arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۲۰ آذر ۱۳۹۶

عراقچی: نشست کمیسیون برجام چهارشنبه در وین/ تخت‌روانچی در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه محورهای نشست آینده کمیسیون مشترک برجام را که چهارشنبه این هفته(۲۲ آذر) در وین برگزار می‌شود، بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران، همکاری‌هایی که میان دو طرف صورت می‌گیرد و رفع تحریم‌ها و مشکلات موجود اعلام کرد.

سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در حاشیه همایش قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا در جمع خبرنگاران درباره دستور کار نشست آینده کمیسیون مشترک برجام و جایگزین "تخت روانچی" در این نشست، با بیان این‌که این کمیسیون چهارشنبه(۲۲ آذر) در وین برگزار می‌شود، گفت: تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم و در کمیسیون هم بحث‌های مربوط به هسته‌ای و تعهدات ایران و همکاری‌هایی که در حوزه هسته‌ای میان دو طرف صورت می‌گیرد و بحث‌های مربوط به رفع تحریم‌ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری‌هایی که باید صورت گیرد، بحث و بررسی می‌شود.

وی افزود: در هیأت ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم. متاسفانه در این سفر از حضور آقای تخت روانچی محروم هستیم، ایشان سمت مهم‌تر و وظایف مهم‌تری در دفتر رییس جمهور بر عهده دارند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه در خصوص سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تهران، گفت: سفر آقای جانسون که بعد از مدت‌ها صورت گرفت، در ادامه رایزنی‌هایی است که میان ما و کشورهای اروپایی صورت می‌گیرد و بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجراست، این رفت‌وآمدها به لحاظ کمی و کیفی از یک سطح جدیدی برخوردار شده و تماس‌های میان دو طرف بیش از گذشته است.

عراقچی گفت: در این سفر، موارد بسیار متعددی از موضوعات روابط دوجانبه مطرح شد و همین‌طور بحث‌های منطقه‌ای و رایزنی‌هایی درباره شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت و در خصوص برجام و اجرای درست آن، هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها و موارد و مشکلاتی که وجود دارد، روی این‌ها تبادل‌نظر کردیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش‌های بیشتری است، ادامه یابد.

عراقچی گفت: در حوزه هسته‌ای طبیعتا آخرین وضعیت همکاری‌هایی را که الان وجود دارد مرور می‌کنیم؛ از جمله طرح مدرن‌سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست و با همکاری چین پیشرفت‌های خوبی داشته است.

وی افزود: طرح تولید ایزوتوپ‌های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پیشرفت‌های خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است.

عراقچی اضافه کرد: بر نحوه همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته‌ای داریم، مروری خواهیم داشت و در این باره که چگونه می‌شود این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری جلو برد، گفت‌وگو خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در ادامه‌ی تشریح نشست آینده کمیسیون مشترک برجام، گفت: در قسمت دوم مروری بر جنبه‌های رفع تحریم در برجام می‌کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه‌ای که تا الان برگزار کرده‌ایم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف امریکایی‌ها وجود دارد، مرور یا تمهیداتی از طرف‌های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام ازجانب امریکایی‌ها را یادآوری و در این خصوص بحث کرده‌ایم.

معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع‌بندی‌ای که خانم اشمید به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می‌کند، همواره این بوده و هست که همه طرف‌ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجراء کنند.
عراقچی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید امریکا می‌کند و بیانیه‌ها و سخنان آقای ترامپ بر خلاف اصل حسن‌نیت و فضای سازنده‌ای است که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع‌بندی‌های واحدی برسیم.
وی درخصوص ترکیب هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام گفت: در ترکیب هیأت، بنده هستم و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ در دوره‌های گذشته در خدمت آقای تخت روانچی بودیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت‌های مهم‌تر هستند و وظایف مهم‌تری را در دفتر آقای رئیس جمهور بر عهده دارند.
عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا جانسون در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران اظهاراتی داشت؟ تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم در خصوص توانمندی‌های دفاعی و در رأس آن‌ها توانمندی‌های موشکی کشورمان گفت‌وگو و مذاکره‌ای انجام دهند.
وی افزود: توانمندی‌های ما کاملا غیرقابل مذاکره است و قابل گفت‌وگو نیست و البته نگرانی‌هایی را که برخی مطرح می‌کنند، پاسخ می‌دهیم.
عراقچی گفت: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می‌دهیم و نه در موردش گفت‌وگو می‌کنیم.

نظرات بینندگان