arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶

رییس کمیته فنی شطرنج: همه چیز به پول ختم می‌شود/ بحث حضور همسر خادم الشریعه فرعیات است

رییس کمیته فنی فدراسیون شطرنج گفت: فدراسیون به خاطر مسائل مالی امکان فراهم کردن یک مربی در سطحی که بتواند به خادم الشریعه کمک کند را نداشته و بقیه موضوعات مانند اینکه چرا همسر او در این مسابقه‌ها بوده، فرعیات است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیته فنی شطرنج: همه چیز به پول ختم می‌شود/ بحث حضور همسر خادم الشریعه فرعیات است

رییس کمیته فنی فدراسیون شطرنج گفت: فدراسیون به خاطر مسائل مالی امکان فراهم کردن یک مربی در سطحی که بتواند به خادم الشریعه کمک کند را نداشته و بقیه موضوعات مانند اینکه چرا همسر او در این مسابقه‌ها بوده، فرعیات است.

علیرضا شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد نتایج مسابقه‌های شطرنج قهرمانی جوانان جهان و بیستم شدن سارا خادم‌الشریعه در این مسابقه‌ها اظهار کرد: به هر حال مسابقه ورزشی است. قرار نیست که یک بازیکن یا یک تیم همیشه قهرمان شود. همیشه قبل از مسابقه یک نتیجه ازطرف خود ورزشکار یا اطرافیانش انتظار می‌رود اما ممکن است در جریان رقابت‌ها، این اتفاق نیفتد. گاهی در رقابت های قهرمانی جهان، نفر اول رنکینگ جهانی یک رشته از بین 12 نفر دهم می‌شود. این اتفاقات چیز عجیب و غریبی نیست. خادم‌الشریعه هم موفقیت‌های زیادی داشته و در آینده هم خواهد داشت. او نتوانست در این مسابقه‌ها نتیجه دلخواه خودش را کسب کند اما اینکه چرا نتیجه گرفتن او در این مسابقه خاص برای افراد جالب شده است را نمی‌دانم.

او در پاسخ به این سوال که آیا حضور همسر خادم‌الشریعه یکی از دلایل عدم موفقیتش باشد یا خیر گفت: هیچ ربطی ندارد. همه بازیکنان مطرح دنیا با اعضای خانواده‌شان به مسابقه‌ می‌روند، ممکن است نتیجه بگیرند یا نه. پدر و مادر سارا هم همیشه در مسابقه‌ها همراه او بوده‌اند. در این مسابقه‌ها نیز همسرش او را همراهی کرده است. بودن همسر او تاثیری در نتیجه سارا نداشته است.

رییس کمیته فنی فدراسیون شطرنج در پاسخ به این سوال که مربی در کنار بازیکنان در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان بوده است یا خیر گفت: در طول سال‌ها فدراسیون همیشه برای بازیکنان نخبه مربی خارجی و در سطح اول داشته است اما در برخی مقاطع نیز امکان حضور مربیان وجود نداشته است. در این مسابقه‌ نیز فدراسیون از نظر مالی در تنگنا بود و نتوانست از مربی خارجی بهره ببرد، چیز جدیدی نیست. قبلا هم بازیکنان بدون وجود مربیان خارجی به مسابقه‌ها اعزام شده‌اند، بهترین نتیجه را گرفته‌اند. برعکس آن هم اتفاق افتاده است و با بهترین مربی نتیجه‌ای حاصل نشده است. هیچ چیز قابل پیش بینی نیست.

شفیعی در ادامه گفت: بازیکنان وقتی نتیجه مطلوب را نمی‌گیرند ناراحت و سرخورده می‌شوند. فدراسیون تا جایی که توانسته و در توانش بوده است، هم از نظر مالی و هم از نظر استراتژی به ملی‌پوشان کمک کرده است. اساس تشکیل فدراسیون‌ها همین است و هدف‌شان کمک به بچه‌هاست. قطعا وجود مربی، یک اتفاق مثبت در کنار ملی‌پوشان خواهد بود. همچنین فراهم کردن امکانات بیشتر و رقابت‌های تدارکاتی بهتر مسلما نقش مثبتی برای موفقیت خواهد داشت. آن طور که خود خادم‌الشریعه نیز گفته است، با یک مربی صحبت کرده و در کنار مسابقه‌های قهرمانی جوانان جهان، آن مربی در کنارش حضور داشته است. فقط بحث پرداخت هزینه می‌ماند که خود او این هزینه‌ها را متقبل شده است اما در نهایت نتیجه مورد نظر در مسابقات گرفته نشد.

او در پایان گفت: همان طور که گفتم فدراسیون به خاطر مسائل مالی امکان فراهم کردن یک مربی در سطحی که بتواند به سارا کمک کند را نداشته است. بقیه موضوعات مطرح شده از قبیل اینکه چرا همسر او در این مسابقه‌ها بوده یا نبوده، فدراسیون حمایت کرده یا نه، فرعیات است. اگر پول باشد، فدراسیون هر کاری که از دستش بربیاید برای بازیکنان خواهد کرد. پول هم که نباشد هیچ کاری نمی‌شود کرد. در مورد اینکه گفته می‌شود چرا نفرات بیشتری به این مسابقه‌ها اعزام نشده‌اند، باید گفت که همه چیز به پول ختم می‌شود. برخی رشته‌ها محدودیت‌هایی دارند ولی به برخی دیگر از رشته‌ها توجه بیشتری می‌شود و پول بیشتری نیز تزریق می‌شود.

نظرات بینندگان