arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۰۶۳
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶

هشدار فلسطین به آمریکا: هر اقدام نادرستی درباره قدس به معنای پایان مذاکرات صلح است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین تاکید کرد که هرگونه اقدام از سوی آمریکا در راستای به رسمیت شناختم قدس به عنوان پایتخت اسرائیل به معنای پایان یافتن فوری روند صلح خواهد بود.

به گزارش ایسنا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اظهار داشت، به شکلی روشن و واضح به آمریکایی‌ها گفتیم که انتقال سفارت این کشور به قدس یا به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل نه فقط به معنای عقب‌نشینی آمریکا از منطقه به عنوان ناظر بر روند برقراری صلح بلکه به معنی پایان یافتن فوری این روند در منطقه است.

عریقات چند ماهی است در آمریکا حضور دارند و اظهارات اخیرش پس از مذاکرات دو طرف فلسطین و آمریکا با حضور ماجد فرج، مدیر سازمان اطلاعات فلسطین به عنوان فرستاده محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

مذاکرات مذکور شامل مساله دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن و حذف نام این نهاد از لیست قانون آمریکایی مبارزه با تروریسم بود.

یک منبع فلسطینی آگاه به روزنامه الشرق الاوسط گفت: دولت آمریکا نه فقط از طرف فلسطین بلکه از سوی کشورهای عربی نیز پیام‌هایی درباره قدس دریافت کرده است.

به گفته این منبع، کشورهای عربی به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که "مساله قدس متفاوت بوده و موضوعی صرفا فلسطینی نیست و نمی‌توان تعرضی نسبت به آن داشت زیرا در این صورت احتمال دارد که منافع آمریکا در منطقه و نیز روابطش به خطر بیفتد."

پس از آنکه یک مسئول آمریکایی برجسته احتمال داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی چهارشنبه‌اش قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسد، هشدارها از سوی مسئولان فلسطینی و کشورهای عربی آغاز شد.

این مسئول‌ آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: این تصمیم هنوز نهایی نشده و احتمال دارد تغییر کند.

کاخ سفید هنوز واکنشی به این مساله نداشته است، اما یکی از دستیاران اظهار داشت: تصمیمات قریب الوقوع ترامپ در مورد قدس پس از رایزنی‌های داخلی بسیار اتخاذ شد و ترامپ شخصا در این رایزنی‌ها حضور داشت.

طبق اظهارات مسئولانی در کاخ سفید، این رایزنی‌ها شامل امضای سندی برای تاخیر شش ماهه در اجرای قانون سال ۱۹۹۵ میلادی درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بود.

ترامپ در تبلیغات پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تعهد داد سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند اما در ژوئن گذشته اجرای این طرح را به تاخیر انداخت و گفت که می‌خواهد فرصتی به تلاش مجدد کشورش برای دستیابی به توافق صلحی میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بدهد اما فلسطینی‌ها مخالف هرگونه اقدام آمریکا در رابطه با قدس هستند و قدس را یکی از موضوعات نهایی در مذاکرات می‌دانند، همچنین فلسطینی‌ها می‌خواهند که قدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ میلادی باشد.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا نسبت به اثر مخرب هرگونه اقدامی که فلسطینی‌ها را از حقشان در پایتختی قدس شرقی محروم سازد، هشدار داد و اعلام کرد که به رسمیت شناختن پایتختی قدس برای اسرائیل یا انتقال سفارت آمریکا به قدس هر دو به یک اندازه برای آینده روند برقراری صلح خطرناک بوده و منطقه را به ناامنی می‌کشانند.

ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد، هرگونه راه‌حل عادلانه باید ضامن پایتختی قدس شرقی برای کشور مستقل فلسطین باشد و قدس شرقی به همراه اماکن مقدس آن آغاز و پایان هر راه حل و هر طرحی برای نجات منطقه از نابودی است.

برخی مسئولان در رام‌الله احتمال می‌دهند که دولت آمریکا روند برقراری صلح در منطقه را پیش از آغاز نابود نکند به ویژه که تا این لحظه به صورت رسمی دو طرف نشانه‌ای از رویکرد آمریکا برای پایان دادن به اختلافات و برقراری صلح را مشاهده نکرده‌اند.

اما در اراضی اشغالی برخی مسئولان راست‌گرا همین طرح احتمالی آمریکا را در نظر دارند، دو وزیر اسرائیلی در همین رابطه ابراز امیدواری کردند که ترامپ به "شرایط احمقانه" موجود پایان داده و در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی خود سفارت آمریکا را به قدس منتقل کند.

احتمالا برخی نشانه‌ها از رویکرد آمریکا در مورد مساله قدس در سخنرانی امروز جرد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ درباره سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه مشخص خواهد شد.

کوشنر امروز (یکشنبه) در گفتگوی سالانه میان مسئولان آمریکایی و اسرائیلی در واشنگتن سخنرانی خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این گفتگو مشارکت داشته باشد.

تا این لحظه مشخص نشده که پاسخ آمریکا به درخواست فلسطین برای اعمال تغییر در مورد بازگشایی با تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در شهر واشنگتن چه خواهد بود. واشنگتن پس از تعطیلی دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام کرد که بازگشایی این دفتر مشروط به محدود بودن فعالیت‌های مرتبط با برقراری صلحی پایدار با اسرائیل است. فلسطینی‌ها خواستار رهایی کلی از این وضعیت و حذف نام این سازمان از لیست قانون مبارزه با تروریسم آمریکا هستند.

واشنگتن در سال ۱۹۸۷ میلادی در قانون مبارزه با تروریسم، نام سازمان آزادی بخش فلسطین را به عنوان سازمانی "تروریستی" درج کرده و مانع از افتتاح دفتر این سازمان در آمریکا شد، در سال ۱۹۹۴ میلادی کنگره این کشور قانون تسهیل برقراری صلح در خاورمیانه را تصویب کرده و به رئیس جمهور آمریکا این اختیار را داد که بندهایی را به قانون مبارزه با تروریسم بیفزاید و اجازه داد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین افتتاح شود به این شرط که رئیس جمهور هر شش ماه یکبار مجوز فعالیت این سازمان را امضا کرده و تایید کند که دراین مرکز اقدامات تروریستی انجام نمی‌شود. در همان سال آمریکا نمایندگان سازمان آزادی‌بخش فلسطین را هیاتی خارجی دانست که در آمریکا فعالیت می‌کند.

نظرات بینندگان