arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۷۱۶
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶

وزیر اطلاعات: داعش اسلحه خود را بر روی زمین نگذاشته

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر اطلاعات گفت: افراط گرایی مذهبی در هر دینی و مذهبی که وجود داشته باشد به حرکت‌های نامعقول و ناهنجار از جمله تروریسم می انجامد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین علوی طی سخنانی در سمینار تروریسم، افراط گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا در بخشی از سخنان خود ضمن تشریح علل ایجاد گروهای تروریستی تصریح کرد: داعش امروز زمین را از دست داده است ولی همچنان وجود دارد و اسلحه خود را بر روی زمین نگذاشته است و به دنبال تصاحب زمین در مناطقی چون افغانستان، پاکستان، آسیا میانه و یا هر نقطه دیگری که بتوانند، هستند تا ایده خلافت را احیا کنند.

وی گفت: حاکمیت جریان‌های تروریستی پایان یافته است ولی وجود آن‌ها پایان نیافته است.

علوی افزود: جریان تکفیری و تروریستی، یک الگوی انحرافی از اسلام و خلافت اسلامی است که توسط استکبار دنبال شد به نحوی که این جریان را جایگزین انقلاب اسلامی کند و یا آن را به عنوان انقلاب اسلامی بدلی ارائه نماید.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: استعمار برای اینکه عطش و علاقه مندی جوانان مسلمان به انقلاب اسلامی ایران را از بین ببرد و آن را از مسیر اصلی خود منحرف کند، تلاش کرد تا یک انقلاب اسلامی بدلی ایجاد کند و از شکل گیری یک محوریت جامع در این زمینه جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف آنها از تقویت و ایجاد جریان‌های تروریستی و افراطی گری این بود که یک چهره بدلی در برابر سید حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان ایجاد کنند، ادامه داد: سید حسن نصرالله با مقاومت 33 روزه حزب الله در برابر صهیونیست‌ها، تبدیل به یک الگو در بین جوانان منطقه و جهان اسلام شد و آنها به دنبال این بودند تا چهره‌ای از جریان اهل سنت را در برابر چهره سید حسن نصرالله ایجاد کنند تا از محبوب شدن و چهره شدن هر چه بیشتر سید حسن نصرالله جلوگیری کنند.

علوی همچنین با بیان اینکه استکبار با حمایت از جریان‌های تکفیری و تروریستی تلاش داشت که از گسترش جریان مقاومت جلوگیری کند، اظهار کرد: آنها جریان‌های تروریستی را ایجاد کردند تا مسلمانان را به درگیری در بین خود مشغول کنند. چنان که تفنگ‌ها از سمت صهیونیست‌ها به سمت خود مسلمانان نشانه رود. آنها در واقع تلاش داشتند تا جریان مقاومت را بشکنند.

وزیر اطلاعات افزود: آنها با حمایت از جریانهای تکفیری و تروریستی سعی کردند که کشورهای اسلامی را در عقب ماندگی و فقر نگاه دارند و متاسفانه کشورهایی چون لیبی، افغانستان، عراق و سوریه قربانی این اهداف شدند.

وی با بیان اینکه استکبار تلاش کرد چهره‌ای خشن از اسلام ارائه کند و پروژه اسلام هراسی را از طریق حمایت از این گروه های تروریستی به پیش ببرد، خاطر نشان کرد: آنها در همین چارچوب تلاش کردند که احساسات جوانان پرشور منطقه و کشورهای اسلامی را در میدان تکفیر خالی کنند. به جای اینکه این احساسات در راستای مقابله با اسرائیل به کار گرفته شود.

علوی گفت: با رهبری جمهوری اسلامی ایران و هدایت های مقام معظم رهبری جبهه مقاومت در برابر این جریانها ایستادگی کرد. البته در آن دوران در کشور کسانی بودند که در این زمینه تردید داشتند که آیا ما باید در این برهه از جریان مقاومت حمایت کنیم یا نه ولی اگر جریان مقاومت نبود ما اکنون چه وضعی داشتیم؟ ما امروز شاهد هستیم که جریان مقاومت علیرغم برخی زخم‌ها و مشکلات دست به زانو گرفته ایستاده است و هویت خود را در برابر دشمنان احیا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی حماس نیز بار دیگر به جریان مقاومت وصل می شود، ادامه داد: شاهد این هستیم که بار دیگر بسیاری از جوانان هوشمند در منطقه و جهان اسلام به سمت جریان مقاومت گرایش پیدا کرده‌اند. حامی تروریست ها در منطقه از جمله عربستان دچار سرخوردگی شده و در پی این سرخوردگی اقدام به انجام حرکات جنون آمیز می کند و دست به دست صهیونیست‌ها داده است.

علوی با بیان اینکه آنها از این شکست‌ها دچار سرخوردگی شده‌اند اظهار کرد:در دنیای اسلام نفرت از آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان آن افزایش پیدا کرده است و اقدام اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و تلاش این کشور برای انتقال سفارتش از تلاویو به قدس باعث شده تا بار دیگر روح وحدت و همبستگی در برابر این اقدام در جهان اسلام دمیده شود.

وی افزود: سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اسلامی در مبارزه با گروه‌هیا تروریستی در منطقه به تجربه گرانقدری دست پیدا کردند و به همگرایی خوبی نائل شدند. سازمان‌های تروریستی جاذبیت خود را در بین جوانان از دست داده‌اند و نفس‌های پایانی را می کشند و در همین چارچوب مشاهده می کنیم که دچار انشعاب و درگیری با یکدیگر شده‌اند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه باید با همگرایی و هم اندیشی فراتر از بحث ملیت‌ها و جغرافیا در راستای مبارزه با تروریسم و افراطی گری حرکت کنیم، خاطر نشان کرد: کنفرانس امنیتی تهران با این هدف کار خود را آغاز کرده است.

این عضو دولت در بخش دیگر از صحبت های خود با تاکید بر اینکه افراطی گری مذهبی در هر دین و مذهبی که وجود داشته باشد به حرکت‌های نامعقول و ناهنجار از جمله تروریسم می انجامد، ادامه داد: در واقع باید گفت افراطی گری مذهبی در پایان سر از تروریسم در می آورد و ما این را در برهه‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای اینکه تروریسم را بهتر بشناسیم می بایست سیر تاریخی و بسترهای تاریخی شکل گیری آن را مرور کنیم، اظهار کرد: ریشه افراطی گری در دنیای اسلام در اخوان المسلمین در مصر و وهابیت در عربستان است. بعد از فروپاشی عثمانی و تقسیم این منطقه به کشورهایی چون ترکیه، عراق، سوریه لبنان و ... و همچنین الغاء مسئله خلافت توسط پارلمان ترکیه، بعد از مدتی خلافت به عنوان یک گمشده بخشی از آرمانگرایان اسلامی تبدیل شد و عده‌ای در پی احیای مجدد خلافت برآمدند. چراکه فکر می کردند راه احیای عظمت و مجد از دست رفته دنیای اسلام در گرو احیای خلافت است.

وی با بیان اینکه احیای خلافت یکی از عوامل حرکت‌های نهضتی و استقلال طلبانه در برخی مناطق شد، افزود: برخی برای احیای خلافت به سمت انجام اقدامات تروریستی سوق داده شدند.

وزیر اطلاعات با اشاره به اشغال برخی از کشورهای اسلامی توسط اشغالگران در برهه‌ای از تاریخ گفت: این اشغالگری از جمله عواملی بود که برخی از جوانان در کشورهای اشغال شده را به این سمت سوق داد که برای استقلال کشورشان با اشغالگران مقابله کنند و در همین فرآیند بعضا این بستر فراهم شد که افراطی گری مذهبی شکل بگیرد و در همین چارچوب تروریسم به عنوان روشی برای مقابله با استعمار مورد توجه قرار بگیرد.

علوی در بخشی دیگر از صحبت های خود با بیان اینکه در حال حاضر استعمار مستقیم نداریم ولی برخی از قدرت‌های بزرگ بر پایه منافع و امنیت‌شان تصمیم ها و عواملی را به برخی از کشورهای اسلامی و ضعیف دیکته می کنند، ادامه داد: در همین چارچوب برخی از نیروهای استقلال طلب و آزدی خواه در این کشورها برای مقابله با این دیکته‌های تحمیلی متاسفانه به جای اینکه از روش‌های عقلانی استفاده کنند به روش افراط گرایانه گرایش پیدا کردند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه استکبار همواره از تروریسم و بستر آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است، توضیح داد: آنها با حمایت از تروریست‌ها و جریان‌های تکفیری در منطقه تلاش کردند جنگ و درگیری را به داخل خود کشورهای اسلامی بکشانند تا اسرائیل از کانون توجه مسلمانان خارج شود و استعمارگرایان بتوانند سیاستهای خود را آسانتر به پیش ببرند.

وی گفت: ترامپ در سخنرانی هفته قبل خود اعلام کرد که 20 سال پیش می بایست قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته می شد و در این زمینه بیست سال تاخیر شده است. حال این سوال مطرح است که چه عواملی باعث شد که آمریکایی ها در این زیمه 20 سال تاخیر کند و اکنون چه اتفاقی افتاده که این زمینه برای آنها فراهم شده تا صحبت از انتقال از تلاویو به قدس کنند. پیش از این وحدتی که در جهان اسلام وجود داشت و تاکید کشورهای اسلامی مبنی بر اینکه صهیونیستها تهدید اول جهان اسلام هستند، باعث شده بود که آنها نتوانند به راحتی صحبت از این موضوع کنند ولی اکنون متاسفانه در بین کشورهای اسلامی اجماع و وحدتی نیست و دیگر آن نگاه که صهیونیست‌ها تهدید اول جهان اسلام هستند، حاکم نیست.

وزیر اطلاعات ادامه داد: آنها در شرایطی این اقدام را انجام دادند که تروریست ها ضربه کاری از جریان مقاومت خرودند و حامیان آنها دچار سرخوردگی شده اند و از این سرخوردگی دست به رفتارهای جنون آمیز می زنند

وی با بیان اینکه خوشبختانه اقدام اخیر آمریکا با استقبال دیگر کشورها حتی هم پیمنانان آنها روبرو نشد حتی اتحادیه اروپا نیز این تصمیم را زیر سوال برد، در ادامه سخنان خود تاکید کرد: تحقیر ملتها و مذاهب نیز از دیگر عوامل رویش تروریسم است. وقتی قومیت، ملیت و مذهبی تحقیر شوند، این خود منشا ناهنجاری خواهد شد عقده حقارتبی به و جود می آورد که نتیجه آن نا هنجاری است.

علوی یکی از عوامل گرایش جوانان مسلمان در کشورهای اروپایی و آمریکایی به جریانهای تروریستی و تکفیری در منطقه را عامل عقده حقارت عنوان کرد و گفت: می بینید که برخی از آنها در حالیکه شرایط اقتصادی مناسبی داشتند به این گروه‌های تروریستی گرایش پیدا کردند و این به خاطر این بود که در این کشورها با آنها به عنوان شهروندان درجه دوم برخورد می شد و این حقارت‌ها و برخوردها باعث شد که آنها به سمت این گروه‌ها تمایل پیدا کنند.

وزیر اطلاعات همچنین عصبیت‌های نژادی و مذهبی را نیز از جمله عوامل گرایش به تروریست عنوان کرد و گفت: برخی به اخاطر عصبیت‌ها نژادی و مذهبی به جای اینکه در مسیر عقلانیت حرکت کنند به عصبیت روی می آورند و این خود باعث تروریسم می شود. قرائت های دینی که مبتنی بر عقلانیت است سر از تروریسم بر نمی آورد ولی قرائت های دینی که مبتنی بر عصبیت است سرانجام به تروریسم گرایش پیدا می کند.

وی در بخشی از صحبت‌های خود در همین چارچوب گفت: در مذاکراتی که با سرویس های اطلاعاتی آلمان داشتیم برای آنها مثالی زدیم. به آنها گفتیم مرکز اسلامی هامبورگ 70 است که در آلمان فعالیت می کند و قرائت این مرکز از اسلام مبتنی بر عقلانیت است و همین باعث شده که در طی این 70 سال حتی یک تروریست نیز از این مرکز خارج نشود ولی دیگر مراکز اسلامی که تحت تاثیر اندیشه وهابیت هستند وضعیتشان اینگونه نیست و تحت تاثیر این اندیشه وهابیت به اقدامات تروریستی گرایش پیدا کردند.

علوی با بیان اینکه قرائت گروه تروریستی مثل داعش از اسلام مبتنی بر عقلانیت نیست اظهار کرد: امروز جریانها تروریستی در منطقه همچون داعش ضربه های اساسی خورده‌اند. آنها امروز حاکمیت در زمین خود را از دست داده‌اند ولی همچنان وجود دارند و اسلاحه‌های خود را بر زمین نگذاشته اند. آنها به دنبال تصاحب زمین در کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، آسیای میانه و هر جای دیگری که برای آنها امکانش فراهم بشود، هستند تا ایده خلافت خود را احیا کنند.

وی با بیان اینکه جریان‌های تروریستی حاکمیت‌شان به پایان رسیده ولی وجود آنها پایان نیافته است، در بخشی ازصحبت‌های خود اظهار کرد: آمریکا، برخی از کشورهای اروپایی و دشمنان اسلام در صدد هستند تا جریان افراطی را که منشا تروریسم است به عنوان دین اسلام به جهانیان معرفی کنند. به نحوی که اسلام را منشا تروریسم قلمداد کنند.

علوی با بیان اینکه آنچه که نطفه تروریسم را منعقد می کند این نیست بلکه افراطی گری است، خاطر نشان کرد: وهابیت به تدریج به ایدئولوژی جریان تروریسم تبدیل شده است و افرادی که از جریان اخوان المسلمین در این مسیر قرار گرفته‌اند به تدریج به اندیشه وهابیت گرایش پیدا کرده‌اند. امروز وهابیت ایدئولوژی جریانهای تروریستی است و حامیان مالی آنها کشورهایی مانند عربستان، قطر و بعضا کویت هستند.

نظرات بینندگان