arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶

رضا ضراب در دادگاه از ارتباطش با احمدی نژاد و رئیس وقت بانک مرکزی ایران گفت

به گفته ضراب، مدیرکل وقت هالک بانک، سلیمان اصلان، در ابتدا از همکاری با ضراب خودداری کرده بود. سلیمان اصلان هم یکی از افراد تحت تعقیب آمریکاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا ضراب تاجر ایرانی-ترکیه‌ای روز چهارشنبه هشتم آذر در دادگاهی در نیویورک اعتراف کرد که برای دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کرده و به مقام‌های ترکیه‌ای رشوه داده است.

به گزارش انتخاب به نقل از آسوشیتدپرس، رضا ضراب خطاب به دادگاه گفته که در حال همکاری با مقام‌‌های آمریکایی در مورد پرونده دور زدن تحریم‌های ایران است.

ضراب، ارتکاب هفت جرم از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه را پذیرفته است. خبرنگاران حاضر در جلسه در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که او از جمله در مورد ملاقاتش با رئیس وقت بانک مرکزی ایران و ارتباطش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت این کشور شهادت داده است.

در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند ولی دو نفر از آنها رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه در آمریکا در بازداشت هستند.

شبکه ان‌بی‌سی به تازگی به نقل از منابع آگاه گزارش داده است رابرت مولر مشاور ویژه که پرونده «دخالت روسیه» در انتخابات آمریکا را پیگیری ‌می‌کند، به دنبال این است که آیا مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، در دیدار با مقام‌های ترکیه‌ای برای استرداد فتح‌الله گولن و آزادی رضا ضراب صحبت کرده است یا نه.

شبکه ان‌بی‌سی به نقل از دو منبع آگاه نوشته است هنگامی که فلین در تیم انتقالی دونالد ترامپ بود، با مقام‌های ترکیه‌ای در نیویورک دیدار داشته و پیشنهاد دریافت ۱۵ میلیون دلار در قبال استرداد گولن و آزادی ضراب گرفته است.

سیداراها کاماراجو، دادستان آمریکایی، روز چهارشنبه از ضراب پرسید که آیا گفت‌وگوها و از جمله دیدار با رجب طیب اردوغان موفقیت‌آمیز بوده است که او در پاسخ گفت: «خیر».

ضراب همچنین گفت پس از آنکه وی تصمیم به همکاری با مقام‌های آمریکایی گرفت، با اف‌بی‌آی دیدار داشته است.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک ترکیه، درآمد نفتی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.

به گفته دادستان‌ها، ضراب و هاکان در این «توطئه»، به مقام‌های بلندپایه‌ (ترکیه‌ای) رشوه و حق و حساب داده‌اند.

آتیلا مدیر هالک بانک ترکیه این اتهامات را رد کرده و وکیل او روز سه‌شنبه به‌شدت به رضا ضراب حمله‌ور شد.

ضراب همچنین مدیر هالک بانک را شریک خود در اتهام‌های مطرح‌شده معرفی کرد.

وی اعتراف کرد که به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلا به ایران رشوه داده است.

به گزارش رویترز، رضا ضراب اقرار کرد که در سال ۲۰۱۲ با محمدظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه توافق کرده که نیمی از سود خود را با او تقسیم کند. دولت ترکیه پیشتر گفته بود که چاغلایان در چارچوب قوانین ترکیه و قوانین بین‌المللی فعالیت کرده است. چاغلایان هم یکی از ۹ نفری است که از سوی آمریکا تحت تقیب قرار گرفته است.

رضا ضراب در دادگاه گفت بیش از ۵۰ میلیون دلار به چاغلایان رشوه داده و در مقابل چاغلایان کمک کرده که او با هالک‌ بانک توافقی انجام دهد که از این طریق ایران بتواند با انتقال طلا پول خود را در خارج خرج کند.

به گفته ضراب، مدیرکل وقت هالک بانک، سلیمان اصلان، در ابتدا از همکاری با ضراب خودداری کرده بود. سلیمان اصلان هم یکی از افراد تحت تعقیب آمریکاست.

ضراب در ادامه گفت وی ابتدا از طریق «اکتیف بانک» ترکیه نقل‌وانتقال پول‌های ایران را انجام می‌داده است. به گفته ضراب، پس از توصیه اگمن باگیس این بانک در نهایت راضی به همکاری با او شد.

نظرات بینندگان