arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

قرارگاه خاتم‌لانبیا: خراب شدن کانکس‌های سپاه صحت ندارد/ تصاویر منتشر شده مربوط به قطعات نصب‌نشده کانکس‌هاست

نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه در بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در مورد برخی از عکس‌های منتشر شده از کانکس‌های سپاه در رسانه‌ها گفت: تصویر کانکس‌های خوابیده می‌تواند متعلق به ساندویچ پنل یا همان دیواره‌هایی باشد که به‌صورت جدا و خوابیده به منطقه ارسال می‌شود. اینها در گوشه‌ای افتاده‌اند. یک نفر عکس گرفته و گفته که باد کانکس‌های سپاه را خراب کرده است درحالی‌که این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هوا رو به سردتر شدن می‌رود، مخصوصاً شهرها و روستاهای غرب کشور که یک ماه پیش با زلزله‌ای ویرانگر مواجه شدند در برابر سرما و بارندگی آسیب‌پذیرتر هستند. در چند روز گذشته هم تصاویری در شبکه‌های مجازی منتشر شد که از تخریب کانکس‌های برپا شدن برای اسکان موقت مردم زلزله‌زده، بر اثر وزش طوفان و کولاک خبر می‌داد. از آنجا که سپاه پاسداران وظیفه ساخت کانکس برای زلزله‌زده‌ها را به عهده گرفته است انگشت اتهام به سمت این نهاد رفت و گفته شد که کوتاهی‌هایی اتفاق افتاده است. اسلام سازمند نماینده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه در بازسازی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه به این شبهه‌ها پاسخ می‌دهد.

او در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره تخریب کانکس‌های ساخته‌شده برای مردم می‌گوید: «چنین اتفاقی امکان ندارد. اگر کسی در جریان شیوه ساخت کانکس‌هایی که سپاه آنها را در اختیار مردم می‌گذارد، باشد قطعاً می‌فهمد که این تصاویر درست نیستند.»

سازمند ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون در مناطق زلزله‌زده دو تیپ کانکس وجود دارد یکی کانکس‌های اهدایی مردم و سازمان‌ها که به‌صورت کاملاً پیش‌ساخته به روستاها فرستاده می‌شود و دیگری کانکس‌هایی که سپاه مسئولیت ساختن و نصبشان را به عهده گرفته است. کانکس‌های پیش‌ساخته حداقلی‌ترین استانداردها را دارا هستند و ما خودمان هم در برخی پروژه‌ها از آنها استفاده می‌کنیم اما استفاده از چنین کانکس‌هایی برای مردمی که باید حداقل یکی دو سال در انتظار ساخته شدن مسکن دائمی باشند عملاً ممکن نیست یا حداقل به‌راحتی امکان ندارد اما ویژگی‌های کانکس‌هایی که قرارگاه خاتم‌الانبیا تعهد کرده که بسازد کاملاً متفاوت است.»

او درباره ویژگی این کانکس‌ها می‌گوید: «اولاً ما تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه کانکس‌ها را در تهران بسازیم و به‌صورت کاملاً آماده به منطقه بفرستیم آنها را به‌صورت دمونتاژ شده ارسال کنیم و عملیات اتصال و نصب را در منطقه انجام بدهیم. با این کار به جای اینکه با هر تریلی حداکثر دو کانکس ارسال کنیم، 18 کانکس می‌فرستیم، با این کار هم سرعت ارسال کانکس‌ها به منطقه کاهش پیدا می‌کند و هم هزینه و ترافیک جاده‌ها کمتر می‌شود.»

سازمند می‌گوید: «کانکس‌هایی که ما می‌سازیم برخلاف کانکس‌های آماده نیاز به زیرسازی و فونداسیون دارند. یعنی ابتدا سکویی از بتن و سنگ ساخته می‌شود تا هم شیب زمین را اصلاح کند و هم جلوی ورد آب و جانوران را بگیرد. این کانکس‌ها یک فریم یا چهارچوب دارند که فقط در همین فریم 400 کیلو آهن‌آلات به کار رفته است. قطر ورقه‌های این کانکس‌ها حداقل چهار سانتی‌متر است و در بخش‌هایی به هشت سانتی‌متر هم می‌رسد. ارتفاع در آنها هم دو متر و چهل سانتی‌متر است یعنی به‌اندازه در خانه معمولی. پنجره‌ها تماماً دوجداره هستند تا عایق دما و صدا باشند. کابل‌کشی برق در مورد تمام کانکس‌ها انجام‌شده است.»

سازمند در مورد مساحت کانکس‌ها هم می‌گوید: «ابتدا بنیاد مسکن از ما خواست کانکس‌های دوازده مترمربعی بسازیم اما ما گفتیم یک خانواده چهارنفره حتی نمی‌توانند در این فضا به‌راحتی بخوابند چه برسد به اینکه زندگی کنند. به همین دلیل فضا را به 16 مترمربع رساندیم. در حال حاضر این کانکس‌ها به‌قدری شکیل و راحت هستند که بعضی از مردم می‌گویند ما حتی در صورت خانه گرفتن هم می‌خواهیم این کانکس‌ها را در گوشه‌ای حیاطمان داشته باشیم. واقعاً این انصاف نیست که با شایعه‌پراکنی تصاویر خلاف واقع به مردم نشان بدهیم.»

او در جواب اینکه اگر هیچ کانکسی تخریب نشده پس تصاویر و حرف‌وحدیث‌ها از کجا می‌آیند، می‌گوید: «تصویر کانکس‌های خوابیده می‌تواند متعلق به ساندویچ پنل یا همان دیواره‌هایی باشد که به‌صورت جدا و خوابیده به منطقه ارسال می‌شود. اینها در گوشه‌ای افتاده‌اند. یک نفر عکس گرفته و گفته که باد کانکس‌های سپاه را خراب کرده است درحالی‌که این موضوع به‌هیچ‌وجه صحت ندارد. من حاضرم هر کس که می‌خواهد کانکس‌های ما را در تونل هوا که در آن موشک و هواپیما تست می‌کنند امتحان کند. البته از این دست شایعه‌ها کم نیست. یک بار هم قبل از اینکه یک کانکس آب‌بندی بشود و کسی داخل آن برود عکسی منتشر و گفته شد که ببینید آب باران به کانکس‌ها نفوذ کرده است. متأسفانه عده‌ای در خانه گرم و نرم خودشان در تهران نشسته‌اند و به صورت غیرمنصفانه به تخریب ما مشغول هستند درحالی‌که بازسازی مناطق زلزله‌زده و کمک به مردم برای ما یک کار اعتقادی است. من شخصاً در چادرها در کنار مردم خوابیده‌ام و شاهد تلاش شبانه‌روزی برای کمک به آنها هستم.»

سازمند درباره اینکه از سرعت کار و نرسیدن کانکس به مردم سرمازده انتقادهایی وجود دارد می‌گوید: «ما تعهد کرده‌ایم که ظرف 45 روز، هشت هزار کانکس در اختیار مردم بگذاریم. در حال حاضر حدود دو هفته از این زمان گذشته است. ساختن این تعداد کانکس آن هم با ویژگی‌های فنی که توضیح دادم، کار یک روز و دور روز نیست. زمان می‌برد. ما همین حالا هم با تمام توان و سرعت مشغول کاریم تا جایی که حدس می‌زنم زودتر از موعد مقرر بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم. این انتقادها در حالی به ما می‌شود که ابتدا می‌خواستند سه میلیون تومان به هر خانواده بدهند تا برای خودش سرپناه موقت ایجاد کند حتی خیلی از مردم فکر می‌کردند باید ماه‌ها در چادر زندگی کنند. ما گفتیم با این سه میلیون تومان هیچ کاری نمی‌شود کرد. هزینه ساخت و نصب کانکس‌هایی که ما می‌سازیم نزدیک به 12 میلیون تومان است اما نمی‌شود همه را یک جا ساخت و تحویل داد. مردم باید صبر و حوصله داشته باشند. خوشبختانه مردم منطقه که شاهد تلاش‌ها هستند تا حد زیادی از روند کار رضایت دارند چون شرایط و وسعت عملیات را می‌بینند. حجم خرابی‌ها را می‌دانند. در جلسه‌ای که با استاندار کرمانشاه داشتیم ایشان اعلام کردند که استقبال مردم از فعالیت سپاه بی‌نظیر است.»

به گفته سازماند تعداد کانکس‌هایی که مردم مناطق زلزله‌زده نیاز دارند 12 هزار عدد است و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در فاز اول 8 هزار کانکس تحویل می‌دهد.

نظرات بینندگان