arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶

هشدار چین به آمریکا درخصوص روابط نظامی با تایوان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین به آمریکا هشدار داد که هرگز تبادلات نظامی و رسمی این کشور با جزیره تایوان را که بخشی از خاک چین به حساب می آید ، بر نمی تابد.

به گزارش ایرنا، اداره امور تایوان در چین در بیانیه ای آورده است که تبادلات رسمی و نظامی آمریکا با تایوان قابل قبول نیست و مورد مخالفت جدی این کشور است.

در بیانیه آمده است: هر اقدامی که در جهت نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین باشد مورد مخالفت همه مردم چین قرار خواهد گرفت و به نتیجه نخواهد رسید.

همزمان آن 'فانگشان' سخنگوی این اداره در مصاحبه ای در پکن که تارنمای یی سی چین به آن اشاره کرده است، گفت: چین از آمریکا می خواهد اصل یک چین و بیانیه های مشترک دو کشور در باره تایوان را مراعات کرده و دست به اقدامی نزند که روابط طرفین را مخدوش کند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در بیانیه دیگری آورده است که این کشور به اصل پیشبرد وحدت دو سوی تنگه تایوان به شکل مسالمت آمیز پایبند است.

گزارش ها حاکی است که آمریکا به دنبال عادی سازی روند اعزام ناوهای خود به جزیره تایوان است و چین تهدید کرده است که با این اقدام مقابله خواهد کرد.

در روزهای اخیر شماری ازبمب افکن های چین در اطراف جزیره تایوان دست به رزمایش زده اند و مسئولان تایوانی چین را متهم کرده اند که برای اقدام نظامی علیه این جزیره تلاش می کند.

اداره امور تایوان در دولت چین همچنین در بیانیه آورده است که این کشور با هر اقدامی از سوی استقلال طلبان تایوان از جمله برگزاری همه پرسی در راستای جدا سازی این جزیره از خاک چین مخالفت می ورزد.

این اداره با اشاره به اقدام مجلس تایوان مبنی بر اصلاح قانون همه پرسی گفت که همه پرسی و حرکت های جدایی طلبانه در هر شکل آن از سوی چین مردود است.

بیانیه تصریح کرده است کتب درسی که برای مدارس تایوان استفاده می شود باید محتویاتی سازنده و متناسب با فرهنگ دو سوی تنگه داشته باشد.

نظرات بینندگان