arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۲۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۰

هزینه محرم‌سازی مدارس دخترانه چه قدر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ساخت دیوار‌های بلند، استتار دختران در حیاط‌های مرکزی، عدم ورود نامحرمان به مدارس بخشی از اهداف طرحی است که به «شاداب‌سازی مدارس دخترانه» معرفی شده است و محرم‌سازی مدارس دخترانه جزو اولین اقدامات این طرح است. اگرچه این طرح نیز مانند بسیاری از طرح‌های وزارت آموزش و پرورش با ورود یک وزیر مطرح و با خروجش از آموزش‌وپرورش در حال خاک خوردن است، اما موافقان این طرح معتقدند با ساخت دیوار‌های بلند و استتار دختران در حیاط‌های مرکزی می‌توانند شادی را به مدارس دخترانه تزریق کنند. اصلی‌ترین مدافع این طرح مدیر کل امور بانوان در زمان وزارت علی احمدی در آموزش و پرورش بود که با ورود حاجی‌بابایی و انحلال دفتر امور بانوان در این وزارتخانه این طرح مانند بسیاری از طرح‌های این دفتر با مسوولانش کنار رفتند.

با این حال مسوولان سازمان نوسازی مدارس چندی پیش از در اولویت قرار گرفتن دوباره این طرح سخن به میان آوردند. سازمان نوسازی مدارس پیش از این نیز به دلیل مشخص نبودن ردیف‌های اعتباری این طرح، آن را از اولویت خارج کرده بود. مخالفان این طرح معتقدند که مهم‌تر از طرح محرم‌سازی مدارس دخترانه مدارس نا ایمن کشور است که باید اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش خرج مقاوم‌سازی مدارس شود و از طرف دیگر دیوار‌های بلند و بی‌روح و مخفی کردن دختران در حیاط‌های کوچک و مستور داخلی علاوه بر اینکه شادی‌ای به کودکان نمی‌دهد بلکه باعث دلزدگی آنها از محیط مدارس می‌شود.

مرتضی رییسی، رییس سازمان نوسازی و معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: با این طرح سعی داریم آزادی عمل دانش‌آموزان دختر را همچون دانش‌آموزان پسر بالا ببریم.

آقای رییسی شما معتقدید با اجرای طرح محرم‌سازی مدارس با دیوار‌های بلند و استتار دختران می‌شود که شادی را به مدارس تزریق کرد؟
اصولا مسایلی که در مورد محرم‌سازی مطرح می‌شود، همگان فکر می‌کنند که ما می‌خواهیم ارتفاع دیوارهای مدارس را بالا ببریم در حالی که ما واقعا چنین اعتقادی نداریم، چراکه اگر قرار باشد تنها دیوار‌ها را بلند کنیم، شادابی به وجود نمی‌آید. ما معتقدیم با طراحی دقیق و معماری صحیح می‌توان مدارس دخترانه را به شکلی طراحی کرد که دختران دانش‌آموز همانند دانش‌آموزان پسر در مدارس آزادی عمل داشته باشند، بازی کنند و راحت باشند و معماری مدارس باید به شکلی باشد که در ارتقای وضعیت جسمی دختران مانع ایجاد نکند که وجود مدارس با «حیاط مرکزی» از این نوع معماری‌هاست. حیاط مدرسه در وسط قرار می‌گیرد و اطراف آن کلاس‌های درس و آزمایشگاه قرار می‌گیرد، یعنی ساختمان مدارس به گونه‌ای است که ساختمان‌های اطراف به آن اشرافیتی ندارند.

پیش از این شما عنوان کرده بودید که به دلیل نداشتن اعتبارات این طرح را از اولویت خارج کردید اما ظاهرا دوباره به فکر اجرای آن افتادید، اعتبار خاصی برای این طرح در نظر گرفته است؟
اصل اعتبارات برمی‌گردد به همان ردیفی که در بودجه 90 در نظر گرفته شده است که مربوط به ردیف ویژه‌ای به مبلغ 31 میلیارد تومان برای احداث سالن‌های چندمنظوره با اولویت مدارس دخترانه است که با بخش‌هایی از این اعتبار می‌توانیم مدارس دخترانه را محرم‌سازی کنیم.

به طور کلی اگر قرار باشد هر مدرسه‌ای محرم‌سازی شود، چه میزان اعتبارات لازم دارید؟
برآورد اولیه ما رقمی حدود 800‌میلیاردتومان تا یک‌هزارمیلیارد تومان است اما محرم‌سازی بستگی به نوع مدارس و مشخصات فیزیکی آنها دارد و اجرای آن نیز در برخی از مناطق اجرایی نیست با این حال هنوز هم این طرح در حال کارشناسی است.

به نوشته شرق،بهتر نیست به جای این طرح هزینه آن خرج مقاوم‌سازی 40 درصد مدارس ناایمن کشور بشود؟
این مساله نیز در جای خود در حال انجام است. در حال حاضر با تلاش‌هایی که طی شش‌ماهه گذشته صورت گرفته، 1835 پروژه آموزشی ـ پرورشی و ورزشی جدید، جایگزین و مقاوم‌سازی شده با زیربنایی بیش از 10 هزار و 188 کلاس درس و 5/1 میلیون مترمربع به بهره‌برداری می‌رسد که از این تعداد یک میلیون و 170هزارمترمربع فضاهای آموزشی جدید است و 360هزار مترمربع از پروژه‌های تحویلی مربوط به عملیات مقاوم‌سازی است. این مساله نشان‌دهنده این است که ما در این زمینه نیز کار‌های زیادی انجام داده‌ایم که نتایج آن کم‌کم مشخص می‌شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی میر که زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
3
1
ای آقا شمادیگه کجا سیر میکنید
بنده در بخش الوار شهرستان اندیمشک به عنوان معلم مشغول به کار هستم امسال تمام کلاسهای راهنمایی دخترانه را باکلاسهای پسرانه ادغام کرده اند و دلیل آن را صرفه جویی درهزینه های دولت عدالت محور!!!!وتحول در آموزش وپرورش عنوان می کنند درصورتیکه در برخی مراکز پیش دبستانی !!!طرح تفکیک جنسیتی را دنبال می کنند {در برخی از شهرستان ها}بنده از هرکس که این مطلب را می خواند خاضعانه خواهش میکنم مارا به هر طریق در رفع این گناه آشکار یاری کنند
{آیا مسئولین مملکتی خصوصاوزیر آموزش و پرورش حاضرند دخترانشان درکنار پسران آن هم با آن شرایط سنی دریک کلاس درس بخوانند}
نظرات بینندگان