arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶

هفته گذشته بر بازارهای نفت چه گذشت؟ / نفت خام آمریکا تحت تاثیر توافق کاهش تولید تا پایان ۲۰۱۸

بهای معاملات نفت روز جمعه در محدوده مثبت بسته شد و قیمت نفت خام آمریکا تحت تاثیر توافق تولیدکنندگان بزرگ برای تمدید کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸، به بالاترین حد یک هفته گذشته صعود کرد اما به کاهش هفتگی تن داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهای معاملات نفت روز جمعه در محدوده مثبت بسته شد و قیمت نفت خام آمریکا تحت تاثیر توافق تولیدکنندگان بزرگ برای تمدید کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸، به بالاترین حد یک هفته گذشته صعود کرد اما به کاهش هفتگی تن داد.

به گزارش ایسنا، نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه در معاملات روز جمعه بورس کالای نیویورک، ۹۶ سنت یا ۱.۷ درصد افزایش یافت و در ۵۸.۳۶ دلار در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت در حدود یک هفته گذشته بود، اما به دلیل نگرانی‌های فزاینده نسبت به رشد تولید آمریکا، برای کل هفته حدود یک درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در دو ماه گذشته بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه روز جمعه در بازار لندن ۱.۱۰ دلار یا ۱.۸ درصد افزایش یافت و در ۶۳.۷۳ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات برنت برای تحویل در ماه آتی ۰.۴ درصد برای کل هفته افزایش داشت.

قیمت‌های نفت روز پنج‌شنبه پس از این که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با سایر تولیدکنندگان بزرگ برای تمدید پیمان کاهش تولیدشان تا پایان سال ۲۰۱۸ به توافق واحد رسیدند، با اندکی افزایش بسته شده بود.

الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه با فرونشاندن نگرانی‌ها نسبت به اختلاف نظر این کشور با عربستان سعودی در آستانه نشست، اظهار کرد: کشورش که عضو اوپک نیست با تمدید کاهش تولید کاملا موافق است. قیمت‌های نفت سراسر هفته گذشته که پرسش‌هایی نسبت به احتمال عدم موافقت روسیه با تمدید ۹ ماهه کاهش تولید مطرح بود، با کاهش روبرو شدند.

تحلیلگران اوایل هفته گذشته به شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرده بودند که قیمت‌های نفت حتی اگر تولیدکنندگان با تمدید ۹ ماهه کاهش تولید موافقت کنند، کاهش خواهد یافت زیرا بازار تا حدودی زیادی نتیجه نشست اوپک را پیش بینی کرده و انتظار برای تمدید توافق، تاثیر خود را بر قیمت‌ها گذاشته است.

به گفته هلیما کرافت، مدیر تحقیقات جهانی شرکت "آر بی سی کپیتال مارکتس"، اما فالح با اعلام محدودیت تولید برای نیجریه و لیبی که تاکنون از مشارکت در کاهش تولید معاف بودند، از انتظارات فراتر رفت.

مایکل کوهن و وارن راسل، تیم تحقیقات کالای بانک بارکلیز در یادداشتی نوشتند: پایبندی به سهمیه سال ۲۰۱۷ پس از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ برای اوپک و روسیه حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز تراز محدودتری ایجاد خواهد کرد و بنابراین به منزله ریسک صعودی نسبت به پیش‌بینی قیمتی است که این بانک برای نیمه دوم سال ۲۰۱۸ انجام داده است.

توافق میان اوپک و کشورهای غیراوپک شامل روسیه برای کاهش تولید نفت به میزان حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از سطح اکتبر سال ۲۰۱۶ با هدف متعادل کردن عرضه و تقاضای بازار، در ژانویه به اجرا در آمده است. این پیمان قرار بود در مارس سال ۲۰۱۸ خاتمه پیدا کند.

به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران سون ریپورتس، نتیجه نشست تولید کنندگان نفت از قبل پیش‌بینی شده بود و براین اساس، معاملات تغییر چندانی نداشتند. در شرایطی که ذخایر نفت جهانی همچنان بالای متوسط تاریخی قرار دارد، تمدید توافق کاملا پیش‌بینی می‌شد. اوپک و دوستانش تاریخ جدید دسامبر سال ۲۰۱۸ را برای پایان توافق‌شان اعلام کردند.

بر اساس گزارش مارکت واچ، سیاست بازبینی توافق دلیلی بود که قیمت‌ها با انتشار خبر تمدید توافق کاهش تولید، رشد چشمگیری پیدا نکردند و از سوی دیگر، تداوم رشد تولید آمریکا که در رکورد بالایی قرار دارد و به سوی ۱۰ میلیون بشکه در روز پیش می‌رود همچنان مانع شماره یک در بازار نفت است که برقیمت‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا در هفته گذشته با دو حلقه افزایش، به ۷۴۹ حلقه رسیده است. به گفته ریچی، تا زمانی که تقاضا برای نفت رشد غیرمنتظره‌ای در ماه‌های آینده پیدا نکند برای معاملات وست تگزاس اینترمدیت افزایش و عبور از مرز ۶۰ دلار دشوار خواهد بود.

برچسب ها: نفت ، آمریکا
نظرات بینندگان