arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۰۶۰
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

جزئیات جدید ازحادثه اشترانکوه/ احتمال توقف موقت جستجو با تاریکی هوا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار لرستان جزئیات عملیات جستجو در اشترانکوه را تشریح کرد و گفت: با تاریکی هوا ممکن است با مشکلات بیشتر و یا توقف موقت کار مواجه شوند.

به گزارش مهر، سید موسی خادمی استاندار لرستان در گفتگوی خبری با رسانه‌های جمعی اظهار داشت: در ساعت ۳:۲۰ دقیقه بامداد امروز به جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا اطلاع داده می‌شود که تعدادی از کوهنوردان در اشترانکوه در برف و کولاک کوهستان گرفتارشده و نیاز به امدادرسانی دارند.

وی ادامه داد: بلافاصله از طریق مدیریت جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا ضمن اطلاع‌رسانی به معاونت امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان و مدیریت بحران شهرستان، اقدام به اعزام نیروی انسانی ماهر و کوهنوردان جمعیت به منطقه موردنظر می‌کنند.

خادمی بیان کرد: امدادگران بعد از الحاق به ۷ نفر از کوهنوردانی که در پناهگاه مستقر بودند ، درخواست اعزام بالگرد برای حمل یکی از افراد بدحال را دارند که بلافاصله بالگرد اعزام و هلی برد جوان مصدوم به‌نام آقای عامری انجام می شود، ولی طبق اعلام اورژانس به علت سرمازدگی و ایست قبلی، ایشان فوت می‌کند.

انتقال حادثه دیدگان با ۲ سورتی پرواز

استاندار لرستان گفت: سایر افراد مستقر در پناهگاه طی دو سورتی پرواز به شهرستان ازنا اعزام شدند و تحت درمان قرار گرفتند که هم‌اکنون حال ایشان مساعد است.

خادمی افزود: طبق اعلام یکی از نجات‌یافتگان این حادثه، کوهنوردان هنگام صعود به سمت ارتفاعات با تاریکی هوا و بارش سنگین برف و کولاک شدید مواجه شده‌اند و به همین علت بین اعضای گروه فاصله افتاده و ۸ نفر از اعضای گروه که دو نفر آن‌ها خانم هستند عقب‌تر از بقیه قرار گرفتند. سرما، بارش شدید برف، کولاک و رعدوبرق شدید و از طرفی تاریکی هوا و خستگی مفرط شرایطی را پیش آورده که کوهنوردان متوجه فاصله زیاد افراد از همدیگر نشوند.

وی در ادامه اعلام کرد که ۸ نفری که در انتها قرار گرفتند احتمالاً درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بوده است با مشکل سقوط بهمن مواجه شده‌اند.

استاندار لرستان یادآور شد: با راهنمایی‌های افراد نجات‌یافته ، محل سقوط بهمن شناسایی و امدادگران در عملیات جستجو و امداد و نجات را در محل شروع کردند که بعد از ساعت‌ها کار سخت ، در محل سقوط بهمن تعدادی کوله‌پشتی و نهایتاً بعد از انجام سونداژ در محل، جنازه یکی از کوهنوردان پیدا شده و تلاش نیروهای امدادی برای یافتن سایر مفقودشدگان با تمام توان ادامه دارد.

خادمی گفت: هم‌اکنون تعداد ده‌ها نفر از کوهنوردان حرفه‌ای هلال‌احمر استان همراه با هیئت کوهنوردی استان لرستان با دو فروند بالگرد در حال انجام عملیات جستجو برای پیدا کردن و نجات تعداد ۷ نفر از مفقودشدگان این حادثه تأسف‌بار هستند و تمام امکانات موردنیاز در برای انجام عملیات امداد و نجات در اختیار امدادگران قرارگرفته است.

وی افزود: شرایط حاکم بر محل بسیار سخت و دشوار بوده و منطقه صعب‌العبور و برف‌گیر و امکان فرود هلی کوپتر در نزدیکی محل حادثه امکان‌پذیر نیست ولی تمامی نیروها در سرمای بسیار سخت حاکم بر محل با حداکثر توان در حال انجام عملیات جستجوی مفقودشدگان است ولی با تاریکی هوا ممکن است با مشکلات بیشتر و یا توقف موقت کار مواجه شوند.

استاندار لرستان گفت: این حادثه در زمانی رخ می‌دهد که از یک هفته پیش هواشناسی کشور و استان در تمام شبکه‌های خبری و فضای مجازی بارش سنگین برف را در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور و ازجمله استان لرستان پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی کرده بودند و لازم بود که کوهنوردان عزیز به این اخطارهای هواشناسی توجه بیشتری می‌کردند.

خادمی یادآور شد: لازم به ذکر است این گروه کوهنورد به‌صورت خودجوش و بدون هماهنگی با مسئولین استانی و شهرستانی ازجمله هیئت‌های کوهنوردی استانی و محلی اقدام به انجام این صعود کرده بودند.

استاندار لرستان در ادامه با عرض تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه دردناک ، عنوان کرد: مدیریت بحران استان با تمام توان عملیات جستجو برای یافتن مفقودان این حادثه را همچنان ادامه خواهند داد.

نظرات بینندگان