arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۲۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۰

مهمانپرست: اعزام سفیر به لیبی در اسرع وقت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نکته جدید گزارش آمانو ، پرونده بلر بسیار مسئله دار است، بررسی دعوت از ایران برای شرکت در بن 2، نشست کارشناسی ایران و روسیه در خصوص گام به گام، حقایق تاریخی تحریف نشود، و ... از جمله محورهای نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت خارجه است.

به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه پیش از ظهر امروز سه شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی که درمحل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اظهارات اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران باید همکاری بیشتری با بازرسان آژانس داشته باشد، داشت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز است و در گزارش جدید آمانو نیز مجددا بر عدم انحراف جمهوری اسلامی ایران بر اهداف صلح آمیز تاکید شده است.

نکته جدید گزارش آمانو

وی افزود: نکته جدیدی که در این گزارش مشاهده شد این بود که آژانس همکاری های گسترده تری نسبت به گذشته داشته است.

ایشان اشراف ندارد!

خبرنگاری در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران بعد از راه اندازی نیروگاه بوشهر دیگر نیازی به غنی سازی ندارد سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: اظهارات متفرقه ای صورت می گیرد از جمله اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا. اگر نظرش این است که با داشتن نیروگاه نیازی به غنی سازی اورانیوم نیست نشانگر این است که وی نسبت به مسائل هسته ای اشراف ندارد.

مهمانپرست ادامه داد: وقتی تاسیسات هسته ای شروع به فعالیت می کنند برای تداوم این کار و گسترش برنامه ها نیاز به تامین سوخت وجود دارد.

موضع ایران تغییر نکرده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوالی در رابطه با نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: نامه ای که اشتون برای آقای جلیلی فرستاد و پاسخ آن یک مسئله طبیعی است ما قبلا هم عنوان کرده ایم که آمادگی گفتگو برای همکاری حول نقاط مشترک وجود دارد و تغییری در موضع ایران ایجاد نشده است.

وی افزود: در یک رویکرد تفاهمی می توان سوء تفاهمات را برطرف کرد.

اهداف سفر گیلانی به تهران

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی هدف از سئوال گیلانی نخست وزیر پاکستان را تبادل نظر پیرامون مسائل اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، بازرگانی و ... و نیز رایزنی در خصوص مبارزه با تروریست، مبارزه با قاچاق مواد مخدر عنوان کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه با اشاره به همکاری ایران در پاکستان و افغانستان گفت: وزرای خارجه دو کشور مسئول گروه کاری و وزرای کشور مسئول امور امنیتی هستند و مسائل منطقه ای در مذاکرات در دستور کار بوده است.

پرونده بلر بسیار مسئله دار است

وی در رابطه با اظهارات اخیر تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس علیه ایران گفت: ما توصیه می کنیم افراد با نگاه به عملکرد خود در دوره مسئولیت متوجه تخلفات خود باشند که منجر به پا گذاشتن بر روی حقوق مردم شده است. اینها کارنامه درخشانی ندارند و نزد ملت ها نیز جایگاهی ندارند که بخواهند اظهار نظر کنند.

مهمانپرست گفت: به خصوص تونی بلر با توجه به پرونده بسیار مسئله دار در دوران تصدی گری در بیان این مطالب هیچ جایگاهی ندارد.

مطالبات مردم بحرین برای غربی ها اهمیت ندارد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تحولات سوریه گفت: موضع ما در خصوص تحولات منطقه شفاف است و صراحت دارد.

وی با بیان اینکه باید به مطالبات مردمی توجه شود و این برای ایران یک اصل است گفت: اینکه مطالبات باید مسالمت آمیز مطرح شود و اگر مسالمت آمیز مطرح شد نباید سرکوب شد یک اصل است.

مهمانپرست گفت: کشورهای خارجی نیز نباید در امور داخلی دیگران دخالت کنند و این نیز اصل سوم است که حفظ ثبات و امنیت باید با همکاری کشورهای منطقه باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور با بیان اینکه کشورهای غربی به منظور فضاسازی در جهت تامین منافع خود و نیز تامین امنیت رژیم صهیونیستی برخورهای دوگانه با تحولات منطقه دارند به مسئله لیبی اشاره کرد که در آن برخورد نظامی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: برای غربی ها حفاظت از جان مردم اهمیتی ندارد. آنها به دنبال انعقاد قرارداد نفتی هستند در همین راستا در یمن و بحرین مطالبات مردمی فراموش می شود.

دستیار ویژه وزیر خارجه با تاکید بر اینکه برخورد دوگانه با تحولات منطقه قابل قبول نیست، به موضوع سوریه پرداخت و گفت: بخشی از مردم سوریه ممکن است مطالباتی داشته باشند که اگر مسالمت آمیز مطرح شود دولت سوریه آمادگی تحقق آن را دارد و اصلاحاتی را نیز شروع کرده است. اما آنچه باعث بی ثباتی در سوریه می شود دخالت سایر کشورها در مسائل این کشور است.

وی گفت: توصیه ما به کشورهای منطقه این است که با هوشیاری مراقب فتنه آمریکا و صهیونیست ها باشند.

بررسی دعوت از ایران برای شرکت در بن 2

خبرنگاری در رابطه با دعوت از ایران برای شرکت در اجلاس بن 2 که به منظور بررسی مشکلات افغانستان در آلمان قرار است برگزار شود، سئوال کرد که مهمانپرست در این باره گفت: ما بحث های مرتبط با مسئله افغانستان و طرح هایی که برای رفع بحران آن ارائه می شود با دقت مورد توجه قرار می دهیم و هر تلاشی که به صلح کمک کند و بر اساس آن ریشه های نا امنی، تروریسم و مواد مخدر برطرف شود را بررسی می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این طرح را بررسی خواهیم کرد و چنانچه احساس کنیم شرکت در هر اجلاسی می تواند به موضوعات مورد توجه به افغانستان کمک کند نظرات خود را اعلام می کنیم.

وی یادآور شد: راه حل منطقه ای و فعالیت کشورهای منطقه برای رفع بحران های منطقه ای باید در اولویت باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در خصوص برنامه های سفر احمدی نژاد به نیویورک با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور به نیویورک از سوی دفتر وی اعلام شده است گفت: به محض تنظیم برنامه ها برنامه های سفر رئیس جمهور به نیویورک از سوی دفتر ایشان اعلام خواهد شد.

اعزام سفیر ایران به لیبی در اسرع وقت

خبرنگاری در رابطه با به رسمیت شناختن شورای انتقالی لیبی توسط جمهوری اسلامی ایران سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: ما با مردم لیبی و حرکت علیه ظالم همراهی داشته ایم و کمک های انسانی خود را در طول تحولات این کشور ارسال کرده ایم و مسئولان شورای انتقالی نیز در تماس بوده ایم که آخرین مورد که به اطلاع رسید تماس تلفنی عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی لیبی با وزیر خارجه کشورمان بود که طی آن طرفین از یکدیگر برای انجام سفر دعوت کردند.

مهمانپرست عنوان کرد: همچنین از ایران خواسته شد که سفارت خود را در بالاترین سطح ارتقاء دهد که مقدمات آن انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید چه زمانی سفیر ایران در لیبی عازم محل ماموریت خود خواهد شد، اظهار داشت: سفیر ما در لیبی در سریعترین زمان ممکن در محل سفارت مستقر می شود.

وی افزود: ایران جزو چند کشور نادری بود که در تمام دوران بحران لیبی فعالیت سفارتخانه اش ادامه داشت و سفارت ما هیچ گاه تعطیل نشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ایران در مقطعی به نشانه اعتراض نسبت به سرکوب مردم توسط دولت لیبی سطح سفارتخانه خود را کاهش داده بود وسفارت ما  در پایین ترین سطح ممکن برای رصد مسائل فعالیت می کرد و این با وجود همه خطراتی بود که برای دیپلمات های سفارت ایران وجود داشت.

مهمانپرست تاکید کرد: بعد از اینکه شورای انتقالی توانست به پایتخت لیبی تسلط پیدا کند از ایران درخواست کرد که سطح روابط در حد سفیر ارتقا یابد و ما از این درخواست استقبال کردیم.

وی عنوان کرد: در اولین فرصت سفیر ایران در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مستقر می شود.

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگر مهر در خصوص دعوت رئیس شورای انتقالی لیبی از صالحی برای سفر به این کشور نیز گفت: با استقرار دولت مردمی و نهادینه شدن ساختارها سفرهای لازم بین مقامات ایران و لیبی انجام خواهد شد.

نشست کارشناسی ایران و روسیه در خصوص گام به گام

خبرنگار مهر همچنین با اشاره به گذشت حدود یک ماه از زمان ارائه طرح گام به گام توسط دولت روسیه به ایران در خصوص جزئیات این طرح سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره نیز توضیح داد: ما از هر ابتکاری که به برطرف شدن سوء تفاهمات احتمالی کمک کند استقبال می کنیم وبه این طرح ها که بر اساس حسن نیت باشد با دید مثبت می نگریم و معتقدیم روحیه تعامل و همکاری باید در دستور کار باشد.

وی گفت: معتقدیم همه کشورهایی که عضو آژانس بین اللملی انرژی اتمی هستند و معاهده ان پی تی را امضا کردند باید از حقوق خود درزمینه انرژی هسته ای برخوردار باشند.

مهمانپرست گفت: ما با دید مثبت به طرح روسیه نگاه می کنیم و این به خاطر احساس حسن نیتی است که از روس ها داریم.

وی گفت: نشست کارشناسان ایران و روسیه برای بررسی طرح در جریان است و طرح گام به گام در حال بررسی است و بعد از مشخص شدن جزئیات نقطه نظرات خود را اعلام خواهیم کرد.

حقایق تاریخی تحریف نشود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با نصب مجسمه بابک خرمدین در باکو و تحریف حقایق تاریخی سئوال کرد که مهمانپرست در این باره گفت: مردم ایران و جمهوری آذربایجان مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی دارند. بنابراین نباید در مسیری حرکت کرد که خواست دشمنان دو کشور است.

وی مسائل تاریخی و مشترکات را در راستای همکاری های ملت ها دانست و گفت: موضوعات انحرافی و بحث هایی که به تنش بین دو کشور بینجامد و یا تحریف حقایقی تاریخی باشد کمکی به همکاری های گسترده دو کشور نمی کند و مسئولان آذربایجان با تدبیر مراقب فتنه انگیزی هایی که ریشه آن ممکن است بیرون از منطقه باشد هستند و از روابط خوب دو کشور مراقبت می کنند.

11 سپتامبر ابهام دارد

خبرنگاری در رابطه با قرارداشتن در سالگرد 11 سپتامبر و مواضع آمریکا در این باره سئوال کرد که مهمانپرست در این رابطه گفت: ما با هر گونه اقدام تروریستی مخالفیم و آن را محکوم می کنیم و معتقدیم تروریسم یک پدیده شوم است که متاسفانه در برخورد با آن غربی ها نامناسب عمل کرده اند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه یادآور شد: ما از اینکه این اتفاق تروریستی در آمریکا افتاد تاسف و تاثر خود را اعلام کردیم و این اقدام را محکوم کردیم و بنابراین هر نوع حادثه تروریستی در هر جای دنیا باید مورد محکومیت ملت ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد: البته در خصوص 11 سپتامبر ابهاماتی وجود دارد که مقامات آمریکایی به جای اینکه به افکا رعمومی پاسخگو باشند تا تردیدها رفع شود با متهم کردن دیگران فرار به جلو دارند.

مهمانپرست اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکایی در سوابقشان حمایت از تروریسم دارند کاملا روشن است و بزرگترین گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا هستند و اینها در ذهن مردم ما و دنیا اثر خودش را گذاشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر همکاری با القاعده گفت: آمریکایی ها متهم اصلی اند که برخورد دوگانه با تروریست دارند و باید ابهامات 11 سپتامبر را روشن کنند و با اتهام زدن مسئله برطرف نخواهد شد.

امام صدر جز اولویت های ماست

خبرنگاری از مهمانپرست سئوال کرد آیا در وزارت خارجه دغدغه ای به نام امام موسی صدر وجود دارد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: متاسفانه برخی رسانه ها چون حرفه ای نیستند از اخبار عقب هستند یکی از اولویت های اصلی ما پیگیری سرنوشت امام موسی صدر است که برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و تمام تلاش خود را در این باره انجام داده ایم.

این اظهارات برای ما اهمیت ندارد

خبرنگار دیگری در رابطه با اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی براینکه در ایران انقلاب دیگری اتفاق خواهد افتاد که مهمانپرست در این خصوص گفت: اینکه وزیر دفاع آمریکا چه مطالبی گفته برای ما اهمیت ندارد. مقامات آمریکایی به خصوص مسئولان نظامی این کشور به خاطر مشکلاتی که گریبانگیرشان است مطالبی می گویند که اهمیت ندارد که این نوع اظهارات سابقه نیز داشته اما بی پایه و اساس است.
نظرات بینندگان