arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۴۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶

نام سیلیکون ولی از کجا آمده است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناحیه‌ای از سان‌فرانسیسکو که امروزه با نام سیلیکون ولی می‌شناسیم، برای نخستین بار در دهه‌ی هفتاد میلادی به‌این عنوان مشهور شده است.

نام سیلیکون‌ ولی (دره‌ی سیلیکون) ابتدا در دهه‌ی ۱۹۷۰ به وجود آمد. این نام توسط گزارشگری به نام دان هوفلر به‌کار برده شد. وی این عبارت را موقع ناهار کاری خود برای نخستین بار شنیده بود. هوفلر مجموعه‌ای از ستون‌ها را منتشر کرد که جزئیات صنعت نیمه‌رسانا را تحت عنوان سیلیکون‌ ولی آمریکا نشان می‌دادند. هوفلر جزو اولین افرادی شناخته می‌شود که در مورد سیلیکون‌ ولی به‌عنوان یک جامعه‌ی کاری متمایز نوشته است.

نام سیلیکون‌ ولی در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از لوازم خانگی و یک مجموعه‌ی تلویزیونی گرفته تا برخی از مبتکرترین افراد و محصولات در تکنولوژی دنیا. اما پرسش این است که ما چه‌هنگامی از اصطلاح سیلیکون‌ ولی برای اولین بار استفاده کردیم و اصلا کلمه‌ی سیلیکون در این عبارت به چه چیزی اشاره دارد؟

منطقه‌ی جنوبی خلیج سان‌فرانسیسکو که امروزه با نام سیلیکون‌ ولی یا دره سیلیکون شناخته می‌شود، اسم‌های دیگری نیز داشته است. اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰، نام این منطقه دره شادی قلبی (Valley of Heart's Delight) بود. این نام را به‌ خاطر باغ‌های پرشمار و زمین‌هایی پر از میوه‌های رسیده به آن ناحیه داده بودند. اما در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی، صنعت جدیدی وارد این منطقه شد؛ تولیدکنندگان و نوآوران در عرصه‌ی تراشه‌ی سیلیکونی.

تراشه‌های سیلیکونی یکی از اجزای اصلی صنعت نیمه‌ٰرسانا بودند. تا به امروز این تراشه‌ها در هر چیزی که کامپیوتری است مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ از تلفن‌ همراه، کامپیوتر، پرینتر‌ و دستگاه‌های بازی گرفته تا حتی ماشین‌حساب‌. تراشه‌های سیلیکونی یکی از اجزای اصلی در صنعت رایانش بوده‌اند و این منطقه را به یک قطب جذاب برای هرکسی که علاقه‌مند به تکنولوژی است، تبدیل کرد‌ه‌اند.

باوجود صنعت قوی تراشه‌های سیلیکونی، سیلیکون‌ ولی پس از ۲۰ سال نام خودش را به دست آورد. این نام به‌صورت غیر رسمی به دان هوفلر، یک گزارشگر اخبار مربوط به تکنولوژی نسبت داده می‌شود. او در سال ۱۹۷۱ ستونی در مورد صنعت نیمه‌‌رسانا در این منطقه نوشته است.

بر اساس گفته‌های جیمز وینکلر، یکی از همکاران هوفلر در دهه‌ی ۱۹۷۰، هوفلر برای اولین بار سر میز نهار این اصلاح را از زبان یک فرد بازاری شنید. این فرد بازاری به‌جای گفتن دره‌ی سانتاکلارا، از اصطلاح دره‌ی سیلیکون (سیلیکون‌ ولی) استفاده کرد. هوفلر وقتی این نام جایگزین را شنید، بسیار جذب آن شد. وینکلر می‌گوید:

چشمان هوفلر با شنیدن این عبارت مانند بازیکنان بازی پوکر گرد شد و از فرد بازاری پرسید: دره‌ی سیلیکون؟! این عبارت از کجا آمد؟!

فرد بازاری جواب داد:

این نامی است که بقیه روی این منطقه گذاشته‌اند.

سه هفته بعد از این ماجرا هوفلر مجموعه‌ای در مورد صنعت تراشه‌ی کامپیوتری سیلیکونی در سانتاکلارا نوشت. عنوان هر بخش از این مجموعه، دره‌ی سیلیکون آمریکا بود. پس از آن این اسم جا افتاد.

۱۰ سال بعد هوفلر بار دیگر در قطعه‌ای که در روزنامه سن‌خوزه‌تایمز منتشر شد، روی این مسئله مانور داد. هوفلر نوشت:

منطق و اساس، بسیار ساده است؛ این نیمه‌رساناهای انقلابی در یک دره ساخته می‌شوند. این دره از سیلیکون است و منظور من از سیلیکون تراشه‌های سیلیکونی است، نه عنصر سیلیکون، چراکه عنصر سیلیکون دومین عنصر فراوان در زمین است. من از کجا باید می‌دانستم که این اصطلاح به‌سرعت همه‌گیر می‌شود و در نهایت توسط همه دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

اما ارزش و اعتبار هوفلر بیشتر از تنها نام‌گذاری سیلیکون‌ ولی است. نویسنده‌ای به نام مایکل‌اس.مالون معتقد است که هوفلر با پوشش دادن این دره در دهه‌ی ۱۹۷۰، نقشی اساسی در توسعه کیفیت‌های نوآورانه‌ی آن ایفا کرد. هوفلر جزو اولین نویسندگانی بود که صنعت تکنولوژی شمال کالیفرنیا را به‌عنوان یک جامعه‌ی مجزا توصیف کرد. مالون در کتابش به نام امتیاز بزرگ می‌نویسد:

هوفلر از پیشگامان تبدیل شدن سیلیکون ولی به یک جامعه‌ی مجزا بود. وقتی ما به سیلیکون ولی به‌عنوان مجموعه‌ای از کاراکترها و موارد عجیب‌وغریب فکر می‌کنیم، باید بدانیم این هوفلر است که باعث شده ما اینگونه این ایده را در ذهن خود بپرورانیم.

منبع: زومیت

نظرات بینندگان