arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

زلزله چه بر سر تاسیسات آبرسانی تهران می‌آورد؟

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: به منظور تامین آب تهران در زمان زلزله برنامه‌ای در نظر گرفته شده که روی ۸۰ مخزن آب تهران دریچه قطع اضطراری آب وصل شود تا بدین طریق بتوان نگرانی برای تامین آب در زمان حادثه را از بین برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: به منظور تامین آب تهران در زمان زلزله برنامه‌ای در نظر گرفته شده که روی ۸۰ مخزن آب تهران دریچه قطع اضطراری آب وصل شود تا بدین طریق بتوان نگرانی برای تامین آب در زمان حادثه را از بین برد.

علیرضا نوذری‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ظرفیت ۸۰ مخزن آب تهران دو میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: با توجه به این‌که امکان ذخیره آب در این مخازن وجود دارد سیستمی را تحت عنوان دریچه قطع اضطراری ایجاد کرده‌ایم تا در زمان زلزله بیش از پنج ریشتر دریچه‌ها آب موجود در شبکه را قطع می‌کنند.

وی با اشاره به مزایای انجام این کار، بیان کرد: این مساله موجب می‌شود تا آب درون لوله‌ها در زمان زلزله جریان پیدا نکند که با توجه به شکستگی لوله‌ها این موضوع می‌تواند از آسیب رسیدن به منازل و سازه‌های دیگر جلوگیری کند.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران ادامه داد: علاوه بر این می‌توان با ذخیره آب در زمان اضطرار برای تامین آب مورد نیاز شهروندان با مشکل روبه‌رو نشویم.

به گفته نوذری‌پور، قرار است طی یک برنامه سه ساله این طرح اجرایی شود که در حال حاضر روی ۲۵ مخزن این دریچه نصب شده و نهایتا تا سه سال آینده مشکلی برای تامین آب در مواقع اضطرار نخواهیم داشت.

وی در خصوص مکانیزم اجرای این سیستم، گفت: در زمان لرزش براساس درجه‌ای که تعریف شده این سیستم عمل می‌کند و جلوی خروج آب از مخزن را می‌گیرد. گفتنی است که برای سیستم برق اضطراری نیز برای مخازن در نظر گرفته شده است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان این که در شرایط فعلی این طرح به صورت پایلوت در یکی از مناطق تهران اجرایی شده است، اظهار کرد: زمانی که زلزله اتفاق بیفتد باید تا سه روز اول روزی سه لیتر آب برای هر نفر تامین کنیم که برای این مساله نیز برنامه‌هایی را در نظر داریم.

نوذری‌پور ادامه داد: قرار شده در ۳۷۴ نقطه از شهر تهران قسمت‌هایی که شهرداری برای اسکان اضطراری در نظر گرفته مخازن آب اضطراری را ایجاد کنیم تا در زمان زلزله مشکلی برای تامین آب وجود نداشته باشد.

وی با بیان این که تاکنون در دو نقطه زرگنده و پارک شهر این مخازن با ظرفیت ۱۰۰ مترمکعب نصب شده است، گفت: اگر شهرداری مجوز نصب این مخزن‌ها را بدهد علی‌رغم هزینه بالا ما آماده نصب این مخازن هستیم.

به گفته قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران نصب هر کدام از این مخازن ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، اما لازم است که به سرعت اجرایی شود به همین دلیل از شورای شهر و شهرداری تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر مجوز نصب این مخازن را بدهد.

برچسب ها: آب ، زلزله
نظرات بینندگان