arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۷ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶
«انتخاب» گزارش می‌دهد

سهم هر دستگاه از گزارش صدروزه رییس جمهور چقدر بود؟ / پیشتازی وزارتخانه‌های ارتباطات، اقتصاد و راه شهرسازی +اینفوگرافی

حسن روحانی، رییس جمهور در گزارش عمملکرد صدروزه دولت دوازدهم به موارد متعددی از اقدامات دستگاه های اجرایی اشاره کرد که البته سهم ارگان‌ها با هم یکسان نبود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سهم هر دستگاه از گزارش صدروزه رییس جمهور چقدر بود؟ / پیشتازی وزارتخانه های ارتباطات، اقتصاد و راه شهرسازی

حسن روحانی، رییس جمهور در گزارش عمملکرد صدروزه دولت دوازدهم به موارد متعددی از اقدامات دستگاه های اجرایی اشاره کرد که البته سهم ارگان‌ها با هم یکسان نبود.

به گزارش «انتخاب»، رییس جمهور در گزارش تلویزیونی خود اعلام کرد که گزارش مفصل تر و کامل تر صدروزه دولت مکتوب نیز شده و در اختیار مردم و رسانه ها قرار دارد؛ اما طبیعی است که آنچه خودِ روحانی رودرروی دوربین تلویزیون گفته می تواند به عنوان مهمترین اقدامات، ویترین کار دولت و در واقع گلچینی از آنها در صدروزه اول محسوب شود.

از این رو بررسی سهم هر دستگاه در گزارش تلویزیونی رییس جمهور، می تواند به منزله میزان اثرگذاری و چابکی آن ارگاه در صد روز اول دولت دوازدهم به شمار آید.

روحانی در گزارش خود، در آن بخش هایی که به عملکرد صدروزه اول دولت مربوط می شد، عمدتا به حوزه اقتصادی، فناوری اطلاعات، کشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت، بیمه و یارانه، نفت و سیاست خارجی اشاره کرد.

او در حوزه مربوط به وزارت اقتصاد و بانک ها به برنامه ریشه‌کن کردن فقر مطلق و رونق اقتصادی و ایجاد عدالت اشاره کرد. اشتغال 700 هزار نفری در تابستان، کاهش بیکاری از 12.7 به 11.7 درصد، تعهد روسای بانکی به فروش اموال راکد و تک رقمی شدن تورم و رشد با نفت 6.5 و بدون نفت 7 درصد در سه ماهه اول از اقدامات حوزه وزارت اقتصاد در صدروزه اول بود. رییس جمهور اخذ 23.1 دهم میلیارد دلار موافقت قطعی فاینانس و نهایی شدن قراردادهایی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار در طول مدت 100 روز اول را هم مورد تاکید قرار داد.

او همچنین گفت که خوشبختانه مشکلات 98 درصد سپرده‌گذاران در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در حال حل شدن است؛ البته 2 درصد که بالای 100 و 200 میلیون است، باید اموالشان برآورد شود و قوه قضائیه باید در این زمینه تسریع کرده تا راه حل آن عده نیز مشخص شود.

حوزه وزارت ارتباطات از دیگر موضوعاتی بود که رییس جمهور مانور زیادی روی آن داد. او تاکید کرد که ما در دولت دوازدهم برای اولین بار یک جوان تحصیلکرده‌ای را که متولد دهه 60 بود به عنوان وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم و خوشبختانه مجلس هم به او رأی اعتماد داد.

به گفته روحانی، بر اساس گزارش وزارت ارتباطات، در 6 ماهه اول 50 هزار نفر را مشغول به کار کردند؛ با شرکت‌های مختلف و در مجموع در طرح‌هایی که برای اشتغال داشتیم در زمینه کارورزی، اشتغال فراگیر، طرح تکاپو، در این فاصله صد روزه عملیاتی و اجرایی شده است؛ یعنی در طرح کارورزی، اعلام شده از 120 هزار نفر ثبت نام کردند، 20 هزار نفر کارورزی را شروع کردند و بنابراین همه این طرح‌ها آغاز شده و ادامه خواهد یافت . هدف ما این است که اشتغال را به رقمی برسانیم که مجموعه بیکاری را پایین بیاوریم.

بر اساس اظهارات رییس جمهور، ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه‌های اخیر 300 گیگ اضافه شده برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی.

روحانی با بیان اینکه تلاش دولت اینست که فضای مجازی، فضای بازتری شود و به جای فروش اشتراک به دنبال فروش پهنای باند به مردم هستیم و ان شاء الله در این زمینه از 10 آذر مردم با یک قیمت کمتری برای استفاده از اینترنت مواجه خواهند شد،

او گفت: در فضای مجازی ضمن اینکه باید حواسمان با دقت جمع باشد و به جوان‌هایمان آموزش دهیم و باید مدارس آموزش‌های لازم را به جوان‌های ما بدهند، اما در عین حال این فضا برای ارتباط و آگاهی مردم است.

رییس جمهور اضافه کرد: امروز اگر یک جایی و گوشه‌ای مشکلی پیش می‌آید، همه از طریق موبایل هایی که در اختیارشان است، آگاه می شوند و این مانند یک رسانه فعالیت می کند. ما باید اطلاعات لازم را به مردم بدهیم و به همین دلیل تصمیم ما در دولت یازدهم هم برای اجرای حقوق شهروندی و هم برای مبارزه با فساد این است که همه دولت‌ مخصوصاً بخش اقتصادی در اتاق شیشه‌ای برود تا همه مردم مطلع باشند که دولت چه می‌کند.

در حوزه سیاست خارجی تاکید روحانی بر غیرقابل بازگشت بودن دستاوردهای برجام بود. به گفته او، اساس سیاست این است که ما در منطقه مشکلات‌مان را از طریق مذاکره حل و فصل کنیم نه از طریق رویارویی تا بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم. کاری که ایران در عراق انجام داد و کمکی که به دولت و مردم و ارتش عراق کرد، در پیروزی‌هایی که در برابر داعش و تروریست‌ها به دست آورد و آزاد کردن مناطق شمالی عراق. این همکاری بین ایران، عراق و ترکیه در واقع برای ثبات منطقه انجام گرفت. برای اقلیم کردستان که آنجا داشت متشنج می‌شد، تا به شرایط عادی برگردد. این همکاری سه جانبه ما بود.

روحانی گفت که ممکن است با یکی دو کشور مثل عربستان مشکل داشته باشیم که این مشکلات را هم خودشان بیشتر می‌کنند.

او به گشایش های نظامی همزمان با مذاکرات هسته ای هم اشاره کرد و گفت: اگر قدرت نظامی ما زیاد و قدرت سیاسی و دیپلماسی ما ضعیف باشد، نمی‌توانیم این قدرت را نقد کنیم و اگر قدرت دیپلماسی ما قوی و قدرت نظامی ما ضعیف باشد، نمی‌توانیم در اهداف سیاسی‌مان موفق باشیم؛ دولت یازدهم دولتی بود که از لحاظ پدافند هوایی با ورود سامانه اس- 300 تحول بزرگی در کشور ایجاد کرد،

در حوزه وزارت رفاه هم روحانی به سه برابر شدن یارانه افرادی که عضو کمیته امداد و بهزیستی هستند اشاره کرد. او از پرداخت 5 هزار میلیارد به کمیته امداد برای خروج افراد تحت پوشش هم اشاره کرد. روحانی همچنین گفت که یارانه را در بخش‌های مختلف افزایش دادیم اما نه به صورت نقدی. به گفته او، یکی از قدم‌هایی که دولت در این 100 روزه برداشته این است که به سازمان تأمین اجتماعی دستور دادیم، تمام بنگاه‌های اقتصادی شان را عرضه کنند و بفروشند و مدیریت هیچ بنگاه اقتصادی را نباید به عهده داشته باشند.

در بخش کشاورزی هم روحانی گفت که در طول 4 سال دولت گذشته تقریباً پول خرید تضمینی گندم را به حدود 2 برابر رساندیم. او گفت: الحمدالله در این 100 روزه هم گندم کشاورزان را خریداری کردیم و هم توانستیم همه پول آنها را پرداخت کنیم.

روحانی در حوزه وزارت نفت نیز گفت: در زمینه انرژی هم سوآپ گازی داریم و هم نفتی. از شمال کشور نفت و گاز می‌گیریم و در جنوب، نفت را تحویل مشتری می‌دهیم که خود این ترانزیت می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. او به انتصاب یک خانم به قائم مقامی وزارت نفت هم اشاره کرد.

در حوزه وزارت راه و شهرسازی روحانی به مذاکرات سه جانبه ما بین ایران، آذربایجان و روسیه و ترانزیت شمال- جنوب، مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان و اخیرا ایران، افغانستان، ازبکستان برای ترانزیت، یک افتتاح مهم در چابهار در هفته آینده، انجام 25 درصد اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسری، نهایی شدن بخشی از مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا، برنامه اتصال راه‌آهن سراسری به دریای سیاه اشاره کرد.

در حوزه وزارت نیرو، روحانی به تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه اشاره کرد.

در خصوص معاونت فناوری ریاست جمهوری او گفت که با وامهایی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها می دهد، کارآفرینان بسیاری از خارج دارند جذب می‌شوند، همانی که قبلاً به عنوان مهاجرت مغزها در ایران مطرح بود و افراد با استعدادی به خارج رفته بودند. به گفته او، الان سالانه حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین دارد از کشورهای مختلف به کشورمان می‌آید. خیلی از اینها در ایران سرمایه‌گذاری کردند.

در زمینه وزارت صمت، روحانی به بحث طراحی لوکوموتیو و واگن‌سازی، ساخت ماشین و اتومبیل با فرانسوی‌ها و فعالیت‌های معدنی پرداخت.

در زمینه بهداشت، روحانی گفت که برنامه طرح تحول سلامت ادامه خواهد یافت . او به استقبال مردم از بیمه سلامت هم اشاره کرد و گفت که در زمینه بهداشت اگر بتوانیم نان با کیفیت‌تر و مغذی‌تر و آرد غنی‌شده تامین کنیم، مشکلات کمتر می شود.

در زمینه محیط زیست، روحانی گفت که بخشی از مسئله بهداشت به محیط زیست، مسأله دریاچه‌ها و تالاب‌ها، ریزگردها و آلودگی هوا مربوط می‌شود که اینها همه برای سلامت مردم بسیار مهم است. یکی از برنامه‌های دولت در سال 97 ، نوسازی در زمینه خودروهای عمومی و اضافه کردن وسایل نقلیه عمومی است که از خودروی شخصی کمتر استفاده شود.

روحانی البته به موارد دیگری از جمله حوزه آسیب های اجتماعی، مسائل سیاسی مانند فراجناحی بودن، ارتباط مثبت با شهرداری تهران، و مسائل مربوط به وزارت علوم از جمله احیای 16 آذر هم اشاره کرد.

به طور کلی می توان سهم دستگاه ها از گزارش 100 روزه رییس جمهور را به شکل زیر دسته بندی کرد:

- وزارت اقتصاد و بانک ها 4 مورد شامل کاهش بیکاری، تعهد روسای بانکی به فروش اموال راکد، تک رقمی شدن تورم اخذ 23.1 میلیارد دلار موافقت قطعی فاینانس و نهایی شدن قراردادهایی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار
- وزارت ارتباطات 5 مورد شامل ایجاد 50 هزار شغل، آغاز کارورزی 20 هزار نفر، اضافه شدن 300 گیگ برای عبور ترانزیتی، کاهش قیمت اینرنت از 10 آذر، اجرای حقوق شهروندی با ایجاد اتاق شیشه‌ای
- وزارت خارجه 2 مورد شامل حفظ برجام و پیروزهای اخیر در منطقه
- حوزه رفاهی 3 مورد شامل سه برابر شدن یارانه مشمولان کمیته امداد و بهزیستی، پرداخت 5 هزار میلیارد به کمیته امداد برای خروج افراد تحت پوشش، دستور به به سازمان تأمین اجتماعی برای فروش تمام بنگاه‌های اقتصادی
- وزارت کشاورزی ا مورد شامل خرید گندم کشاورزان
- وزارت نفت 2 مورد شامل سوآپ گازی و نفتی و انتصاب یک خانم به قائم مقامی وزارت
- وزارت راه و شهرسازی 4 مورد شامل مذاکرات با خارجی ها در زمینه ترانزیت، یک افتتاح مهم در چابهار در هفته آینده، انجام 25 درصد اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسری و نهایی شدن بخشی از مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا
- وزارت نیرو ا مورد شامل ادامه تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه
معاونت فناوری ریاست جمهوری یک مورد شامل سرمایه گذاری حدود 300 شخصیت علمی و کارآفرین در ایران
- وزارت صمت، 2 مورد شامل طراحی لوکوموتیو و واگن‌سازی، ساخت ماشین و اتومبیل با فرانسوی‌ها
- وزارت بهداشت 2 مورد شامل ادامه طرح تحول سلامت و افزایش کیفیت نان
باید توجه داشت که بسیاری از دستگاه ها، عمده اقداماتشان در دولت یازدهم انجام شده و اکنون همان سیاست ها را ادامه می دهند مانند وزارت خارجه و نفت. از این رو در گزارش رییس جمهور موارد زیادی به عنوان اقدامات آنها در «100 روز اول» ذکر نشده. از طرفی اگر حدود ده مورد دیگر از موارد پراکنده ای که رری جمهور بدان اشاره کرد را نیز در نظر بگیریم، می توان نتیجه گرفت که وزارت ارتباطات حدود 13 درصد (5 مورد از 38 مورد) گزارش اقدامات صدروزه اول را که روحانی به آن اشاره کرد به خود اختصاص داده و وزارتخانه های اقتصاد و راه و شهرسازی نیز با حدود 10.5 درصد (4 مورد از 38 مورد) در رده های بعدی قرار دارند.

 

نظرات بینندگان