arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۰

سكوت اصلاح طلب ها در برابر تاكتيك جديد اصولگرايان

موضع سكوت اصلاح طلب ها در برابر بالاگرفتن اختلاف هاي دروني اصولگرايان، آنها را سردرگم كرده است. اصلاح طلب ها در سكوت نظاره گر افزايش اختلاف ها در اردوگاه اصولگرايان هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
موضع سكوت اصلاح طلب ها در برابر بالاگرفتن اختلاف هاي دروني اصولگرايان، آنها را سردرگم كرده است. اصلاح طلب ها در سكوت نظاره گر افزايش اختلاف ها در اردوگاه اصولگرايان هستند.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، با وجود تلاش هاي آيت الله مهدوي كني، اصولگرايان سنتي در برابر جوان تر ها و هر دو اين گروه در برابر طيف احمدي نژاد، صف كشي هايي مي كنند كه هر چه زمان مي گذرد، كم رنگ تر نشده است. از سويي تلاش هايشان براي اينكه از اصلاح طلب ها استفاده ابزاري كنند تا در تشكيلات راست «همه» در برابر «يكي» متحد شوند هم بي نتيجه مانده، چرا كه گويي ايمان دارند ديگر اصلاح طلبي وارد انتخابات نمي شود.
    
    حالاسناريوي سوم را به راه انداخته اند: «آوردن توجيهي قوي براي آغاز درگيري رسمي در اردوگاه راست». اين توجيه هم اين است كه احمدي نژاد و اطرافيانش با اصلاح طلب ها ائتلاف كرده اند تا راست سنتي را به پشتوانه مردم از صحنه سياسي حذف كنند.

به همين دليل ديگر اختلاف با تيم احمدي نژاد نه تنها برايشان هزينه نيست بلكه مي شود يك رفتار ايدئولوژيك كه بايد تمام توان جناح راست را براي حضور در اين سنگر به كار گرفت. هر چند هنوز تمام اضلاع اردوگاه راست اين توجيه را نپذيرفته اند كه نسخه اتحاد پيچيده شده و ديگر نمي توان اختلاف را انكار كرد.

به همين دليل هم هنوز در عرصه رسانه يي تلاش هايي ضعيف براي اينكه نشان داده شود هنوز احمدي نژاد و مردانش با اصولگرايان يكي هستند و ائتلافي قوي در اين تشكيلات شكل خواهد گرفت ادامه دارد. البته تاكتيك گره زدن احمدي نژاد كه پيروز انتخابات سال 88 است با اصلاح طلب هايي كه رقيب و منتقد اصلي وي بودند، از نگاه اصلاح طلب ها آنقدر محال و به قول خودشان نچسب است كه اصلادليلي براي مواجهه و پاسخ دادن و توضيح آوردن ندارند.

 دبير كميته سياسي فراكسيون اصلاح طلب هاي مجلس مي گويد دليلي ندارد اصلاح طلب ها وارد اين دست از اختلافات دروني اصولگرايان شوند. آنها در تلاشند تا اختلاف هاي خود را توجيه كنند حال آنكه خودشان هم مي دانند اختلافات دروني شان آنقدر ريشه دار است كه با اين نوع رفتارها و توجيه ها حل شدني نيست.

هر چند مصطفي ذوالنور جانشين سابق نماينده ولي فقيه در سپاه كه اين روزها خودش را براي آمدن به انتخابات مجلس آماده مي كند هم يكي از همان اصولگراهايي است كه اصرار دارد با هر ادبياتي اختلاف هاي دروني شان را توجيه كند: «وحدت اصولگرايان در انتخابات آتي ضروري است و با توجه به اينكه استراتژي جبهه فتنه و جبهه انحراف بر تفرقه اصولگرايي است، اگر كار ما باعث اين تفرقه شود، سم مهلك است.»

 او به «رسا» مي گويد: «پيش بيني من اين است كه جريان فتنه و جريان انحراف در مجلس آينده به هم خواهند پيوست و حتي اگر اين اتفاق به صورت كامل هم صورت نگيرد در برهه هايي اين اتفاق مي افتد، كما اينكه هم اكنون نيز نشانه هاي اين امر در موضع گيري ها قابل رويت است و در جاهايي مساعدت و استفاده از يكديگر را تجويز كرده اند.»

ذوالنور دليل ادعايي كه مي گويد دولتي ها با اصلاح طلب ها براي فتح كرسي هاي مجلس ائتلاف مي كنند را توجه هر دو طيف به اختلاف اصولگرايي مي داند و معتقد است: «مهم ترين شگرد آنان ايجاد تفرقه در جريان اصولگرايي و بعد از آن ناكارآمد نشان دادن جبهه اصولگرايي است كه البته در اين بخش جبهه انحراف در يك پارادوكس گير كرده اند كه از سويي تلاش دارند با عنوان اصولگرايي در انتخابات شركت كنند و از سويي تخريب جريان اصولگرايي، تخريب دولت نيز هست.»

 حرف هايي كه نشان از ناپخته بودن سناريوي گره زدن اصلاح طلب ها با اطرافيان احمدي نژاد دارد و به قول خودشان در اين سناريو «پارادوكس هايي» است كه نمي توانند توضيحي برايش پيدا كنند.

 به هر روي فعلاموضع اصلاح طلب هاي عرصه سياست در تصميمي مشترك سكوت است و از اختلاف هايي كه جبهه پايداري (حاميان احمدي نژاد) و حاميان لاريجاني و قاليباف در برابر هم راه انداخته اند نشاني از ذوق زدگي بين شان بروز نكرده است. تلاش براي گره زدن آنها با طيفي به نام جريان خاص هم هنوز بي ثمر مانده چرا كه هنوز منتقدان جدي جريان خاص از اردوگاه اصلاح طلب هاست و نقدهاي اصلاح طلب ها از شيوه اداره كشور توسط دولت و اطرافيانش حالاپس از چند سال به تازگي از زبان برخي از اصولگرايان شنيده مي شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
1
14
سکوت همیشه دلیل رضایت نیست بلکه در مواقعی نشان از فریادی بلند است برای کسانی که گوش هایشان سنگین است
نظرات بینندگان