arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

سناتور فرنکن در پی فشار حزب دموکرات استعفا می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ال فرنکن، سناتور و کمدین آمریکایی گفته است قصد دارد در هفته‌های آینده استعفا بدهد.

دست کم 30 عضو حزب دموکرات از او خواسته‌اند از مقام خود کناره‌گیری کند.

سناتور فرنکن در سخنرانی پراحساسی در صحن علنی سنا گفت به دوره خدمت خود در کنگره آمریکا افتخار می‌کند و در این دوره از قدرت خود برای پیشبرد حقوق زنان استفاده کرده است.

فرنکن شناخته شده‌ترین چهره سیاسی آمریکاست که حاضر شده است در پی طرح ادعاهای آزار جنسی علیه خود از مقامش کناره‌گیری کند.

این سناتور ایالت مینه‌سوتا روز پنجشنبه گفت از کرسی خود کناره‌گیری می‌کند اما فعالیت سیاسی خود را متوقف نمی‌کند.

فرنکن که دو دوره سناتور ایالت مینه‌سوتا بوده از زنانی که او را به آزار جنسی متهم کرده بودند عذرخواهی کرد اما در پی مطرح شدن اتهامی تازه در روز چهارشنبه با فشار فزاینده همکاران خود برای استعفا روبرو شد.

فرنکن گفته است برخی اتهامات مطرح شده علیه او صرفا دروغند اما افزود صدای زنان باید شنیده شود و تجربه‌هایشان جدی گرفته شود.

این سناتور آمریکایی در سخنرانی خود به اتهامات آزار جنسی توسط رییس جمهوری آمریکا و نیز روی مور، نامزد سنای آمریکا از ایالت آلاباما اشاره کرد.

فرنکن گفت: در میان همه، من خوب می‌دانم که استعفای من درحالی صورت می‌گیرد که مردی دیگری (دونالد ترامپ) که لاف زدنش درباره آزار جنسی زنان ضبط شده در کاخ سفید است و و مرد دیگری که بارها از دختران جوان سوءاستفاده کرده با حمایت کامل حزبش در تلاش برای ورود به سناست.

فرنکن تنها سیاستمداری نیست که با اتهام آزار جنسی روبرو شده است.

روز سه شنبه جان کانیرز، سناتور دموکرات از میشیگان در پس طرح اتهام آزار جنسی از سوی برخی دستیاران خود اعلام کرد استعفا می‌دهد.

فرانکن که زمانی کمدین بود به بدرفتاری جنسی با هفت زن از جمله یک سرباز سابق آمریکایی متهم شده است.

این سناتور همچنین در واکنش به گزارش سایت پولیتیکو درباره یک دستیار سابق کنگره که گفته او در سال ۲۰۰۶ سعی کرده بود "به زور او را ببوسد" این ادعا را تکذیب کرد و گفت: "من منتظر همکاری با تحقیقات جاری کمیته اخلاقی هستم."

در دو ماه گذشته و پس از بالا گرفتن رسوایی‌های جنسی گسترده مربوط به هاروی واینستین، تهیه کننده هالیوود، زنان بسیاری قدم پیش گذاشته‌اند و از تجربه آزارجنسی خود علنا سخن گفته‌اند.

اظهاراتی که طیف گسترده‌ای از "مردان نام‌دار" جامعه آمریکا را هدف قرار داده به طوری که چند نفر از آنها ناچار به کناره‌گیری از سمت‌های خود شده‌اند.

چند سناتور دموکرات از جمله کسانی که خواستار استعفای سناتور فرنکن شده بودند در پایان سخنرانی او در سنا این سناتور آمریکایی را در آغوش گرفتند.

نظرات بینندگان