arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۷۳۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶

مرگ «صالح»

حسن هانی زاده / روزنامه ایران
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قتل علی عبدالله صالح، دیکتاتور سابق یمن ورهبر حزب کنگره عمومی به فتنه اخیر داخلی یمن پایان خواهد داد و انسجام بیشتری میان نیروهای انقلابی و دولت وحدت ملی صنعا برای تقابل با تجاوزات عربستان ایجاد خواهد کرد.

علی عبدالله صالح «76 ساله» که 33 سال آن را بر یمن حکومت کرد هیچگاه سیاست شفافی در داخل وخارج نداشت و به پیمان‌های خود با یاران ونزدیکانش پایبند نبود. از سال 2004 تا سال 2011 علی عبدالله صالح با کمک رژیم عربستان6 بار به حوثی‌های یمن حمله کرد وهزاران نفر از کودکان و زنان و سالمندان حوثی را به شهادت رساند. علی عبدالله صالح در سال 2012 با فشار عربستان و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله امارات و بحرین از قدرت بر کنار شد و معاون وی عبد ربه منصور هادی قدرت را در دست گرفت. وی پس از 3 سال دوری از قدرت بار دیگر به یمن باز گشت و تلاش کرد برای گرفتن انتقام از عربستان و امارات به انصار‌الله نزدیک شود. با اینکه رهبران جنبش انصار‌الله هیچگاه به علی عبدالله صالح اطمینان نداشتند اما برای تقویت جبهه داخلی به هم‌پیمانی با دیکتاتور سابق یمن تن در دادند. علی عبدالله صالح در برابر رهبران انصار‌الله (دولت وحدت ملی صنعا ) و برخی از بزرگان قبیله «الحاشد» که خود وابسته به این قبیله بود به کلام‌الله مجید سوگند خورد که تحت هیچ شرایطی از ائتلاف با انصار‌الله خارج نشود. اما با گذشت نزدیک به 5 سال بویژه پس از حملات اخیر عربستان به مردم یمن علی عبدالله صالح تحت تأثیر مشوق‌های عربستان و امارات تلاش کرد تا علیه انصار‌الله وارد عمل شود.

برایند گزارش‌ها نشان می‌دهد که امارات متحده اخیراً پیامی برای علی‌عبدالله‌صالح ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر از ائتلاف با انصار‌الله خارج شود علاوه بر دریافت مبلغ یکصد میلیون دلار، فرزند وی احمد به جای عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فعلی یمن تعیین خواهد شد. از این‌رو بود که دیکتاتور سابق یمن طی روزهای گذشته طرفداران خود را به شورش علیه انصار‌الله تشویق کرد که طی آن 36 نفر از طرفین بر اثر درگیری‌های اخیر صنعا کشته شدند.

علی عبدالله صالح قصد داشت تا بابت انجام شورش‌های اجتماعی و با استفاده از یاران خود در ارتش (نیروهای امن القومی و پلیس) علیه انصارالله دست به کودتا بزند و فرزند خود احمد را در رأس قدرت قرار دهد. اما با هوشیاری انصار‌الله فتنه داخلی علی عبدالله صالح و عربستان برای حذف انصار‌الله از صحنه‌های میدانی و سیاسی یمن با شکست مواجه شد وعلی عبدالله صالح که قصد فرار به شهر مارب را داشت توسط برخی اطرافیان خود به قتل رسید. کشته شدن علی عبدالله صالح به مفهوم شکست سیاست‌های عربستان و امارات است زیرا این آخرین تیر ترکش این دو کشور برای فرو پاشی ائتلاف داخلی یمن خواهد بود.

هر چند عربستان و امارات در آینده از وجود احمد فرزند دیکتاتور مقتول یمن برای فتنه افکنی و ایجاد شکاف در ائتلاف انصار‌الله استفاده خواهند کرد اما قتل علی عبدالله صالح انسجام میان نیروهای مردمی و دولت وحدت ملی صنعا را تقویت خواهد کرد. اکنون شرایط یمن به سمت تشکیل یک جبهه متحد و قدرتمند برای تقابل با تجاوزات عربستان و امارات حرکت خواهد کرد و یمن شاهد پیروزی‌های بیشتری در عرصه‌های میدانی خواهد بود. طبیعی است در قتل علی عبدالله صالح قطعاً برخی ژنرال‌های ارتش که به جبهه مقاومت مردمی یمن نزدیکترند، شریک هستند زیرا این ژنرال‌ها اعتقاد دارند که علی عبدالله صالح در آستانه شکست نظامی عربستان به آنان خیانت کرده است.

نظرات بینندگان