arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

سخنگوی ناجا: سن اعتیاد زنان به ۲۶سال رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی ناجا گفت: میانگین سن اعتیاد در مردان در حال حاضر در کشور ما ۲۴ سال و زنان ۲۶ سال است، اما شروع انحراف به ۱۵ سالگی رسیده است.

سردار منتظرالمهدی در نشست خبری با خبرنگاران درباره افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: هیچ‌گونه افزایشی در حوزه جرائم راهنمایی و رانندگی نداشتیم و خبر منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر افزایش این جریمه‌ها صحت ندارد.

او با تاکید بر اهمیت و ضرورت پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر خطر جدی‌ای که همه خانواده‌ها را تهدید می‌کند موضوع مواد مخدر است و در این زمینه خانواده‌ها ایستگاه‌های پیشگیری قبل از پلیس هستند که باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند. متاسفانه درآمد حاصل از فروش مواد مخدر به قدری زیاد است که افراد به راحتی از آن نمی گذرند.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در ۹ ماهه گذشته ۱۳ درصد کشف مواد مخدر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲۵ هزار کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است که بخش اعظم آن تریاک است. متاسفانه از هر یک کیلو تریاک ۱۰ کیلو مرفین و از هر یک کیلو مرفین ۱۰ کیلو هروئین تولید می‌شود. بنابراین از هر یک کیلو تریاک ۱۰۰ کیلو هروئین به دست می‌آید.

افزایش ۹۰ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان

او ادامه داد: در افغانستان نیز زمین زیر کشت این ماده مخدر ۶۰ درصد افزایش داشته است و کشت تریاک در این کشور به ۳۲۱ هزار هکتار رسیده است و محصول آن نیز در سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته آن افزایش ۹۰ درصدی داشته و با توجه به اینکه سال گذشته تولید این ماده مخدر در کشور افغانستان ۴۶۰ تن بوده است در سال جاری به ۹ میلیون کیلو تریاک رسیده است.

سخنگوی ناجا خاطرنشان کرد: در طی ۱۰ سال اخیر بالاترین کشفیات در زمینه مواد مخدر را در ماه‌های گذشته داشته‌ایم و نزدیک به ۸هزار و ۷۰۰ کیلو مواد مخدر در هرمزگان در ماه‌های اخیر کشف و ضبط شده است البته ۸۰ درصد کشفیات مواد مخدر در طی ۹ ماه گذشته در مبادی ورودی شرق کشور و حواشی آن بوده است و به سطوح داخلی کشور نرسیده است.

سردار منتظرالمهدی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری افزایش ۷ درصدی دستگیری توزیع‌کنندگان مواد مخدر را داشتیم، گفت: نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد جمع‌آوری معتادان متجاهر بیشتر شده و ما معتقدیم که به هر اندازه زیرساخت‌ها برای بازپروری معتادان ایجاد شود مهیا باشد پلیس می‌تواند در کمترین زمان آنها را جمع‌آوری کند.

۲۵۵ میلیون معتاد در جهان وجود دارد

سخنگوی ناجا با تاکید بر اینکه باید میزان حساسیت جامعه نسبت به مصرف مواد مخدر بالا برود، گفت: ۲۵۵ میلیون نفر معتاد در جهان وجود دارد که ۷۰۰ نوع مواد مخدر توهم‌زا را مصرف می‌کنند. بنابراین باید مراقبت بیشتری در این زمینه صورت گیرد و سازمان‌هایی مانند وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، مساجد، خانواده، مدرسه، صداو سیما و... نقش پررنگ‌تری در پیشگیری از مصرف مواد مخدر داشته باشند.

وی تاکید کرد: میانگین سن اعتیاد در مردان در حال حاضر در کشور ما ۲۴ سال و زنان ۲۶ سال است، اما شروع انحراف به ۱۵سالگی رسیده است و دروازه ورودی مواد مخدر نیز سیگار و قلیان است.

منتظرالمهدی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر اقدامات خوبی از سوی ناجا صورت گرفته است، گفت: افزایش ۱۶ درصدی مراکز مشاوره در حوزه پیشگیری از مواد مخدر را در سال جاری داشتیم. همچنین حدود ۶۵۰ دایره مشاوره و مددکاری در کلانتری فعال شده و تلاش می‌کنیم حضور پلیس را در مجامع آموزشی تقویت کنیم.

سخنگوی ناجا در خصوص شایعاتی مبنی بر وجود ماده مخدر دستمال‌های اعتیادزا در کشور گفت: هیچ‌گونه گزارشی از وجود دستمال‌های مرطوب اعتیادزا و روانگردان به پلیس نشده و ما ثبت نکرده‌ایم

منبع: مهر
نظرات بینندگان