arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶

توضیح رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره "کافه نادری"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر جزییات بازدید ظهر امروزش از کافه نادری را تشریح کرد.

خلیل آبادی با اشاره به خیز مالک کافه نادری برای تخریب حیاط آن گفت: بخشی از حیاط هتل و کافه نادری (بنای میراثی) که درخیابان جمهوری اسلامی شرق پل حافظ قرار دارد، در لیست آگهی مناقصه فروش املاک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قرار گرفته است.

وی افزود: با شنیدن این خبر بعنوان مسؤل کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا، برای بازدید و بررسی موضوع، ظهر پنج شنبه به محل کافه نادری رفتم و در ابتدای بازدیدم به داخل هتل، نشانه های فراوان از ساخت قدیمی آن مشهود بود. به گفته مدیر داخلی هتل برای بازدید ِحیاط باید به داخل کافه بروم که در ورودی کافه با آقای اعطا عضومحترم شورا و عده‌ای از دوستداران میراث فرهنگی مواجه شدم که به اتفاق از کافه، حیاط و سپس طبقه اول هتل بازدید کردیم.

وی افزود: ضمن پرس و جو از مستاجر کافه و هتل متوجه شدیم که این بنای میراثی، مصادره‌ای و از املاک بنیاد شهید بوده که هم اکنون مالک خصوصی دارد و کافه نسبتا شلوغ و فعال بود و وسایل ورودی و داخل آن قدیمی ولی زیبایی و آرامش بخشی خود را داشت، ولی حس حضور جلال و سیمین و شاملو و هدایت و مشیری را نداشت.

خلیل آبادی با بیان اینکه مدیر هتل می‌گفت همیشه ۱۰ درصد ظرفیت خود مسافر دارد که واقعا جای تاسف هست، گفت: اتاقی از هتل را که بازدید کردیم تقریبا معماری و وسایل آن شبیه دوران اولیه‌اش هست. ولی برخی وسایل حس گذشته را نداشت و بنای موجود کافه در ضلع شمالی ملک و هتل هم باحدود ٣٠ اتاق در مجاورت آن قرار دارد ولی حیاطی که بیش از هزار متر مربع و تقریبا متروکه هست و در ضلع جنوب شرقی آن یک سِن برای اجرای برنامه ساخته شده و البته حوض مستطیل شکلی که مجسمه‌ای نیز در جنوب آن هست در وسط حیاط دیده می‌شود، ولی اکنون داخل حیاط غیر از سرویس بهداشتی در زیرزمین حیاط‌، بقیه‌اش حالت متروکه دارد و محل مناقشه و نگرانی، قسمت جنوبی همین حیاط هست که به مساحت ٤٠٠ متر مربع در آگهی مناقصه آمده است.

وی افزود: شماره تماس مالک را گرفتیم و به ماموران ناحیه ٢ منطقه ١٢ که در محل از دیروز حاضر شده و مراقبت می‌کنند خسته نباشید گفته و سفارشات لازم را کردیم.

وی گفت: امید است که میراث تاریخی و فرهنگی ما گرامی داشته و مراقبت شوند که هر کدامشان بخشی ازهویت ما هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان