arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۰
استقبال ترك ها از کنسرت شجريان؛

رسانه های ترکیه: شعر مولانا با شجريان معنا پيدا مي كند

در فاصله دو روز مانده به آغاز تور اروپايي محمدرضا شجريان و گروه «شهناز» در استانبول، مطبوعات و رسانه هاي تركيه به استقبال استاد آواز ايران رفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق نوشت: در فاصله دو روز مانده به آغاز تور اروپايي محمدرضا شجريان و گروه «شهناز» در استانبول، مطبوعات و رسانه هاي تركيه به استقبال استاد آواز ايران رفتند.

 روزنامه هاي مطرح تركيه چون توديز زمان، ديلي نيوز (نسخه انگليسي زبان روزنامه حريت) و زمان با چاپ مطالب و گزارش هايي به استقبال اجراي روز جمعه شجريان رفتند و نوشتند: «استاد بزرگ ايران روز جمعه در مركز گردهمايي هاي استانبول به اجراي برنامه خواهد پرداخت و انتظار مي رود به دليل روي صحنه نرفتن وي در ايران طي سه سال گذشته، هواداران ايراني شجريان در كنار ديگر دوستداران موسيقي ايراني در استانبول گردهمايي بزرگي را تشكيل دهند.»

 توديززمان در گزارشي نوشت: « شجريان براي اولين بار در استانبول روي صحنه مي رود. او هنرمندي است كه در ميان هم وطنان اش به چهره اي به يادماندني بدل شده. او در سال 1999 جايزه پيكاسو را از يونسكو گرفت و در سال 2006 هم موفق به دريافت مدال موتزارت شده است.»

ديلي نيوز هم با انتخاب تيتر «شهر ميزبان استاد موسيقي ايران مي شود»، از شجريان با عنوان خواننده اي افسانه اي ياد كرده و نوشته است: «قرار است در اين كنسرت، شجريان در كنار سازهاي معمول موسيقي ايراني از سه ساز ساخته خود كرشمه، تندر و صراحي هم استفاده كند.»

 زمان، ديگر روزنامه مطرح ترك هم در گزارشي نوشته است: «شعر مولانا با شجريان معنا پيدا مي كند. افراد كمي هستند كه بتوان لقب استادي را برازنده آنها دانست كه محمد رضا شجريان يكي از آنهاست.»

 تور اروپايي محمدرضا شجريان و گروه شهناز به سرپرستي مجيد درخشاني از 25 شهريور با اجراي قطعات جديد آغاز و در دو بخش اجرا مي شود. اجراي بخش اول در دستگاه سه گاه و بخش دوم در آواز بيات اصفهان خواهد بود. آغازگر بخش اول، قطعه آرام پيش درآمد از ساخته هاي مجيد درخشاني است كه با اجراي درآمد و زابل، با كمي تندتر شدن ريتم به تصنيف «ساقي نامه» از ساخته هاي محمدرضا شجريان و با تنظيم مجيد درخشاني مي رسد.

در قسمت بعدي ساز و آواز به صورت بداهه در درآمد زابل، مويه و… اجرا مي شود. در قسمت سوم، چهارمضراب در دستگاه سه گاه ساخته مجيد درخشاني در گوشه هاي در آمد، زابل، مويه، مخالف و… توسط گروه اجرا مي شود. (چهارمضراب فرمي بسيار قديمي است كه ريتم آن سريع و تند است) قسمت چهارم، ساز و آواز بداهه در مخالف و مغلوب و... كه اوج سه گاه است اجرامي شود. در قسمت پنجم مقدمه اي در وزن دوچهارم ساخته مجيد درخشاني اجرا مي شود كه پيش درآمدي است براي تصنيف «ساكن جان» اثر محمدرضا شجريان. ريتم اين تصنيف شش هشتم كند است و روي شعر زيباي مولانا ساخته شده است. اين تصنيف پايان بخش قسمت اول برنامه خواهد بود.

    بخش دوم با پيش درآمد شوشتري در آواز بيات اصفهان اثر استاد جليل شهناز (كه نام گروه به پاس احترام به هنر ماندگار ايشان انتخاب شده است) در شش هشتم كند آغاز مي شود. اين پيش درآمد براي گروه توسط مجيد درخشاني تنظيم شده است. سپس ساز و آواز به صورت بداهه اجرا مي شود.

در ادامه چهارمضراب اصفهان از ساخته هاي محمدرضا شجريان در ميزان شش شانزدهم با تنظيم مجيد درخشاني اجرا مي شود. سپس ساز و آواز به صورت بداهه خواني و بداهه نوازي اجرا شده و پس از آن تصنيف «فكر عشق» ساخته محمدرضا شجريان روي شعر حافظ با ضرب آهنگ و حال و هواي تصانيف قديمي موسيقي ايران با تنظيم مجيد درخشاني و توسط گروه اجرا مي شود.

در دو بخش آخر ابتدا قطعه «خروش عشاق» در عشاق اصفهان است كه با ميزان بندي بيست تايي گاهي به صورت ده تايي به همراه ساز و آواز بداهه اجرا مي شود. سپس تصنيف اصفهان با شعر مولوي ساخته مجيد درخشاني با ريتم لنگ هفت ضربي به كنسرت پايان مي بخشد. محمدرضا شجريان و گروه شهناز در تور خود در شهرهاي استانبول- تركيه (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱)، آمستردام – هلند (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱)، بروكسل – بلژيك (۱ اكتبر ۲۰۱۱)، ماينز – آلمان (۳ اكتبر ۲۰۱۱)، برلين – آلمان (۱۴ اكتبر ۲۰۱۱)، هامبورگ – آلمان (۱۵ اكتبر ۲۰۱۱)، لندن – انگلستان (۱۸ اكتبر ۲۰۱۱)، ادينبورگ – انگلستان (۱۹ اكتبر ۲۰۱۱)، مونيخ – آلمان (۲۱ اكتبر ۲۰۱۱)، وين – اتريش (۲۲ اكتبر ۲۰۱۱)، گوتبرگ – سوئد (۲۷ اكتبر ۲۰۱۱)، استكهلم – سوئد (۲۹ اكتبر ۲۰۱۱) و كلن – آلمان (۳۰ اكتبر ۲۰۱۱) اجراي برنامه خواهند داشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
24
اجرای ایشان در خارج از کشور در جهت شناساندن موسیقی اصیل ایرانی مایه مباهات و افتخار و ندادن مجوز برای اجرا در داخل کشور مایه خجالت است خداوند متعال به ایشان طول عمر عطاء فرماید تا روزی را شاهد باشیم که ایشان با استقبال مردم در ایران اجرای زنده داشته باشند
حسین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
1
18
استاد شجریان در دستگاه سه گاه آلبوم جاودانه اسمان عشق راآفرلیده اند. در دستگاه بیات اصفهان نیز آلبوم جان عشاق خود نمایی می کند. مطمن هستم که اجرای ئدوباره استاد در دستگاههای فوق باز هم جاودانهخواهد شد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
19
آواز در تبعید
ننگ بر کوته فکران
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
8
به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند
چنین عزیز نگینی بدست اهرمنی
دوستداراستاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۳
0
8
نمي دانم چراوقتي نام استادشجريان به ميان ميادناخودآگاه روح انسان هاي پاك طينت به سوي ملكوت تمايل پيدامي كنه.اين مرد سعدي آوازوموسيقي ايران است سعدي به معني تكرارناپذيري
خداياتوخودميداني كه تاريخ درباره كساني كه به هنرجفامي كنند بي رحمانه قضاوت خواهدكردهرچند،چندصباحي برروي امواج باشند
نظرات بینندگان