arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۰

سفرهاي استاني از شعار تا واقعيت

دور چهارم سفرهاي استاني قرار است فردا از استاني آغاز شود كه روزي او استاندارش بود. اكنون محمود احمدي نژاد يك بار ديگر به استان اردبيل بر مي گردد تا در دور چهارم سفرهاي استاني، به شهرستان هاي استان ها سفركند تا به گفته او «در اين دور از سفرهاي كابينه به مراجعات مردمي در هر شهرستان» پاسخ داده شود. رييس جمهوري در شرايطي همچنان بر انجام سفرهاي استاني اصرار دارد كه انتقادات به بي نتيجه بودن سفرهاي سه دوره قبل ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: دور چهارم سفرهاي استاني قرار است فردا از استاني آغاز شود كه روزي او استاندارش بود. اكنون محمود احمدي نژاد يك بار ديگر به استان اردبيل بر مي گردد تا در دور چهارم سفرهاي استاني، به شهرستان هاي استان ها سفركند تا به گفته او «در اين دور از سفرهاي كابينه به مراجعات مردمي در هر شهرستان» پاسخ داده شود. رييس جمهوري در شرايطي همچنان بر انجام سفرهاي استاني اصرار دارد كه انتقادات به بي نتيجه بودن سفرهاي سه دوره قبل ادامه دارد.

 در همين رابطه داريوش قنبري، نماينده ايلام و يكي از طراحان طرح تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني در گفت وگو با شرق ضمن تبليغاتي خواندن اين سفرها در آستانه انتخابات مجلس معتقد است: «آنچه تاكنون از سفرهاي استاني احمدي نژاد حاصل شده هدر دادن منابع و بالابردن سطح توقعات مردم در استان ها بوده كه در شش سال گذشته به اين انتظارات پاسخي داده نشده و مردم قطع اميد كرده اند.»

با اين حال بر اساس اخباري كه در سايت جهان منتشر شده «چهار فروند هلي كوپتر براي تسهيل در انجام دور بعدي سفرهاي استاني سفارش داده شده» و مشاوران احمدي نژاد معتقدند دور چهارم سفرهاي استاني نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود. ايده سفرهاي استاني در دور اول رياست جمهوري محمود احمدي نژاد به عنوان خلاقيت رييس جمهور مطرح شد. رييس جمهوري كه معتقد بود بايد در ميان مردم حاضر شود و جلسات هيات دولت را به دل استان ها بكشاند.

 احمدي نژاد پيش از رياست جمهوري و تكيه بر صندلي پاستور نيز اين روش را آزموده و نتيجه دلخواه را گرفته بود. زماني كه او در شهرداري تهران بود نشست شهردار تهران با شهرداران مناطق را برگزار مي كرد كه در حاشيه آن مردم مناطق مختلف مي توانستند در ملاقات هاي مردمي با شهردار مشكلات شهري خود را مطرح كنند.

بسياري از تحليل گران سياسي معتقدند، اين عملكرد احمدي نژاد در كنار ديگر اقدامات تبليغاتي او در جذب آرا در انتخابات رياست جمهوري سال 84 براي او موثر بود. سفرهاي استاني احمدي نژاد در دور اول و دوم با استقبال مردم و نمايندگان مجلس مواجه بود. نمايندگان براي حضور در سفرها از مجلس مرخصي گرفته و براي ايستادن كنار رييس جمهوري سر و دست مي شكستند.

نامه هاي مردمي به احمدي نژاد براي طرح مشكلات، درخواست وام، كار و... فراوان نوشته مي شد به نحوي كه ستادي در نهاد رياست جمهوري براي پاسخگويي به اين نامه ها تشكيل شد. آمار مصوبات در سفرهاي استاني، ركورد مصوبات هيات دولت نسبت به گذشته را شكسته بود.

وعده ساخت ورزشگاه، بيمارستان، كارخانه و ساخت راه روستايي و... در اكثر استان ها تكرار مي شد و اين مردم بودند كه در تصاوير عكاسان و فيلمبرداران به دنبال ماشين رييس جمهوري مي دويدند. دور دوم سفرهاي استاني احمدي نژاد همزمان با انتخابات رياست جمهوري دوره دهم شد. در اين زمان رفته رفته انتقادات به دستاوردهاي سفرهاي استاني از سوي منتقدان و برخي از نمايندگان مجلس به عنوان ارزيابي كارنامه عملكرد دولت در دور اول رياست جمهوري مطرح شد.

در همين رابطه در پايان مجلس هفتم زمزمه هايي براي تهيه طرح تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني مطرح شد اما بررسي و پيگيري آن به مجلس هشتم رسيد. داريوش قنبري، نماينده ايلام در دفاع از طرح تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني در صحن علني مجلس گفت: «تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني يكي از موضوعاتي است كه جهت تنوير افكار عمومي از سوي تعدادي از نمايندگان مطرح شده است.»به گفته قنبري يكي از محورهاي اين طرح علل عملي نشدن وعده هاي استاني رييس جمهور در دولت نهم بود.

 اين نماينده اصلاح طلب مجلس تعارض مصوبات استاني با قانون مصوب مجلس را از ديگر محورهاي تحقيق و تفحص دانست و گفت: «متاسفانه در سفرهاي استاني شاهد ارايه آمار و ارقام غيرواقعي هستيم كه ما در عمل اين آمارها را نديده ايم.

مثلا اعلام مي كنند حدود نود يا صددرصد مصوبات استاني اجرايي شده، ولي ما چنين چيزي را در حوزه هاي انتخابيه مان نمي بينيم و بيشتر در حد آمارها و روي كاغذهايي است كه مسوولان استاني اعلام مي كنند.

گرچه داريوش قنبري از نمايندگان خواست مخالفت شان را در آراي خود بروز دهند و تاكيد كرد اين طرح به هيچ وجه سياسي نيست و فقط براي احقاق حقوق مردم است اما در اين حين باز هم فريادهاي دو، دو نمايندگان به نشانه مخالفت شان بلند شد. گرچه تعداد نمايندگان منتقد سفرهاي استاني در پارلمان بالابود اما به اعتقاد طراحان، طرح گرايشات سياسي نمايندگان مانع از موافقت مجلس با طرح شد.

از جمله مسايلي كه در حاشيه سفرهاي استاني مورد انتقاد نمايندگان بود، هزينه سفر هيات دولت به استان ها، عدم مشخص بودن محل اعتبارات مصوبات، عدم تخصيص بودجه استان ها تا زمان حضور رييس جمهوري، عدم تحقق وعده ها و افزايش سطح توقع و انتظارات مردم بود.

 داريوش قنبري به «شرق» مي گويد: «وظايفي كه در دولت هاي گذشته بر عهده شوراي برنامه ريزي استان ها بود در دولت احمدي نژاد به هيات دولت و تصميمات در سفرهاي استاني واگذار شد. در چنين فرآيندي تصميم گيري هاي جزيي در استان ها همچون راه روستايي و ساخت مدرسه و مسجد و... به هيات دولت سپرده شد و سطح تصميم گيري هيات دولت را كاهش دادند.»اما انتقاد نمايندگان مجلس به دولت به همين جا ختم نشد.

آنگونه كه قنبري و برخي ديگر از نمايندگان عنوان كردند اعتبارات استاني تا زمان سفر احمدي نژاد به هر استان بلوكه مي شد و امكان تخصيص بودجه هاي استاني نبود كه مشكلاتي را ايجاد مي كرد. اما قنبري مصوبات سفرهاي استاني را در يك تقسيم بندي شامل سه بخش مي داند: مصوباتي كه سطح آنها در حد هيات دولت نيست و پيش از اين شوراي برنامه ريزي استان ها تصويب مي كرد همچون ساخت مدارس، ورزشگاه و...، دسته دوم مصوباتي است كه بيشتر جنبه تشريفاتي و تبليغاتي دارند، مثلاتصميم گرفته مي شود كه اگر بخش خصوصي در اين استان براي ساخت پالايشگاه يا فرودگاه سرمايه گذاري كند دولت 10 درصد آن را تامين مي كند. بخش سوم مصوباتي است كه بار مالي دارند و بودجه آن هيچ گاه تامين نمي شود. همچون ساخت هشت كارخانه در ايلام كه رييس جمهوري وعده داده بود اما با گذشت بيش از چهار سال هنوز هيچ اقدامي براي آن نشده است.»نماينده ايلام مي گويد «اگر سفرهاي استاني مورد تحليل هزينه و فايده قرار گيرد به نسبت فايده، هزينه ها آنقدر زياد است كه دستاوردي ندارد.»اين تنها نمايندگان مجلس نيستند كه نسبت به نتايج سفرهاي استاني انتقاد دارند.

ديروز ميرتاج الديني، معاون پارلماني احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه اگر به عنوان يك عضو دولت بخواهيد از دولت انتقادي كنيد، مهم ترين انتقادتان چيست، گفته است: «ضعف هايمان كم نيست. مثلاتصميماتي كه دولت براي اجرا گرفته، زياد است و برخي از آنها را نتوانسته از نظر اجرايي و عملياتي پياده كند.»ميرتاج الديني ادامه داده: «مثلاطي سفرهاي استاني در حوزه هاي مختلف دولت مصوبات زيادي داشته كه در مجموع پيشرفت اين مصوبات قابل توجه است، ولي در هر استاني دو، سه مورد از مصوبات اصلي است كه هنوز اجرا و پياده نشده است.»

    هزينه هاي سفرهاي استاني موضوع چالش برانگيز ديگري در بين منتقدان و برخي نمايندگان بوده است. داريوش قنبري به عنوان طراح طرح تحقيق و تفحص از سفرهاي استاني مي گويد: «هزينه هاي سفرهاي استاني سرسام آور است. در هر سفر حداقل حدود 200 نفر آقاي احمدي نژاد را همراهي مي كنند. هزينه اياب و ذهاب، اقامت ها، اضافه كار كارمندان و حق ماموريت ها در كنار تامين امنيت و اسكورت بودجه اي است كه به كشور تحميل مي شود.»

به گفته قنبري، در هر استان در آستانه سفر استاني رييس جمهوري روند كاري اداره ها مختل شده و در روز استقبال معمولامدارس و ادارات تعطيل مي شوند. اما نكته اي كه سخنگوي فراكسيون اقليت درخصوص دور چهارم سفرهاي استاني احمدي نژاد بر آن تاكيد مي كند: «احتمال سوءاستفاده تبليغاتي در آستانه انتخابات مجلس است.» قنبري از دستگاه هاي نظارتي مي خواهد كه بر عملكرد اين سفرها نظارت بيشتري داشته باشند.
    
    
    پايان انتظار 36 ساله
    علي خرم
    
    افتتاح نيروگاه بوشهر، يك موفقيت در اثبات اراده يك ملت است كه باوجود گذشت 36 سال بالاخره اين پروژه به عمل درآمد. ساخت نيروگاه بوشهر در طي اين مدت از پيچ و خم هاي بسيار پيچيده سياسي، فني، حقوقي و اقتصادي عبور كرد و هربار و در هر مقطع با مشكلات پيش آمده امكان صرف نظر كردن از كل پروژه را به وجود آورد. اما ساخت اين نيروگاه با پيشينه سياسي كه قبل از انقلاب داشت و آن را تبديل به زورآزمايي انقلاب و جبهه مقابل آن در سطح منطقه اي كرده بود، ديگر ارزش اقتصادي در آن مفهوم چنداني نداشت بلكه ظهور آن مي توانست به ملت ايران اعتماد به نفس دهد و با وجود همه مشكلات راه را ادامه داد. قطعا جمهوري اسلامي ايران براي ساخت نيروگاه بعدي ارزش اقتصادي، كيفيت تكنولوژيك و ساير الزامات آن نظير استانداردهاي ايمني را بيشتر مدنظر قرار داده و اولويت خواهد داد.


در همين نيروگاه بوشهر نيز بحث ايمني مهم است و به رغم اينکه آژانس بين المللي انرژي اتمي بر استانداردهاي ايمني اين نيروگاه نظارت كامل دارد وليكن واقعه زلزله 9 ريشتري ژاپن و سونامي و پس از آن انفجار در سه نيروگاه هسته اي فوكوشيما بحث هاي جديدي در سطح جهان به وجود آورده كه باوجود همه استانداردهاي پيشرفته براي حفظ ايمني نيروگاه هاي هسته اي، برخي از حوادث طبيعي كه از كنترل دست انسان خارج مي باشند ممكن است موقعيت هايي به وجود آورند كه جامعه جهاني را وادار ساخته روي فلسفه وجودي نيروگاه هاي هسته اي تجديدنظر كند. اين امر اهميت توجه به ايمني نيروگاه بوشهر را صدچندان مي كند كه حاصل آن حفاظت از صيانت بشري است كه مردم ايران و جهان را شامل مي شود و جايگاه مهمي در فرهنگ اسلامي و در فرهنگ و تمدن ايراني دارد.

اتمام نيروگاه بوشهر جداي از كاربرد سياسي آن از جهت فني و صنعتي نيز واجد اهميت است زيرا توانايي هاي كشورمان را در حلقه تكميلي صنعت انرژي هسته اي اعتلامي بخشد و آن را براي تحقيق و پيشرفت هاي علمي فراهم مي سازد.بي شك با كاهش منابع سوخت فسيلي در جهان، جامعه بشري مجبور است سراغ ساير منابع انرژي برود و از هم اكنون مقدمات استفاده از منابع جديد را براي نيمه دوم قرن 21 و قرن بعدي فراهم كند. نيروگاه هاي حرارتي كه در جهان با سوخت هسته اي اكنون در حال كار هستند حدودا 17 تا 18 درصد خانواده منابع انرژي را در بر مي گيرند.هر آنچه از سوخت هاي فسيلي نظير نفت و زغال سنگ كه مسبب آلودگي هاي محيط زيستي شده اند و زندگي را براي بشر در روي كره خاكي به مراتب سخت و ناهموار كرده اند كاسته شود، نقش انرژي هاي پاك تر بيشتر اهميت پيدا مي كند. اين انرژي ها كه توسط بشر شناسايي شده اند بعد از گاز طبيعي، انرژي هسته اي و سپس انرژي حاصل از باد و انرژي خورشيدي را دارا هستند.

گاز طبيعي باوجود پاك بودن، نسبت به نفت و زغال سنگ مشكل حمل و نقل آن نيز وجود دارد.كشورهاي اروپايي هر سال استفاده خود از گاز طبيعي را افزايش مي دهند در حالي كه چين و هند كماكان بر استفاده بيشتر از زغال سنگ و سپس نفت تاكيد دارند به ترتيبي كه در حال حاضر 18 درصد مصرف انرژي جهان به اين دو كشور اختصاص دارد و در سال 2035 تخمين زده شده كه اين نرخ به 25 درصد براي چين و هند خواهد رسيد.انرژي هسته اي باوجود خطرات راديواكتيويته آن به جهت سهولت توليد برق بسيار مورد توجه كشورهايي كه فاقد منابع انرژي بودند قرار گرفته تا جايي كه برخي كشورها تا پيش از 80 درصد انرژي مورد نياز خود را از انرژي هسته اي و نيروگاه هاي مربوطه تامين مي كنند.

بعدها كشورهايي نظير ليتواني، فرانسه و سپس آمريكا، ژاپن و آلمان از مصرف كنندگان عمده نيروگاه هاي هسته اي هستند كه از گسترش اين صنعت حمايت و دفاع مي كند. اما با وقوع حوادث نيروگاه هاي هسته اي فوكوشيما و نگراني افكار عمومي اين قبيل كشورها ابتدا آلمان و سپس ژاپن بر ساخت نيروگاه هاي هسته اي و استفاده از انرژي هسته اي تجديدنظر كرده و فعلادر مرحله مواضع اعلامي قصد دارند انرژي جايگزين براي نيروگاه هاي هسته اي خود بيابند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
0
1
یعنی شماها واقعا تازه به این نتیجه رسیدید ؟؟؟؟؟؟!!!!!!

بابا خیلی از مرحله پرت هستید ، حالا که ........ و ........ و ......
از قراردادهای نفتی 25 ساله با چین هم خبر ندارید ؟؟؟
نظرات بینندگان