arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
العرب:

نقشه تزار روس برای خاورمیانه / اعراب خلیج فارس به خاطر ایران دست از ترامپ می کشند و به آغوش پوتین می روند؟ / اهمیت سفر اخیر رئیس جمهور روسیه به سوریه و مصر

منابع دیپلماتیک روسی بر این مساله تاکید می کنند که مسکو قصد توسعه حضور خود در خاورمیانه را دارد و در این مسیر از سیاستهای کورکورانه آمریکا در منطقه بهره می برد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

العرب نوشت: منابع دیپلماتیک روسی بر این مساله تاکید می کنند که مسکو قصد توسعه حضور خود در خاورمیانه را دارد و در این مسیر از سیاستهای کورکورانه آمریکا در منطقه بهره می برد.

به گزارش «انتخاب»؛ این منابع فاش کردند که پوتین به طور کامل طی سفر خود در منطقه از خشم ایجاد شده در جهان عرب، علیه تصمیم ترامپ در مورد قدس، استفاده می کند تا خود را بعنوان یک رهبر بین المللی آگاه از مسائل منطقه مطرح کند.

سفر پوتین به قاهره از روابط سنتی فراتر رفته و به سمت همکاری نظامی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی گسترده بین مصر و روسیه پیش می رود تا رابطه تاریخی سرد بین این دو کشور تغییر کند.

به عقیده منابع، دولتهای خلیج فارس با دیده رضایت به سیاست هوشمندانه و حساب شده پوتین در مورد مسائل منطقه می نگرند و این دولتها بویژه عربستان سعودی تمایل شدیدی به بهبود روابط استراتژیک با مسکو دارند، تا از کاهش روابط با ایالات متحده متاثر نشوند.

مراجع دیپلماتیک غربی، هدف پوتین از سرکشی از پایگاه نظامی حمیمیم در سوریه، پیش از سفر به قاهره را ارسال پیامها و اشاراتی به تمام جهان و بخصوص کشورهای ذینفع در مورد سوریه، می دانند، پیامهایی مبنی بر اینکه مسکو کاملا بر آنچه در سوریه بوقوع می پیوندد حاکمیت دارد و نقشی محوری را در آن ایفا می کند.

پوتین در روز دوشنبه دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را داده و اعلام کرد مسکو و دمشق مأموریت خود در نابودی داعش را انجام داده اند.

 تحلیلگران مسائل سوریه دیدار غیر منتظره پوتین از پایگاه حمیمیم و دیدار با اسد را نشان دهنده میزان توجه شخصی رئیس جمهور روسیه به سرنوشت اسد می دانند. به گزارش خبرگزاریهای سوریه، پوتین در این دیدار از همکاری مشترک با ایران و ترکیه برای آغاز عملیات صلح در سوریه خبر داده است.

منابع مطلع مصری نقل می کنند که دینامیک فعال دیپلماسی مصری، جایگاه واقعی مصر در جهان عرب را به آن باز می گرداند و این مساله برای رئیس جمهور روسیه فضای وسیعی را برای سیطره بر مسائل عربی، افریقایی و منطقه ای فراهم می کند که از پرونده سوریه نیز فراتر می رود.

این منابع، مذاکرات صورت گرفته بین دو دولت در مورد امکان استفاده متبادل از پایگاههای نظامی یکدیگر، را نه تنها تحولی گسترده برای روسیه، بلکه یک انتقال استراتژیک منحصر به فرد برای مصر می دانند که بوسیله آن می تواند گزینه های خود در شرق جهان را توسعه بخشد.

خود آمریکایی ها به این امر معترفند که پوتین در خاورمیانه نقشی مطلوب را ایفا می کند، در حالی که آمریکا ابزارهای نفوذ خود در این منطقه را از دست داده است. مسکو در آستانه و سوچی برای مرتب کردن اوضاع سوریه، فعالتر از واشنگتن است؛ همچنانکه راجر بویز، تحلیلگر انگلیسی معتقد است بازی پوتین در خاورمیانه، ایالات متحده را فریب داده است.

منابع آمریکایی به این مساله اذعان می کنند که پایتخت های عربی می توانند بر توانایی که مسکو برای رایزنی با ایران در اختیار دارد، تکیه کنند، در شرایطی که سیاست اعلام شده ترامپ، مورد حمایت اروپایی قرار نگرفت.

مترجم: مریم نصراللهی

نظرات بینندگان