arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۰

بیانیه وزارت خارجه ترکیه درباره محل دقیق رادارهاي آمريكا

وزارت خارجه تركيه روز چهارشنبه محل استقرار رادارهاي هشدار دهنده سيستم دفاع ضد موشكي ناتو در خاك اين كشور را اعلام كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت خارجه تركيه روز چهارشنبه محل استقرار رادارهاي هشدار دهنده سيستم دفاع ضد موشكي ناتو در خاك اين كشور را اعلام كرد.

به گزارش عصر ايران به نقل از روزنامه حريت تركيه وزارت خارجه تركيه روز گذشته با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه استان مالاتيا در شرق تركيه ميزبان اين سيستم راداري خواهد بود.

بر اساس اين بيانيه اين سيستم راداري در نزديكي يك پايگاه نظامي در منطقه " كورجيك " در استان مالاتيا كه پيش از اين نيز از اين مركز استفاده مشابهي مي شده است ، مستقر خواهد شد.

تركيه و آمريكا دو هفته پيش توافق كردند كه سيستم رادارهاي هشدار دهنده طرح سپر ضد موشكي ناتو در خاك تركيه مستقر شود .

وزارت دفاع آمريكا اعلام كرده است كه استقرار اين سيستم راداري تا پايان سال جاري ميلادي در تركيه تكميل خواهد شد و اين سيستم به موشك هاي ضد موشك ناوهاي آمريكا در درياي مديترانه متصل خواهد شد.

قرار است طبق توافق طرفين ، اطلاعات اين سيستم راداري به يك پايگاه نظامي در آلمان منتقل شود و بدين منظور يك افسر نظامي ارشد تركيه نيز به اين پايگاه نظامي در آلمان منتقل خواهد شد.

گفتني است در جريان اجلاس سال گذشته ناتو در ليسبون پرتغال، استراتژي دفاعي جديد اين سازمان امنيتي – نظامي تصويب شد كه بخشي از آن استقرار يك سيستم دفاع ضد موشكي براي آنچه كه مقابله با تهديدات موشكي ايران و كره شمالي خوانده شده است ، مي باشد.

تركيه به دليل نزديكي جغرافيايي با ايران ، براي استقرار رادارهاي اين سيستم انتخاب شده است ، اما مقامات تركيه پيش از موافقت با استقرار اين سيستم شروطي را براي ميزباني آن در نظر گرفته بودند كه به نظر مي رسد لااقل از يكي از آن شروط عقب نشيني كرده اند .

يكي از شروط تركيه براي پذيرش اين رادارها عدم جهت گيري خصمانه آن نسبت به   همسايه هاي اين كشور بود ، ولي بنا به عقيده بسياري از ناظران جهت گيري اين سيستم ضد موشكي براي مقابله با توان موشكي ايران است .

تركيه پس از هشدار برخي مقامات ايران درباره استقرار اين سيستم راداري ، اعلام كرد كه اين سيستم عليه هيچ كشور خاصي نيست و تنها يك سيستم دفاعي براي محافظت از كشورهاي عضو ناتو است .
نظرات بینندگان