arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

رضا ضراب در دادگاه آمریکا: اردوغان شخصا مجوز دور زدن تحریم ها علیه ایران را صادر کرده بود

رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رضا ضراب در دادگاه آمریکا: اردوغان شخصا مجوز دور زدن تحریم های امریکا علیه ایران را صادر کرده بود

رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، را متهم کرد که «شخصاً مجوز دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران را صادر کرده بود.»

به گزارش «انتخاب»؛ رضا ضراب ماه گذشته میلادی هفت اتهام خود شامل توطئه، نقض تحریم‌های آمریکا، کلاهبرداری بانکی، پولشویی و دادن رشوه به زندانبان برای گرفتن الکل و استفاده از تلفن همراه در زندان را پذیرفت. وی روز چهارشنبه گفت در موارد اتهامی با مقام‌های آمریکایی در حال همکاری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رضا ضراب روز پنجشنبه نهم آذر در جلسه دادگاه گفت که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر وقت ترکیه، مجوز دور زدن تحریم‌های ایران را صادر کرده بود.

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران، را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار دارایی‌های آنها را برای دور زدن تحریم‌ها جابجا کند.

رضا ضراب روز پنجشنبه برای نخستین بار گفت گه «بانک زراعت» و «واکیف‌ بانک» (واقف‌بانک) ترکیه در دور زدن تحریم‌های ایران نقش داشته‌اند.

در همین روز، سومین جلسه دادگاه محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک (خلق‌بانک) ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا برگزار شد.

در حالی که محمد هاکان آتیلا اتهامات خود را نپذیرفته، رضا ضراب روز چهارشنبه گفت مدیر هالک بانک با او همکاری می‌کرده است.

دادستان‌های آمریکایی می‌گویند ضراب و محمد هاکان آتیلا، مدیر هالک بانک، درآمد‌های نفتی و گازی ایران را از طریق پولشویی انتقال داده‌اند که نقض تحریم‌های آمریکاست.

به گفته دادستان‌ها، ضراب و هاکان، به مقام‌های بلندپایه‌ (ترکیه‌ای) رشوه و حق و حساب داده‌اند.

رضا ضراب روز چهارشنبه گفت که به محمد ظفر چاغلایان، وزیر سابق اقتصاد ترکیه، برای انتقال طلای ایران ۵۰ میلیون دلار رشوه داده است. به گفته وی پول نفت و گاز ایران از طریق هالک‌ بانک به طلا تبدیل شده و از آنجا برای فروش و تبدیل به پول نقد به دبی فرستاده می‌شد.

ضراب همچنین روز چهارشنبه اقرار کرد که به مدیرکل وقت هالک بانک، سلیمان اصلان هم رشوه داده است. محمد ظفر چاغلایان و سلیمان اصلان نیز از متهمان این پرونده هستند.

این تاجر ایرانی-ترکیه‌ای گفت وی همچنین تلاش داشته که از طریق چین نیز تحریم‌ها را دور بزند اما دولت چین در نهایت جلوی این کار را گرفته است.

رضا ضراب و همسرش ابرو گوندش خواننده ترکیه‌ای همراه با دخترشان در سال ۲۰۱۶ برای دیدار از «ورلد دیزنی» به آمریکا رفتند که به دستگیری ضراب منتهی شد.

نظرات بینندگان