arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

شهردار اصفهان: مهاجران افغانی باید شهروند تلقی شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شهردار اصفهان گفت: اصفهان می تواند به عنوان یک جهان‌شهر، اقتصاد کشور را متحول کند و روابط کشور را با دیگر کشورها به خوبی تنظیم کند.

به گزارش ایسنا، قدرت الله نوروزی در نشست هم اندیشی "اصفهان فردا" که با همکاری جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با حضور جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نوشته‌های تعدادی از تابلوهای شهری که به زبان انگلیسی هستند، ایراد دارند، اظهار کرد: شهرداری اصفهان با 14 شهر خارجی، خواهرخوانده است. شهرداری اصفهان می‌تواند به عنوان یکی معاونت‌های مهم وزارت خارجه مطرح شود. امکانات موجود در اصفهان برای توریست‌ها و گردشگران خارجی مناسب نیست. حتی امکانات موجود پاسخگوی نیازهای مردم خودمان نیست.

وی با بیان اینکه باید در کنار شهروند سازی، شهرسازی کنیم، افزود: شهرساز خوب را کسی می دانیم که در ساختن شهر، انسانیت انسان را در نظر بگیرد و به آن آسیبی نرساند، آنجاست که روانشناسی، جامعه شناسی و شهرسازی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند.

شهردار اصفهان ادامه داد: بخش عظیمی از ماموریت‌های شهرداری، در حوزه علوم انسانی است. شهرداری مرکزی است تا تمام رشته‌ها بتوانند در کنار هم برای مردم کار کنند و شهر بهتر از وضعیت کنونی شود.

نوروزی ادامه داد: یکی از شعارهای ما این بود که در پایان چهار سال دوره شهرداری، صد مدیر جوان تربیت کنیم، با این روندی که در پیش گرفته‌ایم، این عدد احتمالا بیشتر از 200 مدیر جوان می‌شود. شعار دیگرمان این بود که در شهر اصفهان یک شهردار زن منصوب کنیم که در دو ماه گذشته، دو زن به عنوان شهردار یکی از مناطق و مدیرعامل یکی از سازمان‌های شهرداری منصوب شدند. این موضوع می‌تواند راه را برای زنان هموار کند، اگر چه با بحث‌ها و نقدهایی نیز همراه بوده است.

وی افزود: اگر شایسته سالاری وجود داشته باشد، نباید به چند مدیر زن اکتفا کنیم و هر فردی که شایسته است باید در مسئولیت اجرایی حضور داشته باشد.

مهاجران افغانی شهروند تلقی شوند

شهردار اصفهان به مهاجران افغانی حاضر در اصفهان اشاره و اضافه کرد: با وضعیت بلاتکلیفی، نداشتن تابعیت، محرومیت از حقوقی که هر تبعه‌ای می‌تواند از آن برخوردار باشد، آشنا هستم و امیدوارم روزی تمام مهاجران افغانی شهروند تلقی شوند و بتوانند از امکانات شهروندی استفاده کنند.

نوروزی با اشاره به تفاوت حقوق بشر با حقوق شهروندی، افزود: داشتن شناسنامه که هویت هر فردی است باید به عنوان یک حق بشری تلقی شود و نه یک حق شهروندی. منتهی تا آنجا که در توان شهرداری باشد و قوانین و مقررات اجازه دهند، در کمک به مهاجران خارجی دریغ نخواهیم کرد.

وی با برادر دینی خواندن مهاجران افغانی، خاطرنشان کرد: در همه سختی‌ها، از جنگ تحمیلی تا اتفاقات چند سال اخیر مهاجران افغانی همراه مردم ما بوده‌اند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه مدیریت همراه با امید، شادی و آرامش و آسایش خواسته همه جامعه است، گفت: دانشگاه همواره امیدوار و امید بخش حرکت می‌کرده و این خاصیت دانشجویان است. امیدوارم ما نیز بتوانیم در چنین فضایی و تحت تاثیر مطالبات بحق دانشجویان به نوعی اداره امور شهر را پیش ببریم که امید‌ها هیچ وقت به یاس و ناامیدی تبدیل نشود.

نوروزی اضافه کرد: اصفهانی که دارای یک خلاقیت ذاتی است و اگر بتوانیم با برنامه‌های درست این خلاقیت را شکوفا کنیم، اصفهان می‌تواند در کشور اثرگذار باشد. هیچ کسی نسبت به این موضوع ابهامی ندارد که اصفهان می‌تواند به عنوان یک جهان‌شهر، اقتصاد کشور را متحول کند و روابط کشور را با دیگر کشورها به خوبی تنظیم کند.

وی با بیان اینکه از ابتدا به دنبال توسعه مشارکت مردم در همه امور بودیم، افزود: سیاست ما این است که هزینه‌های مربوط به امور فرهنگی، بیشتر در مسیرهایی قرار گیرد که گرهی از گره‌های کور شهر را باز کند. شهرداری قرار نیست‌ تمام ایده‌های موجود را خود به تنهایی اجرایی کند؛ گفته‌ایم که شهرداری به دنبال ایجاد زیرساخت است. بسیاری از زیرساخت‌ها برای بیشتر ایده‌های موجود آماده است.

نظرات بینندگان