arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶

استاندار سمنان: دولت دوازدهم پیگیر انتقال آب خزر به این استان است / هیچ منابع جایگزینی برای رفع کمبود آب در دراز مدت وجود ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار سمنان با بیان این که مسوولان اجرایی برای اجرایی شدن طرح انتقال آب خزر به سمنان اتفاق نظر دارند، گفت : دولت دوازدهم برای کاهش تنش آبی و ایجاد اشتغال پایدار پیگیر انتقال آب خزر به این استان است.

محمدرضا خباز در گفت و گو با ایرنا افزود : تاکنون پیگیری های متعددی برای انتقال آب خزر از سوی مسوولان استانی انجام شده است واین اقدمات تا اجرایی شدن این طرح ادامه می یابد.
وی اظهارداشت : هیچ منابع جایگزینی برای رفع کمبود آب در دراز مدت به غیراز انتقال آب خزر به سمنان وجود ندارد و باید با اتخاذ راهبرد صحیح و پیگیری های منسجم با مدیران ارشد سازمان حفاظت زیست این طرح مهم ملی اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد : مهم ترین معضل در اجرا نشدن بسیاری از طرح های توسعه ای در سمنان ، کمبود آب است و با افزایش تولیدات آبی و گسترش منابع می توان برای افزایش اشتغال در این استان تلاش کرد.
به گزارش ایرنا، کسری مخزن آب زیرزمینی در سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و در این استان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که حدود 87 درصد در بخش کشاورزی، 9 درصد در بخش آشامیدنی و چهار درصد در بخش صنعت و خدمات به مصرف می‌رسد.
استاندار سمنان تصریح کرد : یکی از علت های اصلی افزایش نیافتن جمعیت سمنان از سال 1357 تاکنون کمبود آب و مهاجرت جمعیتی بوده که ضروری است مشکل آب این استان در دولت دوازدهم برطرف شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
خباز اضافه کرد : مجلس شورای اسلامی هیچگونه مخالفتی در برنامه ششم توسعه با اجرای انتقال آب خزر به سمنان نکرده است و مسوولان دستگاه های اجرایی استان برای عملیاتی شدن این طرح ها هم قسم هستند.
وی ادامه داد : کمبود آب در شهرستان های سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان نسبت به سایر نقاط استان بحرانی تر است و باید با تصمیم درست و اجرای طرح های میان مدت و بلند مدت برای رفع این مهم اقدام کرد.
استاندار سمنان تصریح کرد : انتقال آب سد نمرود به گرمسار، انتقال آب از سرچشمه های قطری در استان گلستان به شاهرود از جمله طرح میان مدت برای رفع کمبود آب در برخی از شهرستان های استان است.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.

نظرات بینندگان