arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۰

هدیه امام هادی علیه‌السلام به اهل تهران

مقید ساختن جمله «من زار عبدالعظیم بِرِی» با نشانه‌گذاری و تأکید مکانی که هیچ کس را بهانه‌ای برای گمراه شدن از نشانی ارایه شده نباشد و از سوی دیگر، قرینه ساختن سرزمین «ری» با «کربلا» از ویژگی‌های این کلام گهربار حضرت هادی ـ‌ علیه السلام ـ‌ است که نیازمند به تفسیر و تعمیق دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تابناک نوشت: مقید ساختن جمله «من زار عبدالعظیم بِرِی» با نشانه‌گذاری و تأکید مکانی که هیچ کس را بهانه‌ای برای گمراه شدن از نشانی ارایه شده نباشد و از سوی دیگر، قرینه ساختن سرزمین «ری» با «کربلا» از ویژگی‌های این کلام گهربار حضرت هادی ـ‌ علیه السلام ـ‌ است که نیازمند به تفسیر و تعمیق دارد.

چنانکه در روایات عدیده واقعه غدیر نیز آمده است که در آن رسول گرامی(ص) نخست دستان مبارک حضرت علی ابن ابی طالب(ع) را بالا برد و بالا برد، تا جايي كه سفيدي زير بغل او بر همه مردم نمايان شد و همه حضرت علي ـ‌ عليه السلام ـ‌ را در كنار پيامبر‌ ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ‌ ديدند و او را به خوبي شناختند و دريافتند كه مقصود از اين اجتماع مسأله اي است كه مربوط به حضرت علي(ع) است و همگي با ولع خاصي آماده شدند كه به سخنان پيامبر(ص) گوش فرا دهند.

و سپس فرمود: «من کنت مولا فهذا علی مولا»؛ یعنی ولایت و جانشینی را مقید کرد به «هذا علیٌ» تا حتی مسأله ای به مانند تشابه در نام و عنوان بهانه ای برای «جانشینان جعلی» فراهم نکرده و در تاریخ، مفری موجه برای گمراهی و گمراه کردن نمانده باشد.

از این روی، حضرت هادی ـ علیه السلام ـ اهالی تهران و پیرامون آن را در آن برهه از تاریخ که بخشی از «ملک ری» به شمار می‌رفت، بشارت داد به کسب فیض و توفیق زیارت مزار نورانی فقیه و عالم لازم التعظیم و امامزاده واجب التکریم جناب عبدالعظیم الحسنی ـ‌علیه السلام ـ‌ و ضمانت نمود به پاداش بیکران زیارت ارباب معرفت حضرت حسین بن علي(ع) در کربلا به موجب این زیارت.
یعنی پاداشی برابر زیارت امام معصومی که براى هيچ یک از امامان معصوم به اندازه زيارت ایشان تأکید نشده است و حضرت صادق(ع) فرمودند: «والله لو اني حدثتکم بفضل زيارته و بفضل قبره لترکتم الحج راسا و ما حج منکم احد...»؛ به خدا سوگند اگر در فضيلت زيارت و فضيلت مزار امام حسين ـ‌علیه السلامـ به شما مي‌گفتم، به کلي حج را ترک مي‌کرديد و هيچ کس از شما حج نمي نمود. (کامل الزياره، ص 267)
و نیز حضرتشان فرمودند: «كسى كه ‏توانايى زيارت حسين را داشته باشد ولى زيارت نكند، نسبت به پيامبر اسلام و ائمه عاق شده است»؛ که این ها همه تأکید اهل بیت (ع) و اهمیت والای زیارت حضرت حسین ابن علی (ع) را می رساند.
این هدیه گرانبها موجب شد تا «ری» به تعبیر رهبر معظم انقلاب به قبله تهران و نقطه امیدی برای ارادتمندان به ساحت قدسی کربلا مبدل شود و تهران امروز به عنوان پایتخت ام القرای جهان اسلام در زیر سایه معنوی این بارگاه ملکوتی قرار گیرد.
پس از کسب فیض از این کلام گهربار معصوم نیز در رجوع به مشی و مرام صالحان و عرفای عصر حاضر مواجه می‌شویم، به بیان عارف سالک حضرت آیت‌الله بهجت (ره) که درباره زیارت امامزاده والامقام و این عالم و محدث جلیل القدر فرمودند: اهل تهران اگر هفته ای یک بار به زیارت حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) نروند، جفا کرده اند.
نیز کلام حضرت آیت‌الله خوشوقت که فرمودند: «امیدوارم همه شیعیان، بخصوص کسانی که نزدیک حرم مطهر ایشان هستند مثل اهالی محترم تهران و اطراف، قدر ایشان را بدانند و به زیارت ایشان مشرف شوند و اشتغال به دنیا مانع نشود از اینکه از این زیارت محروم شوند.»
که اینها و سایر بیانات و مستندات همه نشان از قدر و عظمت این قطعه از خاک ایران اسلامی است که به مثابه سرزمین مقدس کربلا در جهان در خاک پر افتخار ایران اسلامی تلالو و درخشش دارد و اهل تهران و ری به آن مفتخرند و سلام رو به قبله خود را به قبر مطهر و منور حضرت سیدالشهداء(ع) پس از هر فریضه واجب به سلام به مرقد منور حضرت سیدالکریم علیه السلام ختم می‌کنند.
در این روزها که مصادف است با سالروز وفات حضرت عبدالعظیم الحسنی ـ علیه السلام ـ‌ و نیز همزمان است با ایام شهادت عموی گرانقدر پیامبراکرم حضرت حمزه(س) عرض ادب و احترام می‌کنیم به روح مقدس آن والامقام که قوت قلب جناب محمد ابن عبدالله(ص) در سال‌های ترویج رسالت بود و سر تعظیم فرو می‌آوریم نزد این سلاله اهل بیت (ع) که سال‌های سال حضور و مجاهدت و مبارزه‌اش قوت قلب حضرت هادی(ع) و ائمه طاهرین معاصر خود بود و بر لب جاری می‌سازیم: «السلام علیک یا سیدالکریم و السلام علیک یا من بزیارته ثواب زیارت سیدالشهداء یرتجی».
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
0
0
ما وضع مالیمون خوب نیست از خونه خودمون این بزرگان رو زیارت میکنیم و از همینجا واسشون سلام میفرستیم و روحانی محل ما گفتن این کار با زیارت از نزدیک خیلی تفاوت نداره / امیدوارم همگی متخلق به اخلاق این بزرگان و ابرار بشیم با راستگویی و صداقت کلام که سیره انبیاء و اولیاء بوده است
نظرات بینندگان