arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶
مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:

سال ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکردیم؛ معنی ندارد امروز بخواهیم پاسخگوی رفتار او باشیم/ بعد از مناظره سال ۸۸ علیه صحبت‌های اشتباه احمدی‌نژاد بیانیه‌ ندادیم، چون ورق را برمی‌گرداند / موسوی تقلب با آن وسعت را نپذیرفته ولی این موضع را به صراحت اعلام نمی‌کند

مصباحی مقدم درباره حضور روحانی در جلسات جامعه روحانیت خاطرنشان کرد: دعوت‌نامه‌ها به صورت مرتب برای آقای روحانی ارسال می‌شود اما به خاطر شرایط امنیتی جهت حضور در مجامع محدودیت دارد و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سال ۸۴ از احمدی‌نژاد حمایت نکردیم / معنی معنی ندارد امروز بخواهیم پاسخگوی رفتار او باشیم / احمدی‌نژاد به دنبال مطرح کردن خود است / سال ۸۸ بعد از مناظره علیه صحبت‌های اشتباه احمدی‌نژاد بیانیه‌ ندادیم، چون ورق را برمی‌گرداند / موسوی تقلب با آن وسعت را نپذیرفته ولی این موضع را به صراحت اعلام نمی‌کند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تغییر و بازنگری در اساسنامه تشکل متبوع خود خبر داده و تشریح روایتی از ناسازگاری مجمع روحانیون برای جلسات مشترک با جامعتین پرداخت.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌ الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در نشست خبری صبح امروز درباره گفت‌وگو با سایر گروه‌های سیاسی اظهار داشت: ما در راستای اهداف جامعه روحانیت از گفت‌وگو با گرو‌ه‌های سیاسی و احزاب استقبال می کنیم اما آنچه مهم است وحدت و انسجام ملی در سایه رهبری است و بنده خود به عنوان سخنگوی جامعه روحانیت چند گفت‌وگو با برخی از افراد در جریانات مختلف داشته‌ام.

مصباحی مقدم درباره حضور روحانی در جلسات جامعه روحانیت خاطرنشان کرد: دعوت‌نامه‌ها به صورت مرتب برای آقای روحانی ارسال می‌شود اما به خاطر شرایط امنیتی جهت حضور در مجامع محدودیت دارد و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دعوت از قالیباف به جامعه روحانیت گفت: ما بنا نداشتیم از ایشان دعوت کنیم و بحثی هم در مورد نواصولگرایی نشده است.

مصباحی مقدم درباره اختصاص دادن 5 میلیارد و 700 میلیون به احزاب در ردیف بودجه سال 97 و از سوی دیگر عدم اختصاص بودجه طبق مصوبه برنامه ششم، گفت: من به شخصه معتقد نیستم که احزاب باید از دولت یارانه بگیرند چرا که احزاب باید مستقل باشند تا حریت آنها حفظ شود؛ وقتی حزبی از ناحیه دولت تامین مالی می‌شود به راحتی نمی‌تواند منتقد دولت باشد اما از نظر اجرایی باید این لایحه به اجر دراید و احزاب این موضوع را از سازمان برنامه مطالبه کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی که چرا شما مسئولیت اقدامات احمدی‌نژاد را قبول نمی‌کنید، گفت: ما سال 84 از احمدی‌نژاد حمایت نکردیم و در دور اول حامی آقای هاشمی بودیم و در دور دوم نیز از هیچ کاندیدایی حمایت نکردیم؛ احمدی‌نژاد خود را مبعوث اصولگرایان نمی‌داند و از سوی دیگر ما نیز مسئولیت کاندیداتوری او را برعهده نگرفتیم؛ علاوه بر این اقتضای اصولگرایی پایبندی به اصول است و بعد از انحراف افراد از آنها حمایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی از اصولگرایان از او حمایت کردند اگر مسئولیت امروز وی را نمی‌پیذدرند حداقل باید با او ابراز فاصله و برائت کنند، گفت: ما در جلسات جامعه روحانیت رفتارهای احمدی‌نژاد را مهم نمی‌دانیم که بخواهیم به آن بپردازیم و معتقدیم احمدی‌نژاد به دنبال مطرح کردن خود است.

مصباحی مقدم درباره اختلاف سلیقه جامعتین که مورد سوال یکی از خبرنگاران قرار گرفت، گفت: حضرت امام با انشعاب مجمع روحانیون از جامعه روحانیت موافقت کرده و آن را یک اختلاف سلیقه و نه اختلاف در اصول نامیدند؛ حدود سال 83 رهبر انقلاب از جامعه مدرسین،‌جامعه روحانیت و مجمع روحانیون به صورت جداگانه دعوت و به ما تاکید کردند که با سایر تشکل‌های روحانی جلسه‌ای مشترک و گفت‌وگو داشته باشیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: بنابراین جامعه روحانیت بعد از این اتفاق در قم نشستی را برگزار و از جامعه مدرسین و مجمع روحانیون نیز دعوت کرد اما در جلسه تهران که به میزبانی آیت‌الله امامی کاشانی برگزار شد و حتی تشکل دیگر نیز حضور داشتند آقای کروبی به عنوان لیدر مجمع روحانیون گفت نمی‌شود که ما با یکدیگر بنشینیم و گفت‌وگو کنیم چون شما برخلاف ما در جایگاه قدرت هستند و شورای نگهبان ، قوه قضاییه و تریبون نماز جمعه دست شما است، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در پاسخ به کروبی گفت که اینها جایگاه جامعه روحانیت نیست بلکه ما به عنوان یک تشکل باهم صحبت می‌کنیم و اگر با این نهادها مشکلی دارید با خودشان حل کنید.

وی یادآور شد: این حرف‌های آقای کروبی بوی ناسازگاری می داد و زمانی هم که قرار شد مجمع روحانیون میزبان جلسه بعدی باشد آنها استقبال نکردند؛ البته آنچه بیشتر موجب شکاف شد انتخابات 88 بود که انتظار داشتیم دوستان به رای مردم خضوع کنند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه ما خبر داریم که آقای موسوی که معترض بود تقلب با آن وسعت را نپذیرفت یادآور شد: ایشان این موضع را به صراحت اعلام نمی‌کند در حالی که اگر فاصله‌ها کاهش می‌یافت این استخوان لای زخم باقی نمی‌ماند؛ به هر حال ما برای نزدیک شدن تشکل‌های روحانی نیازمند مواضع اصلاحی در تندروی‌های گذشته هستیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در عین حال افزود: ممکن است مردم فکر کنند که چرا روحانیون تا قبل از پیروزی انقلاب یکپارچه بودند اما بعد از انقلاب چند تکه شدند، البته جدایی مجمع روحانیون از جامعه روحانیت مصلحت امام بود و گفتند که این اختلافات سلیقه‌ای است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا در سال 88 بعد از مناظره علیه احمدی‌نژاد بیانیه‌ ندادید، گفت: یک بیانیه علیه صحبت‌های اشتباه احمدی‌نژاد از سوی جامعه روحانیت ورق را برمی‌گرداند آن هم در مقابل رقیبی که مطلقا قبولش نداشتیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره محاکمه محصورین به خاطر اتفاقات سال 88 گفت: شورای امنیت و قوه قضاییه وظایف خود را درباره محاکمه و مجازات آنها دنبال می‌کنند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوال دیگری درباره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: بنده در جریان تصمیم‌گیری‌های جمنا نیستم اما درباره شکل‌گیری آن برخی از دوستان با ایت‌الله موحدی کرمانی صحبت کردند و گفتند که ما از روش‌های دیگری که فراگیرتر بوده و جاذبه بیشتری دارد استفاده می کنیم.

وی همچنین در پایان تاکید کرد: اقدام و ورود زودهنگام را به انتخابات درست نمی‌دانیم و باید در زمان خود به این موضوع پرداخته شود.

نظرات بینندگان