arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

هاشمی: دستگاههاي دولتي توان استفاده از ظرفیت سمن ها را ندارند / تجربه موفق داوطلبان در زلزله کرمانشاه این موضوع را ثابت کرد

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران گفت: دستگاههاي دولتي و عمومي توانايي جذب و استفاده از ظرفيت سمن ها و نيروهاي داوطلب را ندارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هاشمی: دستگاههاي دولتي توان استفاده از ظرفیت سمن ها را ندارند / تجربه موفق داوطلبان در زلزله کرمانشاه این موضوع را ثابت کرد

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران گفت: دستگاههاي دولتي و عمومي توانايي جذب و استفاده از ظرفيت سمن ها و نيروهاي داوطلب را ندارند.

به گزارش سرویس شهری «انتخاب»، هاشمی در همایش فعالیتهای داوطلبانه سازمانهای مردم نهاد گفت:  شورای اسلامی شهر خود یک سازمان مردم نهاد با بيش از ٢٠٠ هزار عضو محسوب می شود و در قانون اساسی جمهوری اسلامی با هدف افزایش نقش وتصدی مردم در اداره جامعه، مدیریت شهری به این مجموعه مردم نهاد واگذار شده است.

او افزود: با وجود بیست سال سپری شده از آغاز فعالیت شوراهای شهر و روستا، هنوز بسترهای بخش مهمی از فعالیتهای که براساس قانون قابل واگذاری به مدیریت شهری است، فراهم نشده است.

به گفته هاشمی، 24 حوزه خدماتی، از توزيع برق، آب ،توزیع فرآورده های نفتی تا سلامت، آموزش، کنترل ترافیک و محیط زیست در کنار حوزه هایی نظیر حفظ حریم شهرها مسایلی است که قابل تفویض به مردم و مدیریت شهری برخاسته از آرا آنها است که امیدواریم با اجرای کامل قانون شوراها بتوانیم از ظرفیت مشارکتهای مردمی برای ارائه خدمات به شهروندان استفاده کنیم.

هاشمی گفت: در قرآن کریم و احادیث و روایات نقش مهمی به مشارکت داوطلبانه و از سر خیرخواهی در موضوعات اجتماعی داده شده است: تعاونوا علی البر والتقوی، مسلمانان و مومنان را به یاری رساندن در امور خیر با حفظ حریمها وقواعد شرعی واخلاقی دعوت می کند

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: انقلاب اسلامی نیز از بدو پیروزی یکی از ارکان خود را استفاده از فعالیتهای داوطلبانه و مشارکت عمومی در اموراجتماعی بنا نهاد و فرض اولیه و تصور از تشکیل نهادهایی چون جهاد سازندگی و کمیته امداد امام خمینی نیز همین موضوع بود اما بتدریج فرهنگ دیوانسالاری و بورکراسی بر نهادهای انقلابی ومردمی نیز حاکم شد.

او گفت: امام خمینی بودند که با تشکیل بسیج مستضعفین سعی در تبدیل به یک روند پایدار کردن فعالیتهای داوطلبانه در اداره کشور بویژه در دفاع مقدس و مقابله با تهدیدات داشتند و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز که بعنوان فرمانده جنگ از سوی ایشان منصوب شدند در سخت ترین شرایط کشور با انگیزه بخشی و تقویت نیروهای مردمی وداوطلب از طریق خطبه های نماز جمعه تهران بستر لازم را برای حماسه آفرینی این نیروها در جبهه های فراهم کردند.

او افزود: پس از جنگ نیز با تشکیل دولت سازندگی ایشان هم در حوزه سازندگی و هم در حوزه های سلامت و آموزش بر تقویت حضور نیروهای داوطلب تمرکز داشتند و دستاورد بزرگی که در این دوره برای کشور در مقابله با بیماریهای واگیردار و ایمن سازی شهروندان بدست آمد ومورد تقدیر سازمان ملل وجوامع بین المللی قرار گرفت با اتکا به نیروهای داوطلب بود.

به گفته هاشمی، امروزه نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز کار داوطلبانه بعنوان یکی از ارکان مدنیت محسوب شده وجایگاه ویژه ای دارد. فرایند گذار از جامعه توده ای به جامعه مدنی جز با اتکا به سازمانهای مردم نهاد و بکارگیری نیروهای داوطلب و با انگیزه سمن ها در فرایندهای اجتماعی ممکن نیست.

او گفت: از این رو شاهد هستیم که سمن ها در برخی کشورها حتی دارای اثرگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می باشند، بطور نمونه بخش قابل توجهی از مخالفت وتنفری که در جوامع غربی از جنایات رژیم صهیونیستی وجود دارد و مسئولان سیاسی این کشورها را وادار به مخالفت با آمریکا در اقدام اخیر جابجایی پایتخت خود به بیت المقدس نموده است ناشی از جامعه مدنی است.

او با اشاره به سه مزیت مهم و راهبردی توسعه کار داوطلبانه در مدیریت شهری گفت: نخست، تاثیر فراگیرشدن کاستن از بدنه فربه و کند وپرهزینه مدیریت شهری و چابک سازی پیکره شهرداری است که می تواند بخشی از فعالیتها را با اثربخشی وکارایی بیشتر انجام دهد و نوعی رقیب برای خدمت رسانی بدنه شهرداری باشد.

او افزود: دوم ، افزایش شاخصهای مهمی نظیر تعهد اجتماعی ، اخلاق شهروندی و خودکنترلی در فرایند کار داوطلبانه در شهروندان است، کمک به نظافت یا سلامت شهر، خود بخود بی تفاوتی و ناهنجاری را فعایلن کار داوطلبانه و حتی نزدیکان واطرافیان آنها کاهش می دهد و تاثیر بمراتب مهمتری از نتیجه فیزیکی کار داوطلبانه در ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان دارد.

هاشمی اضافه کرد: سوم، کادر سازی برای مدیریت شهری از درون فعالیتهای داوطلبانه است، مخلص ترین ، با انگیزه ترین وکوشاترین نیروها، فعالین در حوزه کار داوطلبانه می باشند و بهتر است از این جوانان برای آینده مدیریت شهری استفاده شود .

او در پایان گفت: تجربه موفق عملکرد فعالان داوطلب در حادثه زلزله کرمانشاه نشان داد که دستگاههاي دولتي و اجرايي ظرفيت و توانايي كافي براي استفاده از توانمندي موج داوطلبانه كمكهاي مردمي را ندارند.

نظرات بینندگان