arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۲۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

توضیح حمید بیدقی درباره طراحی پوستر جشنواره امسال/ پوستر من نگاه بدیعی به سمبل جشنواره فجر دارد و کپی نیست!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روز گذشته مدیران سازمان سینمایی به ناگهان از پوستر جشنواره فیلم فجر رونمایی کردند. با انتشار این پوستر برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها به شباهت این پوستر با طرح‌های آماده‌ای که با جست‌وجو در گوگل به دست می‌آید، اشاره کردند. حمید بیدقی طراح پوستر جشنواره سی و ششم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود به دفاع از طرح خود پرداخته و تاکید کرده که استفاده از هر بافت نه تنها اشتباه نیست بلکه به هیچ عنوان نمی‌توان از واژه کپی برای آن استفاده کرد.

حمید بیدقی درباره استفاده از طرح‌های آماده برای پوستر جشنواره سی و ششم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «قطعا بخش سرچ امری طبیعی، درست و مورد نیاز برای یافتن هر گونه بافت مورد نیاز برای طراحی‌های خاص هست. یعنی جستجوی گوگل برای کسی که با قطرات آب کار می‌کند، امری طبیعی است. پلاگین‌ها و تصاویر و بافت‌های سرچ شده خود به تنهایی قابلیت شکل گیری ندارد، آنها همچون قطعات تشکیل دهنده یک ساختمان با ذهن طراح کنار هم چیده می‌شوند و تشکیل طرح را می‌دهند. بنابراین استفاده از هر بافت نه تنها اشتباه نیست و به هیچ عنوان کپی نیست، بلکه امری حرفه‌ای، لازم و صحیح هست که در مورد این پوستر انجام شده و عجبا که این تکنیک و چیدمان خلاق، دیده نشده و حتی طراح متهم به کم کاری یا حتی کپی کاری می‌گردد.»

او در ادامه با بیان این‌که واژه کپی استفاده عین به عین از فرم و شکلی است، درباره پوستر جشنواره سی و ششم اضافه کرد: «پوستر امسال نگاه بدیعی به سمبل جشنواره دارد. این طرح مثل هر طرح هنری دیگری موافقین و مخالفین خود را دارد. خوشحالم که مخالفین آن بر روی باد خانه ساخته‌اند. کاش بیشتر در مورد مفهوم پوستر صحبت می‌کردند تا تکنیک آن. که این تکنیک برای اولین بار در گرافیک به آن پرداخته شده.»

او در پایان درباره سفارش دهندگان پوستر جشنواره فجر نوشت: «در هر کار، دیدگاه سفارش دهنده نیز موثر هست. خوشحالم با تیمی برخورد کردم که نگاه آوانگارد و خوبی روی روند تولید این اثر داشتند.»

 

نظرات بینندگان