arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۵۲۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶

شوک بزرگ با مرگ علی عبدالله صالح

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب به تحلیل رویدادهای روز گذشته یمن و کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور پرداخت و تلاش های امارات را مهم ترین زمینه ساز خروج صالح از ائتلاف با انصارالله دانست و تشدید درگیری ها در جبهه داخلی یمن را پیش بینی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب به تحلیل رویدادهای روز گذشته یمن و کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق این کشور پرداخت و تلاش های امارات را مهم ترین زمینه ساز خروج صالح از ائتلاف با انصارالله دانست و تشدید درگیری ها در جبهه داخلی یمن را پیش بینی کرد.

به گزارش انتخاب، وی در تحلیل روز سه شنبه خود در روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: هر چند برخی از تحلیل ها کشته شدن علی عبدالله صالح را به نفع انصارالله می دانند اما در بطن این موضوع احتمال تشدید درگیری ها و بوجود آمدن ائتلاف های جدید با تحریک عربستان و امارات بر ضد انصارالله و خشم و کینه طرفداران حزب کنگره مردمی یمن نسبت به کشته شدن وی وجود دارد.

 شوک بزرگ با مرگ علی عبدالله صالح

دسیسه امارات برای تخریب جبهه صنعاء
عطوان می نویسد: درطول سه سال گذشته امارات متحده عربی تمام تلاش های خود را برای نفوذ در جبهه صنعاء و جذب علی عبدالله صالح به سمت ائتلاف عربی مبذول داشت تا ائتلاف وی را با انصارالله یمن تخریب کند اما سعودی ها هرگونه نزدیکی صالح به آنها را نمی پذیرفتند و حاضر به بخشش او و فراموش کردن کودتای وی نبود اما به مرور با از بین رفتن امید به عملیات نظامی و شکست در این زمینه در یمن باعث شد که از رئیس جمهور سابق یمن استقبال کنند اما این خوشحالی آنها تنها 24 ساعت دوام آورد.
امارات در مرحله اول 'احمد علی عبدالله صالح' فرزند علی عبدالله صالح را با یک هواپیمای ویژه برای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به ریاض فرستاد اما ولیعهد عربستان استقبال مطلوبی از وی نگرد و به وی و پدرش اهانت کرد، احمد علی عبدالله صالح نیز نا امید به ابوظبی بازگشت و همین موضوع باعث شد تا رئیس جمهور سابق یمن هرچه بیشتر به سمت انصارالله کشیده شود هرچند با آنها اختلاف و درگیری هایی داشت.
چگونگی نزدیک شدن علی عبدالله صالح با ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در روزهای گذشته و اینکه چه معامله ای در دیدارهای سری و در پشت درهای بسته صورت گرفته مشخص نیست اما این امر مهم ترین ریسک در حیات سیاسی نزدیک به 50 ساله علی عبدالله صالح بود و باعث شد که به دست یکی از شرکای خود، کشته شود.

پیوستن علی عبدالله صالح به ائتلاف عربی
وی می افزاید: پیوستن صالح به ائتلاف عربی در آینده نزدیک اگر چند ماه بیشتر عمر داشت می توانست توازن قوا را در جنگ یمن تغییر دهد و چه بسا جنگ به نفع ائتلاف عربی می شد چرا که صالح مرد زیرکی بود و کاریزمای رهبری بی سابقه ای در یمن داشت او بارها به عربستان اعلام کرده بود که خواستار گفت و گو با آنها است اما ریاض به این خواسته بی توجهی کرد و زمانی موضع خود را تغییر داده که دیگر دیر شده بود.
پیش بینی حوادث آینده یمن دشوار است همانطور که پس از سه سال کسی نمی توانست پیش بینی کند که عربستان موضع خود را تغییر دهد وبا دشمن خود ائتلاف کند و کسی هم نمی توانست حدس بزند که علی عبدالله صالح به دست انصارالله به همین راحتی تنها پس از 24 ساعت اعلام جدایی از ائتلاف خود با انصارالله کشته شود و بسیاری براین باورند که ائتلاف عربی نتوانست حمایت لازم برای انتقال او به سنحان را طبق توافقشان فراهم کند.

آینده حزب کنگره مردمی
این تحلیلگر ادامه می دهد: سوال اساسی در حال حاضر در خصوص آینده حزب کنگره مردمی است و اینکه چه کسی رهبری آن را برعهده خواهد داشت؟آیا ژنرال طارق عبدالله صالح برادرزاده رئیس جمهور سابق یمن رهبری حزب را برعهده خواهد داشت یا احمد علی عبدالله صالح فرزند وی که در حال حاضر در ابوظبی به سر می برد ؟ ایا وی قادر خواهد بود که وحدت حزب را حفظ کند و می تواند کسانی را که از این حزب جدا شده اند و به عبد ربه منصور هادی در ریاض پیوسته اند باز گرداند یا بار دیگر این حزب شاهد شکاف خواهد بود؟
وی پاسخ می دهد که اکنون نمی توان به این سوال پاسخ واضحی داد چرا که این حزب با شوک بزرگی روبرو شده که به براحتی نمی تواند آن را پشت سر بگذارد و وارد مرحله جدید شود.

کشته شدن علی عبدالله صالح به نفع کدام گروه است؟
عطوان تصریح کرد:در ظاهر شاید جریان انصارالله برنده کشته شدن صالح به نظر آید چرا که برخی از اعضای برجسته آن بر این باورند که از دست دشمن خود خلاص شدند و در میدان شمال یمن بدون رقیب شدند اما این پیش بینی خیلی زود است و چرا که جبهه مقابل همچنان در داخل و خارج قوی است و حجم دشمنی و کینه آنها با کشته شدن علی عبدالله صالح بیشتر شده است.
چه بسا ائتلاف های جدید قبیله ای نیز با حزب کنگره مردمی و با حمایت عربستان و امارات شکل گیرد و یک جبهه جدید ضد انصارالله تشکیل دهد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان