arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۰

رسالت: خاتمی، حسن خمینی و هاشمی از عقلای اصلاح طلب هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «تحلیل آرایش نیروهای سیاسی در آستانه انتخابات مجلس نهم» به قلم محمدرضا مرندی نوشت:

* اصلاح طلب‌های تند رو که در جریان انتخابات شبهه تقلب را مطرح کردند بعید است در انتخابات شرکت کند. باشد چرا که بر فرض تلاش برای حضور در انتخابات هم، کاندیداهای آنان رد صلاحیت خواهند شد. این گونه پیش بینی می شود که این گروه یا راه «تحریم انتخابات» را در پیش بگیرد و یا نهایتا از نامزدهای اصلاح طلب میانه رو حمایت کند. موسوی و کروبی از اعضای  اصلی این طیف‌اند.

* اصلاح‌طلبان میانه رو که عقلای این طیف‌اند به دنبال بازگشت به نظام و قدرت هستند. از این رو پیش بینی می شود که این گروه درعرصه انتخابات، فعالیت جدی و فشرده‌ای را دنبال کند.محمد خاتمی، حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی از اصلی ترین افراد شاخص این طیف هستند که به کمک حزب کارگزاران و بخشی از روحانیون اصلاح طلب سیاستهای این طیف را تعیین و اجرا می کنند.

*اصولگرایان منتقد دولت و قائل به تعامل با اصلاح طلبان به دنبال نزدیکی همه جریانهای سیاسی از جمله اصلاح طلبان علیه آقای احمدی‌نژاد هستند و محسن رضایی و ناطق نوری از این دسته‌اند که ایده دولت ائتلافی را دنبال می‌کردند.

* اصولگرایان منتقد دولت و مخالف اصلاح طلبان متشکل ازجمعیت ایثارگران، جمعیت وفاداران، تحول خواهان و رهپویان است و احمد توکلی،علیرضا زاکانی، حسین فدایی و الیاس نادران اعضای شاخص آنند.

* اصولگرایان حامی دولت و موسوم به انحرافی، رویکرد واگرایی و دوری از دیگراصولگرایان را دنبال می کند و در برخی از دیدگاهها و مواضع سیاسی و فرهنگی، به اصلاح طلبان نزدیک است دارای نفوذ بسیار در دولت می باشد. از افراد شاخص آن می توان بعد از آقای مشایی از افرادی مثل بقایی نام برد. برخی از اخبار حکایت از ارائه لیست مشترک انتخاباتی از سوی این طیف با اصلاح طلبان در برخی از استانها دارد.

* اصولگرایان حامی دولت و مخالف جریان اصلاح طلب همچون ثمره هاشمی هنوز تحرک خاص انتخاباتی صورت نداده‌اند.

* طیف حامی و در عین حال منتقد دولت و مخالف هر دو جریان انحرافی و اصلاح طلب که از رویکرد کلی دولت درخدمت به مردم حمایت می کنند اما نسبت به برخی از اقدامات و مواضع احمدی نژاد در مسائل فرهنگی و حمایت وی از برخی افراد مسئله دار انتقاد دارند. جبهه پایداری و افرادی همچون حداد عادل، ولایتی، حسینیان، آقاتهرانی، الهام ، زارعی، صدر و...در این طیف‌اند. روزنامه رسالت هم از رسانه‌های این طیف است.

*امکان چند دستگی و اختلاف در میان طیفهای مختلف جریان اصولگرایی است که زمینه تشتت آرای آنان و به تبع آن، پیروزی نسبی و احتمالی برخی از نامزدهای جریان اصلاح طلب را ایجاد خواهد کرد. واین مسئله ای است که طیفهای اصولگرا را به تأمل و تدبیر بیشتر در ورود آنان به عرصه انتخابات وامی دارد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک جانباز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
2
15
درود خدا بر هرسه این بزرگواران . خمینی خاتمی محمد رضا و هاشمی
نظرات بینندگان