار ترجمه در جشنواره نيز يادآور شد: روزنامه‌نگاران مترجم هم مي‌توانند براي نخستين بار آثار خود به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند و اميدواريم كه اين دليلي باشد تا اخبار كشور ما به زبان ساير كشورهاي ديگر ترجمه شود تا جامعه جهاني نيز از اوضاع ما آگاه باشد.

او گفت:‌ براي شركت در بخش ويژه آثاري كه از ابتداي فروردين ماه سال 89 تا پايان شهريور 90 منتشر شده باشند، قابليت ارسال به دبيرخانه را دارند و در ساير بخش‌ها تنها آثار بايد مختص به فروردين 89 تا پايان اسفند 89 باشند و آخرين مهلت ثبت‌نام تا 30 مهرماه است.

وي شيوه ارسال آثار را براي امسال به صورت الكترونيكي، پستي و حضوري دانست و درباره‌ي مكان برگزاري جشنواره بين‌المللي ابراز كرد: محل برگزاري جشنواره تا حال حاضر همان تالار وحدت است اما اگر تغييراتي صورت بگيرد نتايج آن اعلام خواهد شد.

محمدزاده درباره جوايز جشنواره بين‌المللي مطبوعات امسال نيز ابراز كرد:‌ ارزيابي‌هايي كه از جشنواره‌هاي سال‌هاي قبل داشته‌ايم، نشان مي‌دهد كه جوايز در حوزه مطبوعات اندك بوده و به همين مناسبت امسال حركتي را آغاز كرده‌ايم كه بر مبناي آن افزايش پنج تا شش برابري در جوايز اهدايي به نفرات برتر اصلي خواهيم داشت و از ساير افراد انتخاب شده تقديري را به عمل خواهيم آورد كه شايد درباره آن‌ها مبلغ ديگر چندان ارزشي نداشته باشد. هرچند كه بايد دانست جوايز جشنواره‌هاي فصلي نيز به ميزان دو برابر جشنواره‌هاي سالانه اختصاص شده است.

وي ابراز كرد: امسال به تمامي شركت كنندگان در جشنواره، گواهي‌نامه حضور اعطا خواهد شد و خبرنگاران بايد بدانند كه با شركت‌ آن‌ها در جشنواره و ثبت اطلاعات آنان در سامانه ما، امتياز مثبت به‌دست خواهند آورد.

معاون وزير ارشاد نكته‌اي را به مديران مسوولان نشريات و روزنامه‌هاي سراسري يادآور شد و گفت: ‌در جهت حفظ حقوق خبرنگاران و ضايع نشدن تلاش‌هاي آن‌ها، شايسته است مديران مسوول به فرستادن آثار توسط خود افراد اكتفا نكرده و مديران براي تك تك آثار فرم پر كنند.

او اشاره‌اي نيز به شوراي سياست‌گذاري جشنواره بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها داشت و خاطرنشان كرد: شوراي سياست‌گذاري براي اولين بار شكل گرفته كه اعضاي آن از خبرگان به شمار مي‌آيند كه تركيبي از اساتيد روزنامه‌نگاري، مديران صاحب‌نظر رسانه‌ها و مديران اجرايي وزارت ارشاد است.

محمدزاده در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سامانه سمان و نحوه ارزيابي معاونت مطبوعاتي با توجه به اين سامانه ابراز كرد: متاسفانه مشكل عمده‌اي كه دركار ما وجود داشت اين بود كه تعريف درستي از خبرنگاري نداشتيم و آماري مشخص نيز از اين قشر در دست ما نبود.

وي اضافه كرد:‌ در همين راستا براي رسيدن به تعريف واحدي از خبرنگاري، آيين‌نامه كار حرفه‌يي خبرنگاران را به دولت فرستاديم كه د‌ر‌ آن كليه تعاريف و وظايف مشخص شده است.

او درباره روند ارزيابي و پيگيري فعاليت‌هاي خبرنگاران در گذشته گفت: در گذشته هر خبرنگاري بايد آثارش را در پايان هر سال جمع‌آوري و سپس براي رسانه متبوع خود ارسال و آن‌ها نيز پرونده را به معاونت مطبوعاتي ارشاد ارسال مي‌كردند كه در آنجا نيز هر فعاليت خبري با معيارهاي سليقه‌اي سنجش مي‌شد و به دليل عدم به‌روزآوري اطلاعات، مشكلاتي از قبيل بيمه و هداياي رياست جمهوري موجود بود.

معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد درباره آمار مربوط به خبرنگاران آزاد نيز گفت: ‌از نظر ما خبرنگار‌ آزاد تعريف شده است و حتي كارت خبرنگاري نيز در اختيار او قرار دارد اما تنها لفظ آزاد به معني تعلق به چند رسانه است و افرادي كه خبرنگار آزاد هستند براي چند رسانه فعاليت مي‌كنند و ما نيز به محض رويت گواهي كار اين افراد كارت خبرنگاري را براي آن‌ها صادر خواهيم كرد.

او افزود:‌ متاسفانه مشكلي در اين راستا هم وجود دارد و آن هم نبود جايگاه و بنگاهي براي فعاليت‌هاي اين قشر است؛ در اين راستا و براي رفع اين مشكل، مجوز موسسات خبري را در دستور كار قرار داديم كه آيين‌نامه آن در حال اتمام است و به واسطه آن خبرنگاران مي‌توانند داراي بنگاهي براي فعاليت‌هاي خبري خود باشند.

وي درباره قيمت غرفه‌هاي نمايشگاه مطبوعات امسال عنوان كرد: قيمت غرفه‌هاي نمايشگاه تفاوتي با سال گذشته نخواهد داشت و به قيمت همان سال گذشته خواهد بود.

محمدزاده در پايان درباره وام 30 ميليوني مسكن به خبرنگاران اذعان كرد: ‌در بحث مسكن اقشار مختلف فعاليت‌هايي از قبيل مسكن مهر انجام شده است و متصديان اين امور مي‌گويند تمام كساني كه واجد شرايط باشند مي‌توانند از آن بهره ببرند. اما عده‌اي هم در اين ميان حضور دارند كه به دنبال شكل‌گيري تعاوني‌هاي ساخت و ساز هستند و تسهيلات ما نيز براي واجدان شرايط در جهت ساخت است اما تنها موضوعي كه مي‌تواند جزو شرايط ويژه باشد اين است كه افراد نيازي نيست وديعه‌اي قرار دهند.

نظرات بینندگان