arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶

علم‌الهدی: اگر طلبه عبای خود را به سر بکشد و به انقلاب رو نکند، در واقع به اسلام رو نکرده

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اگر بنا شد در گوشه‌ای آقای طلبه عبای خود را به سر بکشد و به انقلاب رو نکند، در واقع به اسلام رو نکرده و اگر به انقلاب پشت کند، یعنی به اسلام پشت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علم‌الهدی: اگر طلبه عبای خود را به سر بکشد و به انقلاب رو نکند، در واقع به اسلام رو نکرده

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه همه جوامع دارای یک جریان رسالتی از طرف خدا هستند، سرنوشت هر امت را وابسته به جریان رسالت الهی دانست و اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک تحول در جریان زندگی اجتماعی امت بود.

به گزارش فارس، حجت الاسلام علم‌الهدی دقایقی پیش در آیین تجلیل از ممتازین آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه که در مدرسه نواب برگزار شد، گفت: عنوان رسول یک عنوان جریانی است، اینکه خداوند در آیه‌ای می‌فرماید "والکل امت رسول" یعنی در بین جوامع بشری، جامعه‌ای فاقد این جریان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر مجموعه اجتماعات انسانی را بررسی کنیم، همه جوامع دارای یک جریان رسالتی از طرف خدا هستند، افزود: عنوان رسول، عنوان آن شخص خاص مأمور و موظف از طرف پروردگار به عنوان عنصری که مخاطب وحی قرار بگیرد، نیست، بلکه عنوان رسول، یک عنوان جریانی است، یعنی جریان رسالت از طرف ذات مقدس پروردگار در هر قوم و هر امتی، موجود است.

امام جمعه مشهد با تاکید بر اینکه در حقیقت سرنوشت هر امت رابطه مستقیم با جریان رسالت الهی دارد، ادامه داد: سرنوشتی که جامعه در نتیجه قضاوت حق و اجرای عدل الهی در فرجام زندگانی روبه‌رو بوده، تنها با آمدن این رسالت و وجود جریان رسالت الهی قابل تحقق است.

علم‌الهدی تصریح کرد: خداوند متعال در هر جامعه و هر امتی، جریان رسالتی را به وجود می آورد و بر حسب آن جریان رسالت، سرنوشت آن امت در فرجام، با قضاوت حق و دادگری ذات مقدس پروردگار که دقیقأ مورد ستم واقع نمی‌شوند، رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه عنصر سازنده هر جامعه‌ای جریان رسالت الهی در آن امت است، گفت: امروز در امت انسانی ما، آن جریان رسالت در حقیقت روحانیت است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: رسالت هدایتی پروردگار که با سرنوشت این امت و جامعه رابطه مستقیم دارد، به وسیله روحانیت رقم می‌خورد.

علم‌الهدی تاکید کرد: مسئله قابل توجه این است که حوزه رسالت و گستره رسالت الهی، در تطبیق مستقیم با خصوصیات و جزئیات زندگی اجتماعی آن مردم است یعنی تحولاتی که در جهت رشد فکری و علمی و اجتماعی به جوامع دست می‌دهد، باید در گسترش دادن جریان رسالت منطبق با گستره رشد علمی و فکری زندگی مردم هم پیدا شود.

وی با اشاره به اینکه روحانیت امروز با روحانیت چند قرن گذشته متفاوت است، متذکر شد: حوزه‌های علمیه امروز حتی با حوزه‌های علمیه قرن قبل در مقام ایفای رسالت الهی در جامعه بسیار متفاوت است و رسالتی که امروز در هدایت اجتماعی جامعه دارد، با قبل انقلاب کاملا متفاوت است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: انقلاب اسلامی صرف نظر از واژگونی یک نظام و رژیم و به وجود آوردن یک نظام دینی و شرعی در عرصه کشور، یک تحول در جریان زندگی اجتماعی امت بود، یعنی امروز وابستگی مردم به دین، رابطه مردم با مسائل دینی و وجود دین در شئون زندگی اجتماعی مردم به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست.

علم‌الهدی تصریح کرد: با اینکه انقلاب ما اسلامی است، اما باید توجه داشت اسلامی بودن به عنوان یک پسوند انقلاب که جهان را متوجه دین کرده، نیست، بلکه خود اسلام را نیز از نظر موقعیت اجتماعی و جهانی متحول کرد.

وی ادامه داد: اسلام همان اسلام پیغمبر و قرآن همان قرآن نازل شده بر رسول الله(ص) و حلال و حرام الهی همان است، اما موقعیت جهانی اسلام با وقوع انقلاب، دچار تحول شد و اسلام از چهار دیواری و حبس مساجد و حسینیه‌ها بیرون آمد و به عنوان یک قدرت برهم زننده معادلات سیاسی جهانی، دنیا را برهم زد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه معادلات سیاسی دنیا قبل و بعد از پیروزی انقلاب یکی نبود، خاطرنشان کرد: با تغییر و دگرگونی که در جهان به وجود آمد، امروز گسترش اسلام، حفاظت و پاسداری از این مرام و آیین و در کنار آن ایستادن با گذشته متفاوت است.

علم‌الهدی ادامه داد: امروز که استکبار و الحاد به این نتیجه رسیده است که با حضور این ایدئولوژی نمی‌تواند موقعیت استکباری خود را در دنیا گسترش دهد، نگهبانی از این اسلام که همه دنیا را بهم ریخته بسیار دشوارتر است.

وی با اشاره به اینکه روزی دنیای استکبار در صدد بود که در آن بخش از اسلامی که با توسعه استکبار منافات ندارد، سکوت کند و بی‌تفاوت باشد، تصریح کرد: استکبار آن روز راضی شده بود، اسلام غیر منافی با حاکمیت استکبار در دنیا باقی باشد، اما استکبار امروز به این نیز قانع نیست و می‌گوید این هم باید براندازی شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: آن اسلامی که مطلوب استکبار بود، اسلام کنار نشسته بی‌آزار بود، اما اسلام مطلوب امروز استکبار، اسلام داعش است، اسلامی که پیر و جوان را بکشند، انسان کشی به نام اسلام ایجاد کنند و دنیا نسبت به اسلام نفرت پیدا کنند.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: روحانیت به عنوان جریان رسالت هدایت الهی نمی‌تواند در مقابل این قضیه بی‌تفاوت بایستد، نگاه کند و بگوید همان‌طور که ما طلبه و روحانی 50 سال گذشته بودیم، امروز نیز همان کار را انجام دهیم، در حوزه بنشینیم و به خواندن فقه و اصول و مباحث عادی اکتفا کنیم، جدای از مسئله روز و همه موقعیت‌ها، زندگی طلبگی خود را در محدوده آخوندی ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: با این وضعیت نمی‌توانیم پاسدار اسلام باشیم، چرا که هدف دنیا براندازی اسلام است و مسئله براندازی کردن تنها مسلمان کشی نیست، براندازی اسلام یعنی براندازی از درون فکرها، اندیشه‌ها و مغزهایی که پاسداری و حفاظت از مرزهای اسلام است و همان حوزه علمیه است.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: اگر بنا شد در گوشه‌ای آقای طلبه عبای خود را به سر بکشد و به انقلاب رو نکند، در واقع به اسلام رو نکرده و اگر به انقلاب پشت کند، یعنی به اسلام پشت کرده است.

علم‌الهدی گفت: حوزه انقلابی یعنی حوزه‌ای که توجه خاص به وضعیت اسلام امروز در کشور و موقعیت جهانی داشته باشد و خود را برای خدمت به این اسلام و این موقعیت آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه بدون توجه به موقعیت اسلام نمی‌توانیم حوزه انقلابی داشته باشیم، افزود: باید وضعیت برنامه‌ریزی‌ها، مدیریت‌ها و فعالیت‌های شما در همین مسیر باشد چرا که سرباز به درد بخور امام زمان آن کسی است که کاری کند که استکبار حتی فکر نزدیک شدن به اسلام را نکند، نه اینکه نگذارد نزدیک شود، حتی فکر نزدیک شدن را هم به فکر خود راه ندهد.

امام جمعه مشهد گفت: اگر بنا شد در زندگی امروز به تمام علوم معمول و منقول مسلط باشیم، اما در یک لحظه پاسداری دین، آقا لبخند نزنند، در عمر خود مغلوب و شکست خورده‌ایم.

نظرات بینندگان