arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶

پشت پرده واگذاری سوله‌های مدیریت بحران به برنامه های تلویزیونی/ اجاره نشینی رایگان در سوله های بحران!

بازپس گیری سوله های مدیریت بحران شهر تهران از صدا و سیما،شناسایی بافت های فرسوده و ناپایدار، تامین آذوقه اولیه برای دو درصد جمعیت شهر برای زمان بحران و نا ایمن بودن نیمی از بیمارستان های تهران در برابر زلزله مهم ترین بخش های گفت و گوی میزان با رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 پس از زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه و زلزله 6.1 ریشتری روز گذشته کرمان بار دیگر مسئولان به فکر تهران و زلزله پایتخت افتادند. پدر علم زلزله شناسی از مرگ میلیونی شهروندان تهرانی در زلزله خبر می دهد و برخی مسئولان می گویند تهران در برابر زلزله مقاوم و اماده نیست. در پایتخت متولی اصلی هماهنگی و امدادرسانی سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران است. سازمانی که با انتقادات فراوانی در سال های اخیر روبرو شد. برای بررسی میزان آمادگی در برابر زلزله احتمالی تهران و پاسخگویی در مورد برخی انتقاد به این سازمان، گفت و گوی کوتاهی را با احمد صادقی رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

 *تهران در حال حاضر چند پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران دارد؟

تهران در حال حاضر 111 پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران در مناطق مختلف 22 گانه دارد که البته 9 پایگاه تازه تاسیس آن مراحل پایانی ساخت، تحویل و تجهیز را طی می کند. از میان این پایگاه‌ها 22 پایگاه آن به صورت پایگاه ویژه پشتیبانی مدیریت بحران در 22 منطقه محل استقرار ستاد مدیریت بحران مناطق است.

* انتقاداتی نسبت به واگذاری پایگاه های مدیریت بحران به برنامه های صدا و سیما وجود دارد، چرا این سوله ها که برای مقابله با بحران است اجاره داده شد؟
اول باید بگویم که این پایگاه ها اجاره داده نشده و به رایگان در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است. از میان پایگاه‌های مدیریت بحران 2 پایگاه در مدیریت پیشین شهرداری در اختیار صدا و سیما برای ضبط برنامه‌های تلویزیونی و 56 پایگاه در اختیار سازمان ورزش شهرداری برای ورزش بانوان قرار داده شد. بر اساس مصوبه شورای شهر گذشته باید طی بازه 2 ساله این پایگاه ها بار دیگر در اختیار سازمان قرار گیرد که بعد از گذشت قریب به یکسال و نیم هیچ اتفاقی نیافتاده است. تا کنون یک پایگاه (ایثارگران) در منطقه 2 از صدا و سیما پس گرفته شده و تولید و ضبط برنامه تلویزیونی در پایگاه منطقه 13 (شهید ابراهیمی) متوقف شده، ولی کماکان در اختیار صدا و سیما قرار دارد که باید در اختیار سازمان قرار گیرد.

پایگاه‌های مدیریت بحران سرمایه‌ها و ظرفیت‌های مدیریت بحران پایتخت به شمار می‌آیند که باید در خدمت اهداف و ماموریت‌های این سازمان قرار گیرند و با توجه به تاکیدات شهردار تهران و اعضای شورای اسلامی شهر تهران روند واگذاری پایگاه‌های مدیریت بحران باید هرچه سریع‌تر طی شود. در همین خصوص شهردار در مصاحبه هایی این موضوع را مورد تاکید قرار داده است.

 

*تهران برای مواقع بحران چند روز آذوقه دارد؟

تامین آذوقه و مواد غذایی برای حادثه دیدگان در سوانح بخشی از فرایند اسکان اضطراری است که این مهم علاوه بر امداد و نجات در ماموریت هلال احمر پیش بینی شده است. جمعیت هلال احمر بر همین اساس طبق استاندارد‌های موجود همواره موظف به تامین امکانات، تجهیزات و مواد غذایی برای دو درصد از جمعیت در هر شهر و منطقه است که تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

*زلزله چند ریشتری در تهران ایجاد بحران می‌کند؟

پیامد‌های وقوع هر زلزله‌ای بستگی به سناریو‌های مختلف یا شرایط وقوع زمین لرزه دارد از جمله شدت زمین لرزه، ویژگی‌های گسل عامل زلزله، دوری و نزدیکی به گسل، زمان وقوع (شب یا روز) و مقاومت ابنیه موجود در منطقه؛ بنابراین هر زلزله در تهران بسته به میزان شدت، ساعت وقوع و گسل عامل زلزله می‌تواند پیامد‌های خاص خود را داشته باشد که در قالب سناریو‌های مختلف مطرح است. البته فضای مجازی هم در این موضوغ بی تاثیر نیست.

 

*چه میزان بافت فرسوده در تهران داریم؟

تهران 3700 هکتار بافت فرسوده و حدود 14 هزار هکتار بافت ناپایدار دارد که البته با توجه به اعمال قانون ملی ساختمان و الزام آور شدن رعایت آیین نامه ساخت و ساز مقاوم از اوایل دهه هفتاد به بعد روند نوسازی بافت فرسوده تهران و نیز تمهیدات و تشویق‌های پیش بینی شده در این زمینه از حرکت مناسبی برخوردار است.

 

*چه میزان مدرسه و بیمارستان نا ایمن در تهران داریم؟

طبق اعلام وزارت بهداشت، و آموزش و پرورش 50 درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و 30 درصد مدارس و مراکز آموزشی،7000 کلاس درس بافت فرسوده محسوب می‌شوند.

 

*در صورت وقوع زلزله چه تعداد در بافت فرسوده کشته می‌شوند؟

همانگونه که پیش‌تر اشاره شد سناریو‌های مختلف برای زلزله تهران می‌توان متصور بود و میزان تلفات و خسارات تابع عوامل مختلف به ویژه دوری و نزدیکی بافت فرسوده به گسل عامل زلزله، شدت زمین لرزه و ساعت وقوع آن در شب یا روز است. بنابراین آمار مطلقی در این خصوص نمی‌توان ارائه داد و میزان تلفات و خسارات بر اساس سناریو‌های مختلف قابل تخمین است. در همین خصوص بر اساس مطالعاتی که در بیش از یک دهه گذشته توسط سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در تهران انجام شده است وقوع زلزله‌ای محتمل در بدترین شرایط تا 180000 تلفات می‌تواند بر جای بگذارد که البته این برآورد با توجه به موقعیت ابنیه و جمعیت زمان مطالعه است و برای افزایش دقت و به روزرسانی مطالعات گذشته پروژه جدید با جایکا تعریف شده است که در صورت انجام این مطالعه جدید می‌توان برآورد‌های دقیق تری ارائه کرد.

منبع:میزان

نظرات بینندگان