arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶

نیکی هیلی: اجازه نمی‌دهیم کسی برای اسراییل تعیین تکلیف کند/ آمریکا دیگر در برابر حمله به اسراییل در سازمان ملل ساکت نمی‌ماند/ سازمان ملل بیش از کمک به صلح به آن ضربه زده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نیکی هیلی» در جلسه شورای امنیت در مورد قدس با یادآوری اینکه آمریکا اولین کشوری بوده که اسرائیل را به رسمیت شناخته، گفت کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵ انتقال سفارت به قدس و به رسمیت شناختن پایتختی این شهر را تصویب کرده بود، اما روسای جمهور آمریکا به امید دستیابی به صلح از مسیر مذاکرات، این اقدام را به تأخیر انداخته بود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به دستور ترامپ برای به رسمیت شناختن پایتختی قدس، گفت: «ایالات متحده در مورد محدوده یا مرزهای میزان حاکمیت بر قدس چیزی تعیین نکرده است. ایالات متحده هیچ از هیچ تغییری در وضعیت حرم شریف حمایت نکرده است. ایالات متحده وضعیت نهایی را از پیش تعیین نکرده و همچنان به راهکار دو دولتی متعهد است.»

هیلی ادامه داد: «اسرائیل مانند هر دولتی این حق را دارد که در مورد پایتخت خود تصمیم‌گیری کند... عقل سلیم می‌گوید سفارت باید در پایتخت کشور قرار گیرد و سفارت‌های ایالات متحده هم در سرتاسر جهان در پایتخت‌ها هستند و اسرائیل هم مستثنا نیست... ما معتقدیم که اگر با هم صادق باشیم، بهتر می‌توانیم صلح را پیش ببریم. این تصمیم حاصل یک ارزیابی صادقانه بوده است.»

وی با بیان اینکه کسی نباید به دلیل تصمیم ترامپ «اقدامات خشونت‌آمیز» انجام دهد، گفت اگر گروهی خلاف این کار را انجام دهد، «نشان می‌دهد که برای شراکت در صلح شریک مناسبی نیست.»

نماینده آمریکا ادامه داد: «سازمان ملل بیش از آنکه به صلح کمک کرده باشد، به آن ضربه زده است... ایالات متحده دیگر در برابر حملات به اسرائیل در سازمان ملل ساکت نمی‌ماند... اسرائیل هرگز نباید در برابر توافقنامه‌ای قرار گیرد که سازمان ملل یا هر گروه دیگری تحمیل کرده‌ و در آن امنیت اسرائیل را نادیده گرفته‌اند.»

وی سپس مدعی شد که آمریکا بیش از هر زمان دیگری به صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها «متعهد» است، گفت واشنگتن به سوی هر دو طرف دست دوستی دراز می‌کند.

منبع: فارس
نظرات بینندگان