arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶

گام جدی ایران برای سوآپ نفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سوآپ نفت خام و گاز حدود چهار ماه پیش مجددا بعد از گذشت هفت سال از سر گرفته شد. قبل از اینکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ می‌شد و درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما میزان سوآپ بستگی به سیاست‌های کلان وزارت نفت دارد. البته اظهارات اخیر حسن روحانی حاکی از آن است که یکی از اهداف ایران در مذاکرات خود با کشورهای همسایه توسعه سوآپ نفت و گاز است.

به گزارش ایسنا، ریاست جمهوری در آخرین اظهارات خود از فعالیت ایران در زمینه سوآپ نفت و گاز خبر داد و گفت: امروز از شمال کشور نفت و گاز می‌گیریم و در جنوب، نفت را تحویل مشتری می‌دهیم که خود این ترانزیت می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد، ترانزیت شمال - جنوب برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که قدم‌های خوبی برداشته شده است، مذاکرات سه جانبه ما بین ایران، آذربایجان و روسیه، عمدتا در زمینه ترانزیت است، مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان و اخیرا ایران، افغانستان، ازبکستان برای ترانزیت است.

انتقال نفت خام خط لوله سوآپ کشور پس از هفت سال وقفه با ظرفیت جابجایی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به‌طور رسمی از اواسط مردادماه آغاز شد. سوآپ نفت خام با تاسیسات منطقه شمال خطوط لوله و مخابرات و از طریق ۲۷۲ کیلومتر خطوط لوله ۳۰ و ۳۲ اینچ انجام می‌شود.

عملیات نفت خام وارداتی (طرح سوآپ) پس از امتزاج و ذخیره سازی در مخازن پایانه نفتی نکا، از سوی مراکز انتقال نفت نکا، ساری، گل پل و اوریم پمپاژ و از طریق خط لوله۳۲ اینچ با عبور از مناطق جنگلی و سخت گذر کوهستانی استانهای مازندران و تهران پس از طی مسافت ۲۲۰ کیلومتر در فشارشکن مغانک به منطقه تهران تحویل می شود.

در هرماه به طور میانگین حدود ۸۱ میلیون و ۶۷۰ هزار لیتر فرآورده در استان گلستان و همچنین ۱۸۱ میلیون لیتر فرآورده نیز در استان مازندران به شرکت ملی پخش تحویل و از تردد ۸۷۶ تانکر در جاده‌ها جلوگیری می شود.

طبق آخرین آمار اعلام شده تا کنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ به منطقه تهران وارد و به پالایشگاه‌های تهران و تبریز تحویل داده شده است.

قبل از اینکه سوآپ متوقف شود روزانه حدود ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام سوآپ می‌شد، درحال حاضر هم خط لوله پاسخگوی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه است اما میزان سوآپ بستگی به سیاست‌های کلان وزارت نفت دارد. سوآپ باعث صرفه جویی انرژی می شود زیرا برای انتقال نفت خام از جنوب به تهران باید ۱۴ تلمبه خانه در سرویس قرار داشته باشد اما اگر این نفت خام از شمال که همان کشور ترکمنستان است وارد تهران شود ۴ تلمبه خانه باید در سرویس قرار داشته باشد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده میزان سوآپ نفت خام تا پایان سال افزایش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، شرکت روسی روسنفت نیز اخیرا آمادگی خود را برای همکاری با ایران در زمینه سوآپ نفت خام اعلام کرده است. همچنین در دیداری که روحانی با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان داشت اعلام کرد ایران آمادگی دارد تا همکاری‌های خود با آذربایجان در دیگر بخش‌های صنعتی از جمله سوآپ نفت و گاز، اکتشاف و تولید نفت در حوزه دریای خزر را گسترش دهد.

نظرات بینندگان